Vi tolkar vår 8-åring olika
Hej! Jag och min man har väldigt olika upplevelse av hur vår dotter på 8 år gör hemma. Hon är en social tjej som väldigt lätt får nya vänner bland barn och vuxna, hon har lätt för att prata med folk. Hemma hos andra och i skolan är hon alltid lätt att ha med att göra, lyssnar på vuxna, följer "reglerna", stör inte i grupperna. Glad och social, många ger oss väldigt positiv feed back över hur go tjej hon är. Hemma är det dock en hel del andra beteenden som kommer fram. Jag har tolkat det som att hon vill pröva gränserna med oss som hon är trygg med. När det går för långt kan vi prata om det hon och jag, fnissa åt det, se på det med glimten i ögat. Jag tror hon ibland behöver få utlopp för sånt som inte är ok att göra i skolan och hos andra. Rent konkret så rör det sig om att hon överdriver utryck och attityder, säger öh som en tonåring gör på ett drygt sätt, räcker ut tungan som en fyraåring gör, gör miner och liknande. Hon gör det med hela skalan av att ibland skämta om sånt, och vid sällsynta tillfällen göra det med äkta ilska bakom. Hon kan också säga att jag har en ful tröja på mig och det gör mig ingenting att hon säger det. Jag tycker det är ett bra tecken på att hon vet att hon har mig kvar i alla lägen och inte behöver förställa sig inför mig. Hon säger också att jag har fina kläder, så det är en ärlighet jag uppskattar. Jag tänker att en 8-åring inte har samma smak som jag. Hela det här hemma-beteendet är inget som stör mig särkilt mycket, så länge hon och jag kan prata om det och jag upplever att hon förstår vad som är ok att göra i sociala sammanhang. Det är väl bra att man har en arena hemma där man får testa och gå över gränsen och sen få veta vad som blev tokigt? Det är också en poäng i att även vi vuxna kan göra bort oss ibland, alla kan ha dåligt humör ibland, och man kan säga att nu är jag inte på nåt bra humör, nu orkar jag inte vara trevlig.