• Klarabella89

Angående prego och undersökning? Hur är det nu?

Det är så att för lite mer än en vecka så åkte jag in till akuten pågrund av magsmärta och de var ju troligtvis blindtarmen men de kollade då med VUL också och då så de att jag hade pco det är ju så att jag och min sambo försöker bli gravida har försökt nu i kanske 4 månader eller något sådant. Men efter första månaderna av de fyra så trodde jag att jag hade äl men så va det inte mensen kom inte och jag fick neg test visste inte riktigt vad som hänt. Men som sagt för en vecka sedan fick jag då veta att jag hade pco. Hur ska jag göra nu då? Hörde talas om prego och undrar lite om de. Kan man få det utskrivet nästan direkt alltså de kollar på en och så? Eller måste man vänta i ett år eller något sådan? Eller måste man göra någon utredning med både mannen och kvinnan? Har sätt så många olika svar här så blir helt förvirrad. Någon skrev så fort de såg den dagen så fick hon utskrivet prego andra får försöka i ett år ungerfär innan de får prego utskrivet. Och andra får göra någon utredning. Så vill ju så gärna veta hur det ligger till.

• Svar på tråden Angående prego och undersökning? Hur är det nu?
  • Klarabella89

Okej men ser på olika forum här att folk fått det utskrivet direkt då de får veta att de har pco.

• pluvdo

Okej, men tror du inte det kan bero på ålder hos kvinnan med PCO och så då?

Det känns som det vore konstigt om graviditetshjälpmedel var så lätt att få tag på och omgående skrevs ut till en 22-åring som försökt bli gravid i fyra månader.

• Klarabella89

Joo men visst. Men det är ju så att det är ju inte så lätt att få ägglossning då ju. Och då är det ju nästan omöjligt att bli gravid. Men jag vet inte hur gamla de är som fick det utskrivet såfort de fick veta de men men.

• pluvdo

Nä, jag vet inte hur det där funkar, men det låter i alla fall konstigt att de skulle skriva ut sådan medicin direkt till en 22-åring som försökt bli gravid relativt kort tid. Men lycka till.

• Klarabella89

Joo kanske men mår verkligen skit av detta vi vill ju så gärna ha barn.

• Kiwi86

Det varierar nog beroende på vart i landet du bor och vilket landsting du har. Alla har lite olika regler för sånt där. Här där jag bor så måste båda vara fyllda 23 år och ha försökt i ett år inann man får hjälp,utreds och får medicin eller vilken hjälp man kan behöva.

Man kan ju gå till privata gynekologer,de fixar allt på direkten,dock kostar det ju en bra slant!

• Klarabella89

gör inte privat gyn utredningar och sånt? Här i närheten finns det ett privat gyn som kostar som ett vanligt läkarbesök men vet inte om de har något avtal med länet men det kanske inte gör något? Men gör alla privat gyn så? fixar allt och då?

• Kiwi86

Om alla privatgyn fixar allting vet jag inte. Men de flesta gör nog det. Den vanliga vården har ju mer regler och ordningar som ska följas,privata tjänar ju pengar på att hjälpa och lösa problemen. Jag och min sambo får ingen hjälp av vårt sjukhus eftersom min sambo är ett år yngre än vad deras regler tillåter så de rekommenderade oss till privatgyn om vi inte kan vänta ett år.

Men ert landsting behöver ju inte ha någon åldersgräns. Det varierar som sagt över landet!

Jag oroar mig också för att jag ska ha PCO,då min cykel är ganska lång ca 42 dagar. Ska boka tid hos kvinnokliniken på en vanlig koll och be dem kolla att allting är som det ska,då får jag ju veta om jag oroar mig eller inte. Skulle jag ha PCO och behöav hjälp för att bli gravid får jag gå till privat eftersom mitt landsting säger att min sambo är för ung för att vi ska få hjälp.

Det är bara att ringa och höra dig för!

• Klarabella89

okej. Joo vi får göra de. Men har me hört om någon ört som heter vitex agnus castus ska vara bra. Kanske ska testa de först och se va som händer. Men vet inte än.

• Kiwi86

Den har jag också hört om. Ska tydligen vara bra för de med PCO. Har läst om många som blivit gravida av den,man kan alltid prova några månader och se vad som händer .

Jag käkar nu apiforce bidrottninggelé och kollar om det hjälper mig,jag får i alla fall kortare cykel,så kanske det tar sig! Men jag har inte försökt bli gravid jättelänge heller. Men oroar mig för PCO då min cykel är så lång samt att jag har lätt för att lägga på mig extrakilon!

Lycka till med allting!

• Klarabella89

Joo har ju inte haft det såhär innan detta kom efter att jag gick upp i vikt eller jag hade mens och så innan. Får hoppas det går bra för dig :) Och jag tror jag ska ge det där agnus castus en chans :)

• Dollars matte

För det första: Att du har PCO-äggstockar behöver inte betyda att du har svårt att få barn! PCO-äggstockar innebär inte med automatik att man har strul med ägglossningen. Man räknar med att ca 20% av alla kvinnor har PCO, men många vet inte ens om det då de har en fullt fungerande ägglossning och blir gravida som "vem som helst".

Du skriver att du har gått upp i vikt, är du mycket överviktig? Det kan ge PCO-utseende på äggstockarna, som oftast försvinner om du går ner i vikt igen och ger inga bestående problem.
    Har du nyligen slutat med p-piller? Det skulle i så fall också kunna förklara att äggstockarna såg ut så och att mensen hoppar.

Så ta det lugnt, backa ett par steg och börja från början. Känner du dig orolig av det här beskedet (vilket jag givetvis förstår att du gör) så ta kontakt med Kvinnokliniken på närmaste sjukhus eller en privat gynekolog. Förklara för dem att du har fått det här beskedet och att du vill komma in och undersöka detta och få veta mer om det. Då får du förutom vul även ta blodprover för att se om det är stökigt i hormonerna, om du har ägglossning osv, och så får du (förhoppningsvis) prata med kunnig personal om hur ni ska gå till väga för att få barn om det visar sig vara några problem.
    Skulle det visa sig att du inte har ägglossning så är det som du har läst att om man vill försöka få barn så börjar man oftast med att prova ägglossningsstimulerande tabletter som heter Pergotime (förkortas ofta "pergo" här på FL, inte prego som man lätt kan tro med tanke på graviditet/pregnancy  ) Och som redan har skrivits så bör man ha kollat mannens spermier också innan man börjar med dessa tabletter, för är det så att det är något knasigt även hos honom så kommer det ändå inte att bli någon graviditet och då är det bara slöseri med tid och onödigt att utsätta sig för de risker som en hormonbehandling ändå innebär.
    Om din ålder kommer vara emot er är svårt att säga då rutinerna är olika i olika landsting. Men måla inte upp fan på väggen på en gång utan backa och börja från början med att ta kontakt med vården och be om en undersökning i första hand innan du oroar dig för mycket för framtiden.

Lycka till!

• Kiwi86
    Dollars matte skrev 2010-01-09 12:32:11 följande:
    Du skriver att du har gått upp i vikt, är du mycket överviktig? Det kan ge PCO-utseende på äggstockarna, som oftast försvinner om du går ner i vikt igen och ger inga bestående problem.
    Ååååh detta visste jag inte om,tack för den infon. Då är det säkert därför jag kanske har svårt att få plussa. Har gått upp i vikt vilket gett mig en längre menscykel, men jag går stadigt ner i vikt nu,så då kanske jag blir mer fertil .

Hoppet lever vidare!
Svar på tråden Angående prego och undersökning? Hur är det nu?