• spermaharen

Fel på sperman.. orolig, ledsen och utan svar

igår fick vi så ett brev hem där det stod att min mans sperma visade "vissa avvikelser". Efter en lååång dags väntan och vånda och gråt på jobbet, ringde doktorn och sa att det var fel på allt; för få, för långsamma, för klena helt enkelt.

Men man får ingen mer information än så! Han säger bara att vi måste ta om provet igen. Men vad ska man tro? Jag vill ju veta sanningen och inte att de försöker linda in det i att "de flesta måste ta om minst en gång..!" Tjolahopp Tjolahej. Vad händer om de små spermierna inte duger?? Vad kan man göra då? Är det provrör som gäller då eller finns det andra trix? Ska vi ge upp och tänka adoption eller finns det ett litet piller för mannen som ökar livligheten??

Vi slängs mellan avgrundsdjup ångest och stort hopp och det tär kan jag säga. Vi har dessutom ganska olika sätt att se på problemet. Jag garderar mig gärna med värsta tanken, medan han är obotligt optimistisk. Detta medför också irritation mellan oss, när vi i själva verket behöver stödja varandra till 100 %.

Så snälla, ni som varit igenom detta, berätta för mig vad som hände och vilken hjälp ni fick. Vi är en bit över 30 ganska nygifta och längtar så. Börjar bli orolig för att vi aldrig hinner bli föräldrar...

Hälsn.
    Superledsen spermahare

• Svar på tråden Fel på sperman.. orolig, ledsen och utan svar
  • sofipropp

Hej,
    Vi har varit med om liknande. När min man lämnade sitt första prov, så visade det sig vara stora avvikelser.
    Men man kan inte lita på bara ett prov, det är så mycket som ska stämma in. Har man en infektion, förkylning i kroppen, så påverkar det kvaliten.
    Nu har han lämnat en hel del prov, och det visar sig att hans soldater är inte så tokiga ändå. Först blev vi också helt förkrossade av det första provsvaret, men det är alltså inte säkert att det är så dåligt, och därför vill er läkare att din man lämnar fler prov.
    Jag hoppas att det ordnar sig för er.
    Vi har försökt nu i två år, och hoppas få insemination till hösten, som hjälp på traven. Det finns hjälp att få. / Kram

• Julianna

Hej! Åh, vad lessen jag blir för er skull. Dels över spermierna och dels över den bristande informationen. En sak har jag lärt mig när det kommer till sjukvården är att man måste ställa frågorna själv, annars får man inget veta. Ring upp läkaren och börja fråga. Det är hans jobb att besvara dom. Det är er rättighet att få svar på era frågor och funderingar.
    Jag har läst mig till att man kan göra insemination om spermierna är dåliga. Sen finns det en ny metod som man kan ta till som jag också läst om på Internet. Gå in på Google.com och sök på spermier, dåliga spermier, osv. Lycka till! Kram

• Cahjo

Hejsan!

Vi hade också problem med spermierna. Det var inga fel på mig men simmarna var färre än normalt samt att en del var mogna, en del var "övermogna" och en del var inte mogna alls. Kontentan var att det var färre normala simmare än normalt helt enkelt.

Båda spermieproven visade likadant. Anledningen till att de tar två prov är att en förkylning i kroppen kan försämra kvalitén ganska mycket. Att det ska ta ca 3 månader innan man gör om det är pga att det tar ca 3 mån att bilda en fullmogen spermie.

Vi frågade vad som finns att göra och läkaren sa att det finns män som blivit pappor på naturlig väg som haft vårat problem, men han satte direkt upp oss i landstingets IVF-kö.

Vi tyckte att 1½ år är för lång tid att vänta så vi bestämde oss för att göra det privat i stället. Vi är nu mitt inne i vårat första IVF.

Vi blev även ororliga att ev. barn skulle bli handikappade om nu inte spermierna var bra men då sa han att det behövde vi inte oroa oss för. Han sa att det bara är "skalet" och svansen på simmarna som inte är helt bra samt att det faktiskt fanns normala spermier men de var ju inte så många så det kunde vara lite svårt för dem att hitta fram utan hjälp.

