• MikuAndSaraLi

Sagan om Isfolket - av Margit Sandemo!

Nu tänkte jag starta en tråd för folk som läst - och gillar - Margit Sandemo och hennes böcker. 

Sagan om Isfolket
    Häxmästaren
    Ljusets Rike

Trollrunor

Yrsa - Den bortglömda Drottningen

Blåljus (tror jag den hette - en serie om ambulanspersonal osv)

Dock har jag försökt och försökt läsa Häxmästaren flera gånger - och blivit ganska uttråkad efter 5e boken.
    Men Sagan om Isfolket och Ljusets Rike har jag flitigt läst ett antal gånger ^.^
    Och sen Trollrunor - också jättebra serie.

Dock blev jag missnöjd med slutet på Sagan om Isfolket. Den urartade helt och författaren verkade helt tappat förståndet och skrev inte på något intressant sätt, tyckte jag i alla fall.

Hennes syn på religion passade dock min smak.

Yrsa - Den bortglömda Drottningen har jag itne läst - visste itne ens om den boken förrän häromdagen.
    Och så Blåljus - inte alls intresserad av såna historier.
    Jag menar, seriöst?? Vem bryr sej om livet hos en ambulansförare och hans/hennes kolleger??  

Margit själv verkar vara ganska.. udda.. 
    Men visste ni att 'Isfolkets Dal' är baserad på en äkta plats?? 

Åh, jag har velat åka dit sen jag först läste att den fanns - när jag var liten. 
    Vill nog fortfarande det. 
    Alla dom platserna som är autentiska i boken - skulle jag vilja besöka. 

Så nu öppnar jag denhär tråden för folk som somsagt uppskattar serien och författaren ^.^ 

• Svar på tråden Sagan om Isfolket - av Margit Sandemo!
  • mamlan

ÄLSKAR sagan om isfolket, läst nästan hela häxmästaren men den blev jag besviken på..första böckerna var rätt bra men sedan blev de konstiga tycker jag..Har inte läst de andra då jag trodde de skulle likna häxmästaren..får kanske ta och läsa dem då. Finns de att låna eller måste man köpa dem?

• Moonis

Håller själv på med Isfolket men har nyss börjat och har snart läst klart fjärde boken bara så det är en del kvar ju
    Men det är skönt att mamma har hela serien så man tar det i egen takt.

Sen har mamma läst en ny serie av henne som hon tydligen tyckte va jätte bra. Kommer inte ihåg vad den heter nu bara.

• MikuAndSaraLi
    mamlan skrev 2010-01-11 17:28:20 följande:
    ÄLSKAR sagan om isfolket, läst nästan hela häxmästaren men den blev jag besviken på..första böckerna var rätt bra men sedan blev de konstiga tycker jag..Har inte läst de andra då jag trodde de skulle likna häxmästaren..får kanske ta och läsa dem då. Finns de att låna eller måste man köpa dem?
    Vi har ju köpt, dom kostar inte mycket i bokhandeln. 50 kr max liksom.
    Annars kanske det finns på biblioteket ^.^
  • MikuAndSaraLi
    Moonis skrev 2010-01-11 17:35:26 följande:
    Håller själv på med Isfolket men har nyss börjat och har snart läst klart fjärde boken bara så det är en del kvar ju Men det är skönt att mamma har hela serien så man tar det i egen takt.Sen har mamma läst en ny serie av henne som hon tydligen tyckte va jätte bra. Kommer inte ihåg vad den heter nu bara.
    Inte hört att hon skrivit nån ny serie =O
    Kan det vara Trollrunor, kanske?
    Jaa, bok 4a! Oh, när du kommer till Nattens Demon (som visserligen är ganska långt fram) så får du PMa mej och säga vad du tyckte för det är min favorit bland böckerna! ^.^
  • 2fst4u

Jag är på nr 23 nu. Våroffer. Så spännande. Nu är Heike påväg o ska använda sina onda krafter att framkalla gråfolket..! Har även fått min blivande svärfar att läsa dem. Han gillar dem o är nu på nr 5 :)

• vaniljsemlan36

Jag kommer ihåg att jag gillade bok nr 3, som kanske många andra. Men det är jätte jätte länge sen.

• MikuAndSaraLi

Har också varit prat om att filmatisera serien!
    Förhoppningsvist en film per bok, då! Det skulle lätt vara värt det!!
    Fast han som skulle spela Tengel drog sej ur så nu står dom utan skådisar.
    Skulle faktiskt vilja vara med i den serien! Frågan är bara vem jag skulle spela! Finns så många karaktärer jag älskar!!

• MikuAndSaraLi
    2fst4u skrev 2010-01-11 22:50:18 följande:
    Jag är på nr 23 nu. Våroffer. Så spännande. Nu är Heike påväg o ska använda sina onda krafter att framkalla gråfolket..! Har även fått min blivande svärfar att läsa dem Han gillar dem o är nu på nr 5 :)

Jaaa! Vinga, ja! Och Heike! <33 och gråfolket!! Med sina 4a demoner!!
    Då är du itne många böcker från Nattens Demon!
    Skriv till mej sen vad du tyckte om den, om du vill =)
  • Safir73

Har läst Sagan om isfolket i typ 20 år :) . Alltså läst om böckerna. Måste snart köpa nya för de börjar gå sönder..nu var det iof ett tag sen, men jag kan ännu ta nån av böckerna från hyllan och läsa den :).

Vet inte vad det är med den där serien, men den berör en på nåt vis. De andra serierna, Häxmästaren etc, har jag inte alls fattat nåt tycke för, har knappt ens varit intresserad.

Bara Isfolk-serien. Konstigt, faktiskt.

• Linda88

Jag älskar också Isfolket!! Håller på att läsa serien för andra gången nu, började på bok nr 17 igår... och jag är lika trollbunden nu som första gången!!!

Sol, Villemo & Ingrid är mina stora idoler

Har också läst Häxmästaren, Ljusets rike, De svarta riddarna och den serien om ambulanspersonal. Kommer heller inte ihåg vad den serien hette, men den var också bra.. lite annorlunda jämfört med hennes andra böcker, bara :)

Svar på tråden Sagan om Isfolket - av Margit Sandemo!