Bra recept på kanin?
Jag funderar på att laga till kanin nästa vecka och undrar om det är någon på familjeliv som komma med några bra receptförslag.
Tar tacksamt emot receptförslag som är lite "kryddiga".
Tack på förhand.
Jag funderar på att laga till kanin nästa vecka och undrar om det är någon på familjeliv som komma med några bra receptförslag.
Tar tacksamt emot receptförslag som är lite "kryddiga".
Tack på förhand.
Kaniner är husdjur och inte mat tycker ja!
blöööörk vad äckligt........vi har en kanin de e juh som en hund den kan man väll inte käka
.Nä köp en kallkon eller nåt islället om du nu måste äta kött.
Det är inte helt ovanligt att man har kaninuppfödning för att ha till mat. Vi hade under ett par somrar när jag var liten.
Hittade bland annat detta recept mat.sveaskog.se/recept_normal.aspx Det verkar finnas mer på den sidan
promenadflickan:
Jag förstår inte. Kaniner är en riktig delikatess.
biomedbonus:
Jag kan förstå att du har svårt att äta kanin om du betraktar det som husdjur. Av samma anledning skulle jag nog ha svårt att äta hund.
Nu var det inte frågan om huruvida det är rätt eller fel att äta kanin - utan ett recept som efterfrågas. Har ni några bra tips tar jag tacksamt emot detta.
Vill man leka med ord så kan man tolka det som att du ska laga middag till Kanin o då passar väl en morot bäst.
Husdjur äter man inte. Äter man kaniner kan man ju lika gärna börja äta små hamstrar o möss...eller varför inte familjens pudel.....
Tack Helmic!
Bönsalsan till kaninen verkar faktiskt riktigt lockande. Ska fundera på detta.
Ja möss kan säkert vara en riktig delikatess. Lite lite mat på dem bara. Allvarligt. Kött som kött. Vi äter ju hästar och kor så varför skulle man inte kunna käka kaniner. För att de är gulliga eller... Hästar är världens finaste djur men nog går det att äta dem med. En hundstek skulle nog också gå att klämma ner. I vissa länder äter de ju inte gris men det mumsar vi gladeligen i oss. Och i Indien är kon fridlyst.
Hittade ytterligare ett trevligt recept via Google:
Kanin i Grönsakssås
1 halvstor flådd kanin, men med innanmätet kvar
100 g Champinjoner
1 liten Kålrabi
3 Morötter
1 Vitlöksklyfta
250 g Grädde
Salt och Peppar
Skär hjärtat, njurarna och levern i små bitar, men släng bort magsäcken.
Avlägsna huvudet, stycka kroppen i fyra delar och krydda delarna med salt och peppar.
Häll i lite olja i en ugnsäker form, stek upp delarna och låt dem grillas i 180° i 2 timmar, ös steken med vatten då och då.
Lägg organen i en kastrull med lite vatten, tvätta grönsakerna och skär dem och vitlöken i tärningar, och tillsätt dem i kastrullen och låt koka i 30 minuter.
Låt blandningen svalna, tillsätt grädden, och då steken är färdig hälls såsen över och värms upp i ugnen i några minuter.
Tur att jag är vegetarian!
Det där lät INTE gott!!
Jag tycker att man mycket väl kan äta kanin som man äter ormar, larver, vattenskalbaggar, hästar, hundar , gulliga lamm och söta rådjur i olika kulturer.
Jag skulle nog prova allt utom vattenskalbaggar - men jag skulle inte dissa dem som åt det...
Man sitter ofta fast i trångsynthet som baseras på uppfostran (uppväxt) och kultur. Att rakt av dissa något ... särskilt om man äter annat kött är underligt. Husdjur som kanin, gris, lamm har under långa tider ätits däremot så tycker jag att de skall få en schysst uppväxt avlivas på ett bra sätt.
Jag skulle dock passa mig att prova en del av sådana här specialiteter i Sverige just för att allmänheten reagerar starkt pga denna trångsynthet.
Från viltreceptarkivet ( web.telia.com/~u34602711/receptarkivet.html )
"
4 Portioner
1 kanin, styckad i 8-10 bitar
salt och peppar
olivolja till stekning
2 msk vitt vin
Till grytan:
1 grovt hackad gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
1-2 dl vitt vin
lite rosmarin
3 skalade paprikor
8 krossade färska tomater
(eller 1 burk avrunna
tomater)
salt och peppar efter smak
Gör så här: Bryn kaninen i en stekpanna.
Hetta upp olivoljan i en ler gryta (eller gjutjärnsgryta). Lägg i lök och vitlök i bitar och låt puttra en stund.
Lägg över de brynta kanin bitarna undan för undan till ler grytan, skvätt över lite vitt vin och låt grytan stå på medelvärme. Skölj ur stekpannan med ett par matskedar av det vita vinet och häll det över kanin bitarna. Salta och peppra.
Låt stå på svag värme och puttra ca 40 minuter.
Under tiden läggs paprikorna i varm ugn 225 grader tills de är lätt sotade runt om. Låt dem svalna.
Skalet är nu lätt att avlägsna. Skär paprikorna i strimlor och lägg dem i grytan tillsammans med tomaterna och en kvist rosmarin.
Låt grytan fortsätta att småputtra på medelvärme, rör om då och då. Späd med mer vin om så behövs. Servera kaninen direkt ur grytan som sätts mitt på bordet.
Ett gott bröd, kokt potatis eller pasta passar bra till. Smaklig måltid!"
Kanin anses vara vilt i sverige och har i århundranden ätits innan man fångade dem, tog ifrån dem sin naturliga omgivning, och satte dem i trånga burar för att bli runtburna av 1-3 åringar i bakbenen/öronen.
www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_7359507.asp
www.franskaviner.com/matovin/havskraftor.htm
Har dock inte provat dom själv...
Här kommer ett ljuvligt recept som jag skapade i första hand till fasan, men har sedan använt på hare och annat vilt. Tror att den kommer funka utmärkt till kanin.
Det söta köttet balanseras av det syrliga från äpplen, lingon och balsamvinäger.
Gräddkokt fasan (eller hare eller kanin)
1 fasan (eller hare, kanin)
2 schalottenlökar i halvor
1 morot i slantar
1 paprika, skivad
1 bit palsternacka i skivor
1/2 paket bacon, strimlat
2-3 dl vispgrädde
1 syrligt äpple fint tärnat
1 vitlöksklyfta, krossad
2 lagerblad
10 kryddpepparkorn
1-2 tsk rosepepparkorn hela som stötes
10-20 råa lingon
persilja, hackad
trattkantareller
vilt- och kantarell fond
sherry (ngn msk kanske)
balsamvinäger (ngn msk kanske)
smör
Flå och stycka fågeln (eller haren/kaninen) i mindre bitar, salta och peppra. Bryn bitarna i smör. Tillsätt morot, lök och palsternacka. Låt fräsa en stund, späd med vatten och låt puttra några minuter.
Tillsätt lagerblad, kryddpeppar, bacon, kantareller, vitlök, persilja (inte all utan spara lite till servering), rosepepparn och ca 1 dl av grädden. Låt puttra i 15-20 minuter.
Smaka av med fonden, sherryn och vinägern, och späd med mer grädde.
Strax före serveringen rör du ner äpplet, lingonen och garnera med persilja.
Äts med kokt potatis, rårörda lingon och svartvinbärsgele.
Lycka till.
Tack för alla tipsen.
Ditt recept, JFL, låter verkligen smarrigt.
Har redan klistrat in det i min receptsamling.