• Jenna88

Fick veta att jag har Pco igår snälla hjälp mig med mina frågar.

Som sagt fick veta igår att jag har Pco. Men de jag undrar nu jag och min sambo vill ju bli föräldrar och så fick jag ju inte min mens på två månader så fick göra gyn undersökning och det visade att jag har Pco men har haf äl innan har gått på p-piller ibland och slutat ibland. Och två gången har jag blivit gravid första gången när jag va 19 nu är jag 21 och gjorde då abort. Andra gången nu i början av sommaren slutade i MA men hade två mens efter de och nu hade jag sista mensen den 18 oktober. Det är den att jag har gått upp 15kg sen i sommras då jag blev gravid. Kan det va så att jag inte nu får äl pga att jag gått upp. Väger ju 67 nu med mina 158cm och det är ju lite övervikt. Sedan så undrar jag kan man få något som gör att man får igång äl för vill ju verkligen ha barn. Min gyn som jag hade sa att man var tvungen att försöka i 1 1/2 år innan man får hjälp med att få igång äl. Men vill ju inte vänta sålänge. Så snälla hjälp mig finns det något man kan få för att få igång äl varje månad?

• Svar på tråden Fick veta att jag har Pco igår snälla hjälp mig med mina frågar.
  • pluvdo

Nu har jag inte PCO så jag vet inte jättemycket om det. Jag har dock hört att övervikt kan öka mängden cystor i äggstockarna. Jag vet dock inte om det även gäller såpass låg övervikt som din är, men man kan väl kanske anta att ju närmre "idealvikten" man ligger, desto bättre.

Sedan är väl 1½ år inte så farligt med tanke på att du bara är 21 år än. Att få planerade barn redan vid 21 års ålder är nog inte särskilt vanligt.

• Jenna88

Men om man har pco så kan det väl va svårt att få äl och då kan man ju inte bli gravid om man inte ha äl. Så borde ju kunna få något sånt om man pratar med någon redan nu? Men vem ska man prata me?

• pluvdo

Det kan vara svårt, men är kanske inte omöjligt. Du har ju varit gravid två gånger redan, så bara det talar ju för att du kan bli gravid utan hjälp.

• Jenna88

Men när jag var normalviktig innan denna gång i sommras då jag blev gravid visade det sig ju inte att jag hade pco de såg inget sådant de har ju sagt innan att de så helt normala ut det är nu denna gång som de sätt detta.

Men ingen som vet vart man kan gå och prata om detta och ev få ut något för att sätta igen äl?

• pluvdo

Då kanske du skulle försöka gå ner i vikt igen och sedan gå och undersöka om du har cystor fortfarande. De kan öka med övervikt.

• Jenna88

Men det är ju inte så lätt att gå ner i vikt bara så =/

• pluvdo
    Jenna88 skrev 2010-01-08 22:18:21 följande:
    Men det är ju inte så lätt att gå ner i vikt bara så =/
    Nej, jag vet, men jag gissar att det är många andra som prioriteras när det gäller att få hjälp med graviditet än en som varit gravid två gånger tidigare och bara är 21 år gammal. Det första de säger om du kommer och vill ha hjälp med graviditet och PCO är förmodligen att du skall försöka gå ner i vikt.
  • Jenna88

Joo det är det nog. Men borde väl ändå få samma hjälp som de andra :(

• pluvdo

Alltså, de som behöver mest hjälp bör väl få mest hjälp. Du är 21 år gammal och har varit gravid tidigare. Du behöver inte mest hjälp utan kan gott vänta 1½ år på en utredning i så fall. Tänk dig kvinnor som börjar försöka bli gravida när de är 30 och då upptäcker att de har PCO? Då har de både biologisk klocka och PCO emot sig. I relation till dem är du ganska lyckligt lottad då.

Det står på sidan om pergotime att innan man tar sådana skall mannens sperma testas och sådana saker och det är förmodligen sådana undersökningar som görs först efter att man försökt bli gravid i 1½ år. Det är ju ändå vanligt att aktivt behöva försöka få barn i ett år innan man blir det och då är det med normala förutsättningar, dvs utan PCO.

• LiselottePCOS

Några med PCO/S för ÄL efter att ha använt kombinations p-piller några månader iom äggstockarna får "sova" när kvinnan tar p-piller och sedan en tid efter de sluta med p-piller kan det vara chans att få Äl på egen hand.  
    PCO/S kvinnor kan gå upp i vikt när de sluta med P-piller med. Det pågrund av mindre SHBG (sex  hormon bindande protein) i kroppen, SHBG ökar känslighet för insulin, när man har mindre av SHBG kan man lättare gå upp i vikt.

1½ år väntan på pergotime eller likande låter långt. Du kan säkert söka en annan läkare , kaske privatvård,kostar som landstingssjukvård.

Läkaren bör även ta blodprover för att utesluta annan hormon rubbning.
    det kan vara din viktökning som gjort PCO/S sämre. Har hört  att en överviktg PCO kvinna som går ned 5-10 % av sin övervikt kan  ha tur och få åter ÄL.

