Adopterat barn med cp-skada?
Någon som har adopterat barn med lättare cp-skada? Erfarenheter och tips?
Någon som har adopterat barn med lättare cp-skada? Erfarenheter och tips?
Hej!
Jag har inte adopterat ett barn med cp-skada men däremot haft barn i min förskolegrupp med både lättare och gravare cp-skador. (jag jobbar som förskollärare)
De barn som har haft lättare cp-skador har kunnat få extra träning och stimulans genom att vi tänkt igenom de vardagliga aktiviteterna på förskolan. Det har ofta handlat om att stimulera barnet att använda sin svagare sida/hand och liknande.
Mitt svar kanske inte ger dig så mycket men jag vill bara önska dig/er lycka till!
Jag har inte heller adopterat barn med CP-skada, men har haft några elever med sådana skador. En lätt CP-skada behöver inte betyda särskilt mycket i vardagen. Säkert innebär det en del träning och kanske kontakt med sjukgymnast eller liknande, men både barnet och familjen kan leva helt normala liv. Om jag blev erbjuden ett barn med en lätt CP-skada så skulle jag absolut våga!
Det skulle jag med - våga alltså.
Lycka till igen!
Tack för era inlägg:) Vet inte om det blir just detta sn, men det är helt klart ett alternativ! Alltid bra att ta del av andras erfarenheter tänker jag! Om det är någon mer som har tips, del gärna med er:)
varför ska man välja ett skadat barn? Varför skapa mer problem än det redan är?Skulle du välja att föda ett skadat och sjukt barn också?
Läste en facktidning för inte så länge sedan om en kvinna som blivit läkare och hon hade en CP-skada. Den artikeln var intressant och beskrev hur hon fått kämpa sig igenom utbildningen trots att hon var bland de bästa. Det hon fick kämpa emot var fördomar och elakheter. Men hon stod på sig och är idag en mycket omtyckt, uppskattad och kunnig läkare.