För våran del blir det ju nu både IVF och ICSI om de får tillräckligt med ägg från mig. (IVF=de lägger ägg och spermier i en skål och så fixar de reten själv. ICSI=de trycker in spermier i ägget)

Anledningen till detta är att de inte kan säga om "skalet" på simmarna är så normalt att det kan tränga igenom ägget själv eller om de behöver hjälp. För att inte låta äggen gå till spillo så gör man både IVF och ICSI första gången för oss, så får man se om det räcker med IVF om vi måste göra om det.

Detta kanske var lite mer info än du ville ha/behövde men jag hoppas att du kan bli lite gladare och se att chansen att få barn inte är körd ännu.

Vi blev också jätteledsna och hade en massa frågor i början men nu har vi vant oss vid tanken.

Lycka till! Har du mer frågor är det bara att säga till.

Kram

• spermaharen

Tack Cahjo för ditt inlägg!!!!!

Jag visste inte skillnaden mellan IVF och ICSI. Jag har inte velat läsa så mycket om det tror jag för att jag inte vill att det ska vara nödvändig utväg för oss. Gud så fånig man är. Både vill och inte vill veta allt!!

Tack också till er andra för snabbt svar. Man får bättre svar här än av läkarkåren! När jag tänker efter har mannen i mitt liv varit lite krasslig hela våren så det är säkert snoret som orsakat de dåliga värdena..

Men det är ju så otroligt frustrerade att allt tar sån tid och är så omständigt!! Om de nu bemödar sig med att skicka ett brev om att testet inte var bra, varför inte skicka en ny remiss direkt så att man kan gå vidare?? Den nya remissen bör vi få idag. För sen har provavdelningen semesterstängt, så då tar det ytterligare tre månader av våra liv....

Tick tick tick

Cahjo, om man kör privat, hur länge väntar man då? Går man dit, lämnar ägg och sperma och injicerar det direkt eller är det en lång och omständig process också? Vad kostar det? Har hört 60.000 för ett försök.

Hur stor är säkerheten att det "fastnar" ?

Tacksam för hur mycket info som helst..!

Kram S

• Skakis

Här är en till med en sambo som har få och trötta spermier
    Ring upp läkaren och kolla så att han/hon har ställt er i landstingskö för IVF redan! Vill eller kan man inte betala själv så kan det ju vara idé att ni redan står i kö.

Det är inga fel på mig utan bara på mannen och vi lyckades på första IVF/icsi! Jag är nu lyckligt gravid i vecka 20 och tycker att det var värt varenda liten tår längs vägen.
    Jag håller tummarna för att det ska lika smärtfritt för er!
    *kram*

• smurfan2

Hej spermaharen!
    Vi har ungefär samma problem som Cahjo, och vår läkare sa att det finns säkert flera män med samma problem som har alla de barn som de vill ha men att risken är mycket stor att vi inte lyckas på egen väg. Han rekommenderade direkt att vi skulle göra insemination och om inte det fungerar IVF. Skulle kunna tänka mig att detsamma gäller för er. Det känns dock inte som världens största katastrof, jag tror att det är värre om det är fel på kvinnan eftersom det ju ändå är hon som ska vara "mottagaren" och bära barnet. Det finns massor av hjälp att få, visst blir det lite bökigare än om det fungerar på den vanliga vägen men så länge du är OK så bör det ju inte vara några större problem att få spermierna (inseminerade eller ej) att "fästa".

Jag känner igen det där med att han är den optimistiske, jag själv har varit irriterad ibland för att det känts som att min sambo inte bryr sig. Han bjöd tom hem en kompis för att se på fotboll samma kväll som vi skulle få resultatet från läkaren! Men mer och mer har jag insett att det ju inte tjänar något till att gå och tänka det värsta, och bara det att våra sambor utan invändningar är med på alla undersökningar och IVF:er mm visar ju att de egentligen är lika engagerade och vill lika mycket som vi!

