• MizzTessie

Tvätta fleecefiltar innan bebisen använder dem?

Håller på och tvättar alla bebiskläder nu + sängkläder och tvättlappar. Det enda jag inte stoppat i tvättmaskinen ännu är fleeceoverallen & de 3 plädarna som jag har tänkt ha 1 i vagnen, 1 i spjälsängen och 1 extra om de andra blir smutsiga. En av dem är i fleece från IKEA och de andra två är också i 100% polyester men de är mkt mjukare (från Ge-Kås)

Frågan är om jag behöver tvätta även dem innan bebisen använder dem? Tänkte som så att bebisen inte har dessa direkt mot huden och att de då kanske inte behöver tvättas.. eller?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Tvätta fleecefiltar innan bebisen använder dem?
  • Helstsyskonnu

Jag har tvättat de grejorna också, tycker att det känns fräschast så.

• Stårschan

Jag hade inte heller haft några funderingar på att tvätta filten innan.

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • MizzTessie

Haha, det var olika bud! Antar att det inte spelar så stor roll då vilket man gör.. Tack för era svar iaf!

• Stårschan
    MizzTessie skrev 2010-01-08 14:47:02 följande:
    Haha, det var olika bud! Antar att det inte spelar så stor roll då vilket man gör.. Tack för era svar iaf!
    Det är klart att det inte spelar någon roll. Men om man bara fick fråga om saker som det fanns rätt eller fel svar på så bleve det inte många diskussionstrådar på FL...
    Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • redneck girl

jag tvättar allt till bäbis före användning.bara för det är nytt är det inte rent,känns det som.

• La Lola

Här tvättas alltid allt nytt (även till oss vuxna).
    Kläder o filtar, handdukar o sängkläder.

Ytterkläder är ett undantag, om det inte är till Hedda.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • sarsparis

Nya textilier innehåller restfärg och andra rest kemikalier som försvinner vid tvätt. Jag ser det som en självklart att inte utsätta varken mig själv eller någon annan för detta då man vet med sig att grejen kommer att användas, om det sen är mot huden eller ej spelar ingen roll, en filt kommer förr eller senare att hamna på huden iallafall.

Svar på tråden Tvätta fleecefiltar innan bebisen använder dem?