• Joggi

vart är Isa vanligt?

Har fastnat lite för namnet Isa. Trodde inte namnet va så jättevanligt men tittade på www.scb.se och såg att över 1700 heter så. Trodde Leah (ett annat namn vi tittat på men som så många här där vi bor heter) va mkt vanligare men så va det ju inte.

Vill hellst inte ha ett namn som är för vanligt. Men samtidigt handlar det kanske mest om att man inte vill veta nån annan som heter så=) Har aldrig stött på nån Isa i hela mitt liv. Vart är namnet vanligt? Vilken ålder? Barn? Gamlingar? Mittemellan?

Vad tycker ni annars om namnet?

• Svar på tråden vart är Isa vanligt?
  • Malinski79

Jag har en Isa på mitt jobb (jobbar på en förskola).. Men hon är den enda som jag hört om..Hon är jääääättesöt,så jag gillar namnet skarpt {#lang_emotions_wink}

• misslindis

Svärmor heter Isa och fyller 70år i år...sen finns/fanns det en båt(ångbåt tror jag det e) som gick i en sjö inte långt från Kungsbacka(söder om Gbg)

Annars har jag bara hört det en gång till men minns inte vart...var dock en liten flicka som fått namnet ...tycker det e fint...

Tiden går för fort...
  • LyNxQ

Vet en liten tjej (2,5) som heter Iza. (i Bohuslän), men annars vet jag nog ingen..

Kunde man inte kolla på i vilka kommuner ett visst namn var vanligt? Har för mej det..

• Joggi
    LyNxQ skrev 2010-01-09 17:30:59 följande:
    Vet en liten tjej (2,5) som heter Iza. (i Bohuslän), men annars vet jag nog ingen..Kunde man inte kolla på i vilka kommuner ett visst namn var vanligt? Har för mej det..
    Har oxå för mig det men vet inte heller vart, nån som vet?

Tittade nu och det finns 374 st som stavar namnet med z oxå. Så över 2000 heter så! Vart finns ni/dom?
  • Siphra

Ja just nu är Iza väldigt vanligt i min fåtölj. Hon är en blåögd ragdollkatt, döpt efter en kvinna i Grottbjörnensfolk serien.

Det är ju på sätt och vis en kortform av t ex Isabella eller Lovisa.
    Jag tycker att alla namn med is- är vackra. och min dotter har själv gett sig namnet Isinia.
    En del kanske tycker det låter kallt, istapp... Men jag tycker det låter friskt. Och titta dig i spegeln när du säger Isa. Visst ser du glad ut?
    Är du gravid eller har du träffat flickan. Känn in , vad verkar hon heta? Vad ska hon heta i efternamn? Se till att det flyter. Är ni fler som ska bestämma, typ den andra föräldern...
  • Joggi
    Siphra skrev 2010-01-09 17:36:47 följande:
    Ja just nu är Iza väldigt vanligt i min fåtölj. Hon är en blåögd ragdollkatt, döpt efter en kvinna i Grottbjörnensfolk serien. Det är ju på sätt och vis en kortform av t ex Isabella eller Lovisa. Jag tycker att alla namn med is- är vackra. och min dotter har själv gett sig namnet Isinia. En del kanske tycker det låter kallt, istapp... Men jag tycker det låter friskt. Och titta dig i spegeln när du säger Isa. Visst ser du glad ut? Är du gravid eller har du träffat flickan. Känn in , vad verkar hon heta? Vad ska hon heta i efternamn? Se till att det flyter. Är ni fler som ska bestämma, typ den andra föräldern...
    Gillar egentligen inte Isabella eller Lovisa, men tror att det är för att jag känner för många som heter det och har gjort det under min uppväxt. Däremot har jag alltid haft Elvisa som namn till framtida barn men har nött det så mkt i tankarna så jag har tyvärr tröttnat=(
    Jag tycker som du och håller med om att det låter friskt! Inte kallt alls. Men förstår om folk tycker det..
    Tack för ditt inlägg, fick mig att fundera! Och jag ser glad ut, min sambo gillar namnet och det låter bra med efternamnet=) Det kan vara en Isa som ligger i magen!
  • LyNxQ
    Joggi skrev 2010-01-09 17:48:05 följande:
    Jättetack! Lutar mer åt Isa nu då bara 47 st heter det i länet och mindre än 100 fick heta så 2008!
  • Puff Mummy

Känner en ettåring som heter Isa (Stockholm). 

• Alexis mamma

Hade en kompis vrs syster hette det men hade aldrig hört det innan. Hade iofs inte hört hans heller innan (Ivo)

• MajsanD

min kompis son heter isa, som betyder jesus på arabiska

• Joggi
    MajsanD skrev 2010-01-13 10:13:43 följande:
    min kompis son heter isa, som betyder jesus på arabiska
    Jaha! Det visste jag inte=)
  • Siphra

Jesus på arabiska är nog mer Issa, med två s.

Och som sagt, här är det en katt som heter så.
    Men Isa är fint på flickor också, Iza eller Isa.
    Jag gillar Isolde också, och Isidor på killar.
  • MajsanD
    Siphra skrev 2010-01-13 14:01:55 följande:
    Jesus på arabiska är nog mer Issa, med två s. Och som sagt, här är det en katt som heter så. Men Isa är fint på flickor också, Iza eller Isa. Jag gillar Isolde också, och Isidor på killar.
    har aldrig sett isa i koranen eller ngn annan sida där det e två s men man kan ju lära sig ngt nytt varje dag {#lang_emotions_smile}
  • Kratikas

Isa på estnsika betyder Far! :D

Svar på tråden vart är Isa vanligt?