Anonym (hästbiten) skrev 2010-01-08 10:55:30 följande:
Nä det är så svårt, ena dagen tänker jag att "det får gå, klart vi fixar det!" och andra dagen "hur f*n tänker jag, det går ju INTE??". Det där med att åka bort har jag tänkt på och det skulle nog gå att lösa med hjälp av familj o vänner. Men helt klart blir det ju tufft. Men så tänker jag att har jag eng ård så vill jag inte åka iväg hela sommaren, då har jag ju mitt hus o hästen! Jag tänker att det inte borde kosta mer att ha hästen på gården jämfört med inackorderad? Förutom i tid givetvis. Så länge det bara är jag o sambon skulle det ju funka. Gå upp o hjälpas åt på morgonen med fodring o utsläpp kan ju inte ta för evigt (jag tänker mig 2 små storhästar, den sista boxen är för en shettis typ). Sen har de ju foder i hagen, det måste man ju kunna lösa utan att behöva komma hem på lunchen? Fördelen med eget stall är ju att man inte behöver sopa efter sig exakt just då osv.
Ma kan ta allt morgon eller kväll beroende på hur man hinner. På kvällen just nu är det ändå mest tv-tittande och jag skulle hellre va ute i stallet. "Svårigheterna" skulle väl komma om man hade en liten bebis/småbarn som ska iväg till förskola på morgonen, inte vill lägga sig på kvällen, är sjuk eller bara busig och ovillig att va lugn haha. Då lär det bli tufft med tiden och orken. Ang våra jobb är det ingen fara, vi sitter rätt säkert. Men då får jag arbetpendla, jobbar jag hemma borde det va rätt säkert men inte lika 100% som idag, fast 90%. Drömmen lever vidare :) Vi ska absolut gå till banken. Men då jag inte har häst så måste jag ta reda på mer om kostnader. Men mer än 5000/månad, en vanlig månad, lär det väl inte kosta?
Det är ju dyrt att hyra in häst, priset är ju lite olika beroende på var man bor. Men hade jag EN häst och lite tid så skulle jag lätt inackordera den med fullservice. Här där jag bor kostar det ca 2500 kr/månad inkl. in- och utsläpp, mockning, spån och hö. Perfekt om man har bebis eller måste jobba över någon dag!
Visst är det mysigt att ha hästarna hemma på gården, det är underbart på sommaren när de betar utanför köksfönstret. Men på vintern vill jag inte ha hästar alls. Kallstall med fruset vatten och kiss, man mockar frusen hästskit och får ploga sig fram till dynghögen med skottkärran för att ingen hunnit skotta gården och det är beckmörkt. Det är för kallt för att ta ut bebis i stallet så man måste göra stallsysslorna själv på kvällen när den andra kommit hem från jobbet. Får mjölkstockning av kylan trots kläder. Glöm dessutom ridning annat än på helger när någon kan passa lillknodden (i alla fall nu på vintern pga mörkret). Och det ska ju ammas med jämna mellanrum så det går inte att vara ute längre än små stunder om man inte har mjölk hemma i frysen. Ja jag är negativ, men så är min verklighet just nu.
I höstas lastade jag av tre ton hö själv när jag var i femte månaden. Gubben måste ju stå uppe på ladan och stapla... sånt slipper man som inackorderad.
Foder i hagen så man slipper luncha, är inget problem om man har häst som tål det. Alla gör inte det. Vi ställer ut hösilage åt våra på vintern, men det kräver traktor.
Sammanlagt lägger jag eller sambon ner ca en timme om dagen på hästarna, i ren markservice. Då har vi jättesmarta lösningar som kräver ett minimum i tid och arbete. Det är ingenting, men sen vill man ju ha roligt med hästen också. I dagsläget så har jag min ridhäst på lösdrift hos en bekant för det går helt enkelt inte ihop med bebis mitt i vintern och häst som ska hållas igång. Tråkigt!
Allt går om man verkligen vill, tänk igenom allt noga innan så du inte blir besviken bara när det inte blev som du tänkt dig. Lycka till!