Choklad!
Min katt har ätit upp en hel plopp idag (en sådan liten med två rutor) tror jag... Den är i alla fall borta och bara han har varit hemma.
Choklad kan väl vara farligt för katter, vad ska jag se efter för symtom?
Min katt har ätit upp en hel plopp idag (en sådan liten med två rutor) tror jag... Den är i alla fall borta och bara han har varit hemma.
Choklad kan väl vara farligt för katter, vad ska jag se efter för symtom?
min gamla kisse käkade oxå choklad.. visste inte att det var farligt?
Så här står det om choklad och hund/katt hos apoteket.
www.apoteket.se/rd/d/520/tree/39
"Choklad
Kakaon i choklad innehåller teobromin, ett ämne som hundar är dåliga på att bryta ned (detta gäller flera djurslag, men hundar förefaller extra känsliga). Teobrominet påverkar flera system i kroppen och symtomen kommer inom 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, skakighet och rastlöshet, riklig dregling och hjärtklappning är vanligt. Om hunden ätit större mängder kan allvarligare symtom tillstöta och dödsfall har inträffat.
Olika sorters choklad innehåller olika mycket teobromin. Mörk choklad med hög kakaohalt innehåller större mängd, medan mjölkchoklad har betydligt lägre halt. Hundens vikt har självfallet också betydelse; en stor hund tål mer. Här är ett exempel på skillnaden mellan ljus och mörk choklad: en 20 kilos hund som äter 200 g mjölkchoklad kan klara sig helt utan symtom, medan 200 g mörk choklad till samma hund kan leda till allvarlig förgiftning. Ovanstående gäller även katter, men de får sällan i sig sådan mängd att det blir frågan om någon förgiftning."
Ring veterinären och fråga!