• Anonym (undrande)

Hur talar med en dotter som har självskadebeteende?

Min dotter har i ca 18 månader sysslat med självskadebeteende. Hon rispar eller skär sig på underarmarna med olika föremål. Jag undrar om någon annan här har barn som gör så här eller har sysslat med det själv och om ni har några ideer om hur jag kan prata med henne om det.

Hon har på flera andra sätt ett självdestruktivt beteende(skolk, småstölder, sexuella kontakter med vuxna killar, starkt riskbeteende i allmänhet)  och är placerad på ett behandlingshem. Hon är 14 år.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-07 23:56
    Hur talar man med en dotter som har självskadebeteende? ska det förstås vara

• Svar på tråden Hur talar med en dotter som har självskadebeteende?
  • Anonym (Jag tror...)

Jag tror att man måste gå till botten med varför hon mår så dåligt. Alltså hitta orsaken till problemet, innan hon kan sluta skada sig. Hon skadar sig säkert för att lätta på sin svåra ångest för att hon mår psykiskt dåligt.

Vantrivs hon med något? Hur är det på behandlingshemmet? Känner hon sig ensam?Det är frågor som du kan ställa. Visa att du bryr dig och vill se en ljusning. Jag tror inte att det hjälper att be henne sluta skada sig, sluta stjäla eller ha sexuellt umgänge osv. Utan ni måste få bort orsaken till varför hon mår dåligt.

• Anonym (Jag tror...)

Alltså få bort orsaken till varför hon mår dåligt, och göra något åt just det!

• Anonym (ett rop)

Jag skulle tolka det som antingen ett rop på hjälp eller ngn form av autism, har hon gått på ngn utredning?
    jag har en väninna som har en son som har autism/adhd å detta beteendet kan vara ganska så kännt bland dessa barn/ungdomar....ett sätt för dom att få utlopp för känslor, givetvis inte rätt sätt. Så hon behöver ju proffisionell hjälp.....

• Schnooglewookiemush
    AtroCious skrev 2010-01-08 00:14:29 följande:
    Varför skulle hon ha det? Ts: Har du kontaktat Bup? Skolkurator?
    Missade att hon var på behandlingshem, där borde hon väl ha någon att prata med? Kurator e.dyl? Får hon mediciner?
  • Anonym (ett rop)

Ps, skulle gissa på ngn form av adhd, autism eller dyl...detta är ju inte ngt negativt, utan det är ju bara bra om du kan kolla upp det då det skulle förklara betendet.....

• Schnooglewookiemush
    Anonym (ett rop) skrev 2010-01-08 00:16:08 följande:
    Ps, skulle gissa på ngn form av adhd, autism eller dyl...detta är ju inte ngt negativt, utan det är ju bara bra om du kan kolla upp det då det skulle förklara betendet.....
    Hur kan du gissa på det av det lilla som står i ts?
  • Anonym (ett rop)

Även om hon är på behandlingshem så behöver inte detta ha med att göra me missbruket, kan vara 2 skilda saker. Enl statistik så har närmare 90% av människor med missbruk eller suttit inne ngn form av Adhd....
    tycker du ska kika närmare på det.
    Skulle ju förklara en del så slipper du undra....

• Anonym (undrande)
    Anonym (Jag tror...) skrev 2010-01-08 00:08:29 följande:
    Jag tror att man måste gå till botten med varför hon mår så dåligt. Alltså hitta orsaken till problemet, innan hon kan sluta skada sig. Hon skadar sig säkert för att lätta på sin svåra ångest för att hon mår psykiskt dåligt. Vantrivs hon med något? Hur är det på behandlingshemmet? Känner hon sig ensam?Det är frågor som du kan ställa. Visa att du bryr dig och vill se en ljusning. Jag tror inte att det hjälper att be henne sluta skada sig, sluta stjäla eller ha sexuellt umgänge osv. Utan ni måste få bort orsaken till varför hon mår dåligt.
    Hon vantrivs med en hel del, men trivs också med sin nya skola, med en del av personalen på behandlingshemmet och annat.
    Behandlingshemmet är bra.
    Hon har känt sig ensam i flera år.
    Jag visar att jag bryr mig och har gjort det hela hennes liv. 

Jag tror också att det handlar om att hitta orsaken till hennes inre lidande och smärta. Hon går i samtal med en erfaren person.

Jag undrar mer direkt om hur det är lämpligt att tala med henne om självskadorna.
Svar på tråden Hur talar med en dotter som har självskadebeteende?