vad betyder allah ahkbar?
En kompis till mig skrev det i ett brev. Antar att det är någon trevlig hälsning, men det vore kul att veta mer exakt vad det betyder (och jag känner mig fånig om jag ska fråga henne).
En kompis till mig skrev det i ett brev. Antar att det är någon trevlig hälsning, men det vore kul att veta mer exakt vad det betyder (och jag känner mig fånig om jag ska fråga henne).
Allah är stor har jag fått veta att det betyder dvs som svenskans Gud är stor...
gud (allah) är stor tror jag
Ok, hur används det?
Det betyder Gud är störst och används vid olika tillfällen. T ex så hojtar många det vid avrättningar och straff, då man anser att då har gud fått sin vilja igenom...
Självklart används det även vid fredliga tillfällen... Om man undrar något så vet man att gud är ändå stört och m'änniskan behöver inte altid förstå allt som händer....
Du kan använda när du vill helt enkelt
Precis som föregående personer har sagt, så betyder Allah akbar --> Gud är störst. Det används vid olika tillfällen, t.ex när ett barn blir fött, när man visar uppskattning för något osv. Böneutropen och bönerna inleds med Allah akbar.
Här kan man lyssna på Yusuf Islam (f.d Cat Stevens) när han läser adhan (kallan till bön), som inleds och avslutas med just Allahu akbar: www.anasheed.com/songs/yi/yi_calltoprayer.rm
En annan fin flash-film om Islam: www.2muslims.com/books/presentations/This_Is_Islam.swf
Ha det bra!
Tack för hjälpen, nu slipper jag känna mig dum
allahu akhbar betyder gud är större
Allah är störst.... inte större
Gud(s.k. Allah i Islam) är störst därför att Allah är Skapare till allt mellan jorden , de sju himlarna och allt mellan och omkting de, den som ger upphov till allt existerande, och som ger liv och död, försörjning och livsuppehälle. Det betyder att människorna är Guds "skapelse". Producenten äger det han producerar. Gud är Rabb, "herre", ägare till sin skapelse, universum, jorden, människorna. Därför måste människan vara Guds '. abd, "tjänare", "slav".
Men Gud ger inte bara existens, han ger också reglerna, liksom han är domaren på Yttersta Dagen. Gud är a-I-Hadi, "vägledaren", laggivaren som ger Sharia, lagen, både i betydelsen naturlagar och i betydelsen uppenbarade lagar, den Lag som vilar på Koranen och Profetens Sunna.
Människans funktion på jorden är då att dyrka Gud och att vara Hans khalifa, "ställföreträdare", som förvaltar jorden och dess resurser, men inte i full frihet, inte med full besittningsrätt. Människan är förpliktad att följa ägarens instruktioner, dvs den uppenbarade Lagen.
Gud är en. Han har inte fött, inte heller är han född, och han har gett människorna allt som är nyttigt och skönt i livet.
Gud är Kärleksfull och Barmhärtig. Han hjälper den som ber om hjälp, och förlåter våra synder om vi söker Guds förlåtelse.
Gud är Allsmäktig, Allvetande och Allvis. Han hör allting och ser allting, han finns utan en början och han består utan ett slut, han står över alla behov, och allt är beroende av honom (Koranen 112:1 - 4, 28:88, 6:102, 13:16, 33:27, 2:115, 2:96, 7:54, 41:54, 2:186, 42:11, 6:103, 13:41, 13:15 ... m.m).
Därför är han störst och ensam om sin makt.
Mvh/Taleb Bechlaoui