• Petra72

Får man hjälp av en privat klinik så är det ingen direkt väntetid.
    Det är inte så enkelt att bara gå dit och lämna ägg och spermier.
    Även fast det är din mans spermier som inte riktigt är som det ska är det du som kommer att få gå igenom behandlingar.

Det är tabletter, nässpray och sprutor.

Jag gissar att kostnaden är olika från klinik till klinik men på Carl von Linné Kliniken i Uppsala kostar ett försök 20500:- och ett 3-paket 40 000:-

Lycka till

// Petra

• Petra72

Ops, ser att jag missat några frågor..
    Proceduren tar från 4 veckor och uppåt beroende på hur man svarar på hormonerna man får. Chansen att det lyckas är olika. Ålder, rökare/icke rökare etc. Men jag har läst att de som går igenom upp till 3 behandlingar oftast lyckas. Men som sagt det är ju inte alltid det behövs så många.

Vår behandling tog 4 veckor och 4 dagar. Jag hade turen att må toppen hela behandlingen igenom. Vi lyckades på första försöket. Nu hoppas vi bara att den vill hålla sig kvar.

• Linnéa31

Hej spermaharen! Tråkigt att höra att provet hade vissa avvikelser. När vi försökt få barn i ett år utan att lyckas gjorde vi tester på oss båda. De hittade inga fel på mig och min mans enda spermaprov var normalt. Så de tyckte att vi skulle försöka ett halvår till och sedan prova insemination. Så vi prövade själva utan resultat och gjorde två inseminationer utan resultat. Sen fick vi prova IVF (då hade det gått 3 år från att vi först började försöka (fyller 32 i år). När vi skulle göra vår första IVF visade det sig att min mans spermaprov inte var ok (det som han lämnade i samband med behandlingen), spermierna var trötta och skulle inte orka befrukta äggen av sig själva. De berättade detta för oss och frågade om det var ok med ICSI (se inlägg ovan). Vi samtyckte självklart och fick 5 ägg befruktade, varav ett klarade långtidsodling men det höll inte ända fram (testade negativt). Nu har vi gjort ett nytt IVF-försök och samma sak hände igen - spermaprovet var inte ok utan de fick göra ICSI igen. Nu ruvar jag på 2 embryon och har testdag på söndag.

Det jag vill säga är att även om det känns eländigt kanske det är bra att få reda på i tid att spermierna kan variera i kvalitet, så att man kan få rätt behandling direkt. Om vi hade vetat om från början att spermierna var trötta ibland (vissa kan vara känsligare än andra för infektioner etc) kanske vi hade fått prova ICSI fortare. Det ger en mycket större chans till graviditet än insemination. Det är också jobbigt att pröva själv månad efter månad utan resultat. Då är det bättre att få hjälp även om det känns jobbigt och tungt att råka ut för detta. Håller tummarna att din mans spermaprov ser fint ut nästa gång men även om det gör det så stå på er om att ni vill ha hjälp att gå vidare! Många kramar och lycka till! Linnéa

• Finta

Är det någon som vet hur vanligt det är (i %) att killar har fel på simmarna?

• My 2

Min man har fått beskedet att han har "alldeles för få spermier", vi får vackert vänta 3 månader på att lämna ett prov eftersom de vill utesluta att det var tillfälliga faktorer som orsakade det låga antalet.

Min man blev helt förtvivlad och jag tog det nog lite bättre, det behövs trots allt bara en endaste liten spermie för att det ska bli en bebis.

För att förbättra våra chanser äter vi nu båda vitamintillskott samt att min man har köpt luftigare kalsonger (och han går utan så mycket som möjligt hemma). Vi försöker också vara försiktigare med kemikalier såsom färg, lacknafta och maskindiskmedel. Hjälper det så hjälper det och om inte har vi alla fall försökt!

Kaffelisa (här på FL) skickade mig lite information om olika tillskott för män och vad de har för "nytta" i de här sammanhangen, kanske kan du skicka henne ett meddelande och fråga om du kan få dem oxå?

Du ska se att det ordnar sig!
    /my

Svar på tråden Fel på sperman.. orolig, ledsen och utan svar