• Anonym

svettas vid träning = gå ner i vikt?

är det när man svettas som man går ner i vikt?

• Svar på tråden svettas vid träning = gå ner i vikt?
  • Anonym

det tror jag inte. det har nog inget samband så men när man får upp ett flås så jobbar ju hjärtat mer och musklerna. att du svettas beror ju på att du tränar oh blir varm.men jag är ingen expert på detta...någon annan kan nog ge ett bättre svar

• Anonym

Du svettas för att kroppen kyler ner sig själv. Förbränning av fett pågår dygnet runt i olika former. Men om du tränar går det självklart åt mer energi.

• lunkentuss

nej, inte alls nåt samband...=)

förutom att det kan va ett tecken på att du jobbar hårt, men det e arbetet som ger viktminskning -inte svettningarna =)

man går inte ner av att basta tex... du förlorar bara vätska..

• NadiaMi

Nej, inte svetten i sig. Men att man svettas visar ju att man anstränger kroppen mer än man brukar och det i sig antyder att man jobbar tillräckligt hårt för att det bör visa sig på vågen (eller måtten kring kroppen).

Själv har jag kanske gått ner något kilo eller två, men å andra sidan kan jag bekvämt gå runt i jeans två storlekar mindre i midjan än för något år sedan.
    Man behöver alltså inte ens gå ner i vikt för att få en fastare kropp.

Bastu använder jag varje gång jag tränar (om den inte har gått sönder) men jag tvivlar på att det gör så mycket mer värmer upp kroppen - vilket kanske kan minska risken något litet för träningsvärk. Och så blir man av med lite vätska förståss, och huden får sig en rejäl genomgång, och så är det skönt i största allmänhet.
    Om man gillar sådant...

• Anonym

Okej :) det är nmäligen så att min karl ska gå ner i vikt, och har gått ner 3 kg på tre dagar efter 1-2 timmar träning om dagen på en crosstrainer och nyttigare mat.han svettas så att tröjan går att vrida ur. så jag tänkte om det hade något samband.

• Pallas

Du förlorar ju vätska, så rent tekniskt går du ju ner i vikt.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-08 16:05:30 följande:
    Okej :) det är nmäligen så att min karl ska gå ner i vikt, och har gått ner 3 kg på tre dagar efter 1-2 timmar träning om dagen på en crosstrainer och nyttigare mat.han svettas så att tröjan går att vrida ur. så jag tänkte om det hade något samband.
    duktigt!! nej det är väl mer för att han har tränat mycket och ätit..fast han har nog ätit väldig lite..eller?
  • Anonym

Nej, mindre portioner men mer sallad :) så det blir som en hel portion.

Anonym skrev 2010-01-08 16:07:08 följande:
    duktigt!! nej det är väl mer för att han har tränat mycket och ätit..fast han har nog ätit väldig lite..eller?
  • NadiaMi

Många överviktiga har mer vatten i kroppen än de behöver och har han många extra kilon så kan det vara en del vätska han har förlorat - delvis genom svettningen.

Men dedär 1-2 timmarna per dag på crosstrainern och den nyttigare maten har nog mer med viktnedgången att göra än svettandet.
    Mindre energi in och mer energi ut = viktnedgång eftersom kroppens reserver används för att täcka upp energibehovet under dagen.

• Anonym

Ja okej:) han äter lite mediciner också som gör att han får vätska i kroppen

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-08 16:05:30 följande:
    Nej, det är väldigt svårt att gå ner 3 kg i fettvikt på tre dagar, så mycket av det är nog just vätska som han har svettats ut bla.

Han behöver inte köra 2 timmar, det räcker med 1, men jag förstår att han känner sig motiverad och vill satsa stort i början

Det viktigaste är ändå kosten, äta hälsosammare - äta färre kalorier.
  • ThisIsMe
    himmelsflickan skrev 2010-01-08 15:57:30 följande:
    nej, inte alls nåt samband...=)förutom att det kan va ett tecken på att du jobbar hårt, men det e arbetet som ger viktminskning -inte svettningarna =)man går inte ner av att basta tex... du förlorar bara vätska..
    Fast ett litet samband finns det mellan bastubadning och viknedgång. Kroppen bränner nämligen lite extra energi när den kämpar för att hålla kroppstemperaturen nere.
Svar på tråden svettas vid träning = gå ner i vikt?