• Anonym

jävla hormonspiral ,bli inte lurade av barnmorsker och gynläkare ,cysta pga av den

hej
    jag har aldrig använt preventivmedel med hormoner dock lyckades en BM övertala mig att sätta in hormon spiral och att den va så bra ,idag va jgahos gyn och upptäckte att jag fick cysta pga min hormonspiral och jag tog ut den och satt in kopparspiral .

hon sa att man får i sig samma hormoner i kroppen som om man äter mini piller inget lägsta dos här inte sa hon ,men man slipper kom i håg att ta piller .

jag blev påverkad psykisk och fysisk för den ,så äkta er ni som tänker sätta in hormon spiral varför gyn och BM vill proppa i oss massa hormoner och vi kvinnor så duma att ta de ,och varför vi kvinnor måste skaffa skydd och ta all skit .......

• Svar på tråden jävla hormonspiral ,bli inte lurade av barnmorsker och gynläkare ,cysta pga av den
  • Anonym

oj då vad upprörd man kan bli då? Du var väl till bm för att få skydd utskrivet, du får hjälp. Skit i att använda skydd istället, det är faktist ditt val. Faktum är att hormon spiral är det preventivmedel med hormon som utsöndrar minst hormoner, som ett minipiller i veckan. Givetvis har allt man stoppar i kroppen mer eller mindre biverkningar och du kanske hade otur, men är du så säker å att cystan beror på spiralen ens? Cystor är för den delen inte speciellt farliga så sluta klanka ner på de som ändå försökt hjälpa dig. Ja kvinnnor kanske är dumma som vill göka överhuvudtaget utan att vilja skaffa barn?

• Trollet Ludenben

eh?? har inte du en hjärna att tänka själv med?? bm propsar väl inte på att man ska ta hormoner, det avgör man ju själv. Man måste ju vara införstådd med att det är ett läkemedel som alla andra och med läkemedel kommer biverkningar. Innan man tar nåt får man ju läsa om den innan. Och man får ju vara beredd på att olika människor reagerar olika mot läkemedel. Jag har mirena hormonspiral och har inte det minsta lilla beiverningar av den. Får jag en cysta så får jag, det är något jag får ha i bakhuvudet när jag bestämmer mig för att ta den.
    Skyll inte på barnmorskan, det var väl ditt val att ta den?? ingen tvingar dig till det. Om du nästa gång tar ett läkemedel läser på innan kanske du slipper känna så här någon mer gång.
    Vi kvinnor måste inte ha ansvaret att skydda oss, det finns kondom och sterilisering för män. Och det finns hormonfria preventivmedel för kvinnor.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Anonym (Me too)

Samma här! Var så himla nöjd och tyckte den var fantastisk, tills jag fick reda på att anledningen till ont i magen exv vid sex är en cysta på ena äggstocken. Visste att det kunde hända då jag känner folk som varit med om samma sak men tänkte att det inte skulle hända mig. Känner en person vars spiral fick opereras ut från där den hamnat bakom svanskotan på något märkligt vänster, även läst att en person fått göra en öppen bukoperation för att operera bort från att den vuxit fast i väggen på tjocktarmen. Ytterligare andra har barnmorskan stuckit sönder livmodern på vid införandet eller att det hänt efteråt. Jag använder fortfarande min då jag trots cystan varit över lag nöjd (hatar mens och glad att slippa) men läste precis att den kunde orsaka stress och ångestreaktioner, jag har alltid varit en lugn person men under senaste två åren (har haft spiralen i snart tre år) har jag fått oförklarlig hjärtklappning, sömnproblem i perioder och panikångest, något som ALDRIG hänt mig förr och som jag inte känner igen alls. Funderar på att ta ut den. Har hört att folk i USA gått ihop för att försöka stämma Beyer pga skador och lidande orsakade av Mirena. Besviken att den inte är den mirakelprodukt man blev ledd att tro av de yrkespersoner man litade på vid val av preventivmedel!

Svar på tråden jävla hormonspiral ,bli inte lurade av barnmorsker och gynläkare ,cysta pga av den