• hellokitty1

HJÄLP! blåbärsfläckar på golvet

Tappade just en nybakad varm blåbärspaj över mitt ljusa köksgolv (plast eller vad det nu kan vara)! Och alla fläckar går inte bort med vanligt golvrengöringsmedel. Snälla har någon något tips?

• Svar på tråden HJÄLP! blåbärsfläckar på golvet
  • Maria40

Testa såpa "på burk" dvs i gele-form, tvätta med gelen oblandad och skölj med vatten. Jag har lyckats få bort fläckar när barnen fick för sig att färga håret blått och det satte sig i dusch-hörnan. Inget annat funkade (hade testat klorin, vim, allt möjligt innan).

• Analoga
    hellokitty1 skrev 2010-01-08 18:57:54 följande:
    Tappade just en nybakad varm blåbärspaj över mitt ljusa köksgolv (plast eller vad det nu kan vara)! Och alla fläckar går inte bort med vanligt golvrengöringsmedel. Snälla har någon något tips?
    Det är inte nylagt möjligen så du vet fabrikat på mattan? I så fall kan du gå in på deras hemsida och titta på rengöringstips.

Det kan du ju göra ändå iochförsig. Tex Forbo har skötselråd.

Vad du gör - ta inte något starkt medel för då kan det fräta bort ytfärgen på golvet.
  • hellokitty1

Tack för tipsen. Ska köpa såpa imorgon och prova. Har redan provat med ett tips jag hittade på nån sida om fläckar - att slipa med potatismjöl blandat med diskmedel, det funkade lite men inte helt. Tror ni det kan funka med Tabort fläckborttagning för kläder? Eller är det för starkt?

• versan

Har du våtservetter så prova gnugga på golvet med dom.
    Tycker överlag får man ta mig sjutton bort allt med Våtservetter.

• Analoga
    hellokitty1 skrev 2010-01-08 19:18:56 följande:
    Tack för tipsen. Ska köpa såpa imorgon och prova. Har redan provat med ett tips jag hittade på nån sida om fläckar - att slipa med potatismjöl blandat med diskmedel, det funkade lite men inte helt. Tror ni det kan funka med Tabort fläckborttagning för kläder? Eller är det för starkt?
    För guds skull - ta inte Tabort på det! Då kan du som sagt fräta bort ytlagret på mattan!
  • Maria40

Om du testar gele-såpan, låt det verka en stund innan du tar bort det.

• Alison

Klorin är annars ett bra tips mot fläckar på plastgolv.

Svar på tråden HJÄLP! blåbärsfläckar på golvet