• Vilmas Mamma

Sover era bebisar med IKEA täcke?

Vilma är nu 4 månader och hennes lilla korgtäcke börjar bli litet, har köpt ett täcke och en kudde till spjälsäng. Nu såg jag att barnen ska vara minst ett år för att sova i dom, någon som vet varför?? Jag tror faktiskt att jag bäddar i det ändå, tycker ni jag gör fel då?. Jag gissar att det är många barn som sover IKEA??

• Svar på tråden Sover era bebisar med IKEA täcke?
  • Mamma Lisa

Vilket täcke ska de vara minst 1 år för att sova i?

• Sussie1975

1 år stämmer!
    Själv har jag rätt start!
    Jag säger inte att du gör fel....det går nog bra ändå!
    Jag har själv IKEA ligger i garderoben och väntar, jag köpte det själv när jag var gravid, sen fick jag höra att det var ett år. Äsch nog ingen fara... Nu är dom ju så stora så att dom sparkar av om det blir för varmt!

• Vilmas Mamma

IKEAs spjälsängstäcke...såg det när jag redan köpt det!

• Mumin

Jag vet faktiskt inte varför de har ett-årsgräns på sina täcken... Har själv använt ett tidigare till Johanna. Jag funderade mycket på det då faktiskt men kunde inte komma på ett enda skäl. Kvävningsrisk tänkte jag först men man kan väl kvävas lika lätt/svårt i en filt???

• Vilmas Mamma

Ja, precis. Men nu sparkar hon ju av sig täcket å är iskall om händerna på nätterna. Jag tänke om det skulle vara ur allergisynpunkt......men täcket åker nog i i morgon!

• Mumin

Varför skulle Rätt starts täcke funka men ej Ikeas..?? Det är kanske bara en rekommendation för att ge osäkra föräldrar ett råd om när barn behöver ett större täcke? Men det är ju rätt korkat i så fall... Är det ett spjälsängstäcke så ska det ju användas i en spjälsäng, tror de att alla barn ligger i vagga tills de är ett? Många ligger ju i spjälsäng från början, Johanna bytte till stor säng när hon var 1,5.

Nej, mitt förnuft säger mig att det inte är nåt att bry sig om. Om inte nån kan ge mig ett bra motargument.

• Ess

Min dotter svettades något otroligt med Ikeas täcke så jag köpte ett dun täcke på Jysk istället för det andas bättre.

• miLLus

att det är ett år kan ha att göra med att det är polyester..
    ren gissning från mitt håll.. tror det e bäst att ha bomull till 100%
    men det e juh bara rekomendationer..

• Vilmas Mamma

Ok, vi får prova, tack för alla svar!

• Sussie1975

Rätt Start har ju lite mera garantier för att täcke + kudde andas osv.

Svar på tråden Sover era bebisar med IKEA täcke?