• Sashimi

medicinsk rehabilitering?

Vad gör man på medicinska rehabiliteringen?

Jag ska kanske praktisera som kurator på medicinska rehabiliteringen på ett sjukhus och jag måste tyvärr erkänna att jag är alldeles grön på området, vet inte vad de gör på en sån avdelning. Kan någon upplysa mig så vore jag jättetacksam! Bara berätta allmänt vad du vet..

• Svar på tråden medicinsk rehabilitering?
  • EMO 979

Det är en rehabiliteringsavdelning för människor yngre än 65 som råkat ut för olyckor/sjukdomstillstånd och som har behov av att rehabiliteras/tränas innan hemgång /flytt till lämpligt boende....Mycket sjukgymnastik och arbetsterapi...som kurator är det ju den psykiska biten som följer en olycka,stroke , annan sjukdom som du får ta hand om i samarbete med de andra olika kategorierna av vårdgivare på avdelningen som läkare,ssk ,usk, sjukgymnast och arbetsteraupeut, logoped är ofta inblandad med.

Hoppas mitt svar gjorde dig lite klokare

Jobbar själv som timvik på en geriatrisk rehabavdelningen som tar hand om samma kategori, nästan, fast skillnaden är att de är över 65 år

• Sashimi
    EMO 979 skrev 2010-01-08 22:54:59 följande:
    Det är en rehabiliteringsavdelning för människor yngre än 65 som råkat ut för olyckor/sjukdomstillstånd och som har behov av att rehabiliteras/tränas innan hemgång /flytt till lämpligt boende....Mycket sjukgymnastik och arbetsterapi...som kurator är det ju den psykiska biten som följer en olycka,stroke , annan sjukdom som du får ta hand om i samarbete med de andra olika kategorierna av vårdgivare på avdelningen som läkare,ssk ,usk, sjukgymnast och arbetsteraupeut, logoped är ofta inblandad med. Hoppas mitt svar gjorde dig lite klokare Jobbar själv som timvik på en geriatrisk rehabavdelningen som tar hand om samma kategori, nästan, fast skillnaden är att de är över 65 år
    Tack, ditt svar gjorde mig klokare.
Svar på tråden medicinsk rehabilitering?