• Tazocina

Någon annan som ger eskimo kids till sin bebis?

Var på vårdcentralen för att höra om man kan börja ge omega 3 till lillan redan nu (hon är 8 mån) och de sa att det står på förpackningen att det är från 1år men att det beror på att de är d-vitamin i eskimo kids och att det står så för att man inte ska överdosera d-vitamin(i kombi med d-dropparna). Så i dag fick hon första dosen. Med det står att man ska ge 1matsked, samma för barn i alla åldrar. Ger ni så mycket? Hur ger ni det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-10 17:41
    menar förståss tesked!=)

• Svar på tråden Någon annan som ger eskimo kids till sin bebis?
  • kaksmulan

Jag skulle inte ha givit det. Kan du inte mata barnet med lite fisk i stället så att den får i sig omega-3 på naturlig väg?

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Kilsbergen
    kaksmulan skrev 2010-01-08 16:57:56 följande:
    Jag skulle inte ha givit det. Kan du inte mata barnet med lite fisk i stället så att den får i sig omega-3 på naturlig väg?
    Håller med. Mycket bättre att servera fisk (feta fiskar som lax, makrill och sill) ett par ggr i veckan. Konstigt att bvc rekommenderar att ge kapslar istället tycker jag.
  • milli79

Inget fel i att ge flytande omega-3/fiskolja. Jag skulle börjat med 1/2 tsk och sedan ev ökat till 1tsk. Skulle inte gett 1msk, inte för att det är farligt utan för att de kan reagera på så mycket fett. Testa du med en liten dos tillsammas med måltid.

• kaksmulan
    milli79 skrev 2010-01-08 18:53:48 följande:
    Inget fel i att ge flytande omega-3/fiskolja. Jag skulle börjat med 1/2 tsk och sedan ev ökat till 1tsk. Skulle inte gett 1msk, inte för att det är farligt utan för att de kan reagera på så mycket fett. Testa du med en liten dos tillsammas med måltid.
    Nej, det behöver absolut inte vara fel. Men jag tycker ändå att en varierad väl balanserad kost är bättre än att ge olika sorters tillskott!
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • siamusen

Tycker du ska ringa företaget och fråga om du är osäker. Jag ger  EyeQ till sonen och har ringt dem med frågor. Även blivit vidareskickad till läkare via dem när jag hade frågor de inte kunde svara pa.

• Fenomen a

Barn 1-12 år: 1 tsk (5 ml) dagligen i samband med måltid.

Om man väljer att ge sina barn AD-droppar kan man kombinera detta med Eskimo-kids utan att man riskerar att ge några ohälsosamma doser. Eskimo-kids rekommenderas i många länder bl.a. på grund av sitt innehåll av just D och E-vitamin.

från hemsidan

• Tazocina
    kaksmulan skrev 2010-01-08 19:17:07 följande:
    Nej, det behöver absolut inte vara fel. Men jag tycker ändå att en varierad väl balanserad kost är bättre än att ge olika sorters tillskott!
    Har inte lyckats få i henne fisk ännu då hon mest barna dricker välling. Men kommer nog fortsätta med omega 3 även då hon börjat äta fisk eftersom jag läst flera studier som visar på många fördelar med att ge barn extra tillskott av omega 3.
Svar på tråden Någon annan som ger eskimo kids till sin bebis?