Rödspätta
Något gott och roligt att göra med rödspätta fileer önskas
Tack
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-09 14:09
Typ en pannering (fri från ägg, gluten och mjölk)
Något gott och roligt att göra med rödspätta fileer önskas
Tack
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-09 14:09
Typ en pannering (fri från ägg, gluten och mjölk)
ja, hade det inte varit för att den stackars rödspätan är utrotningshotat, så har det i alla tider varit min älslingsrätt, nu har jag dock slutat äta den helt och hållet, men mninns den så här:
Klassiska; Panerat, först vända i mjöl, sen' doppa i mjölk uppblandat med ägg, sen vända i skorpmjöl med citronpepper och salt. Steka i smör.
Potatisklyftor, remoladsås, och sallad till. Och glöm inte lime att droppa över.
Öj var jag då saknar den rätten.....
Hej TS!, förlåt, men jag såg inte att du inte ville ha med, vare sig mjöl eler ägg.
Vänd då bara spättan i grovt rågmjöl, blir jättegott (och nyttigare) också. Ha samma kryddor, dock.
Det här åt vi ofta när jag var liten. Vi kallade det för pyllfisk eftersom den svarta kariaren såg ut som små pyllor (ingen aning om det är ett riktigt ord eller om det var något vi hittade på...)
Skär rökt lax i strimlor och lägg en bit i varje spättfilé. Rulla dem samman och ställ dem på högkant i en form där du bottnat med smörfräst, kryddad spenat. Salta och peppra! Täck sedan formen med ett smörat bakplåtspapper som du trycker till om kanterna och baka i ugnen c:a 15 minuter. Servera med smaskig vitvinssås och t.ex. pressad potatis och sockerärtor.
Friterade? Vill du ha' det rikitigt knaprigt och friterat, så gör en smet av kikartsmjöl, (gramflor) i de allra flesta "utländska affäraer/ kiosker. Blanda i lite vatten och potasismjöl, 1/2 tsk. bakulver, så det blir tjockt som en våffelsmet. Krydda kan du göra som du tycker. Doppa spättorna i den, och fritera! Supergott med ris och currysås, (gjort på vaten och örtkryddor, och potatismjöl), Ett anat förslag bara. Du kan ta' vilket mjöl du vill också, men här är kryddningen viktig.
(lime)
Jag brukar marinera mina fiskfileer i nån timme i citron, olja, salt och kryddor som passar till just den fisken (bara salt, svartpeppar, olja och citron är gott om man inte vill att smaken ska ta över för mycket). Sen tar jag ut dem och vänder i saltat rismjöl, och steker i stekpannan. Blir jättegott! Serveras med potatis eller ris och grönsaker .