• Wizz

Knöl på huvudet hos nyfödd

Min dotter på en månad har en märklig knöl på huvudet. Efter förlossningen hade hon en vätskeansamling längst upp på huvudet som läkaren sade var helt normalt. Efter ca en vecka hade den flytta sig lite åt sidan och minskat i storlek. Veckan därpå var knölen fortfarande kvar, men hade blivit lite hårdare. Visade knölen hos BVC som frågade om hon blivit tagen med sugklocka, vilket hon inte blivit.

Vi har tid hos läkaren på måndag, men jag är väldigt fundersam på vad det kan vara. Hon sover med hög kudde och har huvudet åt olika håll, så det är inget som påverkats av hennes liggställning. Knölen känns numera hård, men med en liten mjuk topp. Det känns som om den har "förbenats" lite och huvudet är inte helt symmetriskt med den andra sidan.  

Någon som hört talas om något liknande?

• Svar på tråden Knöl på huvudet hos nyfödd
  • nohonani

Min dotter hade en likadan, men vi tror den kom från svullnaden efter sugklockan. Den var mjuk först men sen istället för att försvinna så hårdnade den, vilket tydligen var rätt ovanligt. Den sitter sitter längst upp på sidan av bakhuvudet och är kvar litegrann, men har med åren försvunnit mer och mer, nu är hon tre och ett halvt år. Med allt hår som hon har syns den inte längre, men man kan känna den svagt. Jag var orolig under lång tid då hon inte hade så mycket hår, men bryr mig inte alls längre. Läkarna och BVC har sagt att det var helt normalt och skulle försvinna med tiden och det har den ju ändå gjort till största del.

Min bästa kompis son hade också en knöl under många år, som var större än på min dotter, antagligen pga av att han legat fixerad så länge. Men nu när han är fem är den i stort sett borta också. Jag har inte hört om några andra så det är rätt lustigt att både jag och min bästis fick såna barn det gör dem lite speciella tycker jag.

Vad sa läkaren i måndags? Hoppas det går bra för er!

• Motheroffive12

Min äldsta dotter kom till världen lite för snabbt sa vår BM. Hon rann helt enkelt ut när jag skulle krysta, detta ledde till en stor blodfylld bula på huvudet. Bulan blev större ända tills hon var två månader, och hård. Efter det började den minska i storlek men man kan fortfarande känna var den var och min dotter är tio nu.

• Wizz

Var hos läkaren och det är precis som för er, ovanligt men det händer. Kefalhematom heter det, en sorts blåmärke under huden (vanligt efter sugklocka) där vätskan sedan förkalkas och så småningom försvinner av sig själv.

Min dotter blev klämd i bäckenet eftersom jag är lite trång, så det var förmodligen därifrån svullanden kom.

Svar på tråden Knöl på huvudet hos nyfödd