• sara75

varma händer

Jag är i vecka 18 och har fått så varma händer. Har alltid haft kalla förut. Pulsen känns jättetydligt i fingertopparna vilket gör att det känns lite jobbigt att ha händerna på varandra till exempel. Fötterna är också lite "bultande" på kvällen, så att jag helst vill lägga mig ner och inte sitta med dem mot golvet. Vad är det här? Högre blodtryck? Svullnad? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden varma händer
  • katho

Jag hade också väldigt kalla händer (och fötter) innan jag blev gravid. Nu under graviditeten har hela jag blivit mycket varmblodig - hela jag är varm jämt! Tror inte att jag har frusit en enda gång under den tid jag varit gravid!.. Även händerna och fötterna är som element.

Jag vet inte varför du får som du får med fötterna. Jag känner ibland att jag drar på mig lite vätska (vanligt när man är gravid, har jag hört) och då kan mina händer och fötter kännas lite svullna och då lägger jag gärna upp fötterna. Men det är inget som jag "lider" av.

Lycka till med graviditeten!

• Felix

Blodmängden ökar, då är det väl rätt naturligt att blodcirkulationen ökar också.
    Med det resultatet att man blir varmare. Jag längtar, jag fryser hela tiden. Idag är det 23 grader och här sitter jag och fryser, är det normalt eller?

• katho

Ahh, ja det är ju som Felix säger att blodmängden ökar och därför blir man varmare. Hjärtat slår ju flera slag per minut när man är gravid (man får ju högre puls). Och faktiskt - det brukar alltid vara svårt att få blod ur mina fingertoppar, men det är det inte nu. Det har jag ju också fått förklarat för mig att det beror på ökad blodmängd och bättre blodcirkulation. Tänkte inte på det

Felix - vi får hoppas att du snart blir varmare du också! Förresten, fint namn! Funderar på att döpa min (och mannens) bebis till Felix om det blir en liten kille. Tur att du klargjorde saker och ting för mig och sara75

• sara75

Tack för era svar! Jag hade funderingar över om det var det där med ökad blodmängd. Lycka till med allt båda två!

Svar på tråden varma händer