• Viggo och pyrets mamma

Sök dig till en privat gyn, så kan du få hjälp snabbare, finns ingen vits med att du ska försöka i 18 mnd om du ändå inte har nån äl. Jag har själv PCO och blev gravid på 4:e försöket med sonen (helt utan hjälp) men nu när vi vill ha syskon så slår min kropp totalt bakut. Så nu ska vi efter 1 års försök få hjälp av gyn, vi hade inte så bråttom med syskon så därför har vi inte kontaktat landstinget förrän nu, men jag har under detta året via en privat gyn fått 3 dubbelkurer med pergotime som dock inte hjälpte mig. 

Om du ska ha nån chans att få hjälp redan nu får du nog tyvärr vända dig till en privat gyn. Under tiden så kan du ju försöka gå ner lite i vikt (jag om nån vet att det är lättare sagt än gjort), men GI kost kan va till stor hjälp. 
    Det finns även naturläkemedel som kan hjälpa dig, bla munkpeppar har visat god effekt på oss med PCO, du kan ju testa det innan de söker gyn, ge det 2-3 mnd och sen kan du söka privat gyn. Det kan va den lilla hjälpen din kropp behöver för att få äl, finns att få tag på i hälsokosten. 
    För övrigt anser jag att ålder absolut inte har nåt att göra med _när_ man ska få hjälp el hur länge man ska behöva vänta. DU ska ju inte behöva få sota för att nån annan väntat tills de är 30-35 med att skaffa barn. Det är ju helt absurt, har man ett stabilt förhållande och bra förutsättningar för att skaffa barn så har man väl lika stor rätt att få hjälp som nån annan.
    Ett år går så fort... Viggo 080425
  • Fridelina2

Jag fick nog egentligen konstaterat PCO för 2 år sedan, men lyckades ändå bli gravid "själv" (såklart bidrog mannen ). Vi lyckades visst precis pricka den enda äl!!!

Men nu vill vi ha syskon och när jag var hos min gyn så pratade vi om det. Då sa hon igen att "vill ni ha barn så får ni hjälp". Bara sådär. Samma sak sa hon för 2 år sen. Så jag fick utskrivet tabletter för att starta mens och sen för att kicka igång äl. Så du borde inte alls behöva vänta 1½ år. Som någon skrev här, hur ska man kunna försöka om man inte ens har äl? Lycka till!

• Ichi

Jag fick veta att jag hade PCO för flera år sedan. Jag ville då inte bli med barn utan har ätit speciella p-piller för att få hjälp med min acne. Det jag fick veta då var att om jag/vi ville ha barn så skulle vi först försöka själva i 1 år och sedan få hjälp att sätta igång apparaten. Jag slutade att ta mina p-piller förra julen alltså ca 1 år sedan och har nu fått min första kur i försök att få äl.

Jag tror att det är olika hos olika läkare men ett år är ju mer realistiskt än 1,5. Så sök dig till någon annan för att få en annan bedömning.

Lycka till!

• qd girl

Har pco-s och till mig sa läkaren att man var tvungen att försöka på egen hand i 1 år innan man kunde göra en utredning. Blev dock gravid efter 7månader så det behövdes inte :)

Men tycker att 1½ år är lång tid, verkar ju vara stor skillnad deroende vet man vänder sig.

• Soolstrålen

Hej jenna88! Jag har också nyss fått reda på att jag har pco. Har försökt bli gravid i snart 10 mån. Var för 2 dagar sen hos gyn och hon sa att jag har Pco. När vi har försökt i ett år får jag komma tillbaka för att få hjälp( om vi inte lyckats själva då) Så tycker 18 mån låter långt!

Jag är också 21 år och vi har väl inte mindre rätt att få hjälp att bli gravida bara för att vi är unga? Kämpa på!:)
  • Tigger81

Jag har också PCO och fick reda på det för 1 år sedan. Vi hade försökt få barn i 16 månader när vi kom till gyn för undersökning. Hos oss måste man försöka 1 år innan man får hjälp, detta oavsett ålder. Sedan jag slutade med mina p-piller så gick jag upp 19kg, så jag tror det stämmer som någon skrev här att man kan gå upp i vikt om man har PCO och slutar med p-piller. Dock har jag lyckats gå ner 14kg på 1år nu, så jag vet att det går, just nu står jag still i vikt igen, men dock har jag börjar slarva med matintaget igen, så om jag skärper mig igen så stannar jag väl kvar på denna vikten eller ännu bättre går ner mer.
    Jag har fått ta pergotime för att få igång min ägglosning, 3 enkelkurer och 4 dubbelkurer dock har vi inte lyckats ändå.

Jag anser inte att din ålder ska spela någon roll så länge du har "koll" på ditt liv. Alla är värda att få barn när man vill. Dock kan jag väl hålla med om att en som är typ 35år och har försökt i flera år utan resultat bör få gå före.

Tycker ni ska försöka själv så länge, du har ju trots allt lyckats innan, tänk på oss som aldrig har lyckats... vi vet inte ens om vi kan...

Svar på tråden Fick veta att jag har Pco igår snälla hjälp mig med mina frågar.