• FruNaftra

Är Strepsils OK att använda som gravid?

Enligt innehållsdeklerationen ska man rådfråga läkare innan man som gravid använder denna produkt. Tydligen finns det lite alkohol i den. Någon som har frågat sin BM eller läkare och som kan ge svar direkt? Känns lite larvigt att ta direkt kontakt för en halstablettsfråga om någon av er redan har svaret

• Svar på tråden Är Strepsils OK att använda som gravid?
  • Laurentia

Det finns varianter av Strepsils som innehåller Lidocain som är ett lokalbedövande ämne. Eftersom denna variant inte finns med i Fass, så antar jag att den inte säljs i Sverige.

Strepsils Lidocain avråds till gravida, eftersom man inte har tillräckligt på fötterna för att säga att den är helt ofarlig för fostret. Svaret jag fick när jag frågade på apoteket var "Välj en annan sorts Strepsils, bara."

• Dakota

Jag fick rådet på apoteket att inte äta de med mintsmak. Men de andra sorterna av Strepsil gick bra.
    Ingen aning om varför det var så.

Lycka ~♥~ 100119 ~♥~
  • FruNaftra

Aha, tack för svaren. Det var ju dumt att mintsmaken skulle avrådas eftersom det är den som fungerar bäst. Fast jag kan lika gärna hålla mig till Vicks.

• Fargoli

Strepsils är helt okej. Det äter jag med. Men lux ska tydligen vara bättre vid halsont

Svar på tråden Är Strepsils OK att använda som gravid?