• Majras

Snart 8 årig tik som plötsligt börjat kissa inne

Har nu kommit på hunden 2 gånger på mindre än en vecka att hon kissar inne i sonens rum. Inte en liten skvätt utan så att halva golvet fylls av kiss.
    Hon dricker knappt något vatten däremot så äter hon ju ganska mycket snö när man är ute, men borde hon inte kunna hålla sig ändå?
    För äter hon inte snö dricker hon ju vatten.

Någon som kan tänkas veta vad det beror på?

• Svar på tråden Snart 8 årig tik som plötsligt börjat kissa inne
  • mannehund

Våran tik började också läcka inne på äldre dar... Först fick hon en tablett som skulle stärka tonusen i urinrörets muskler så hon inte läckte. Det blev bättre men kring löp både läckte och kissade hon inne ändå. Så vi var tillbaks till veterinären och på ultraljud på livmodern och blåsan visade det sig att där fanns en inflammation, om än liten, och veterinären rekommenderade sterilisering. Men hon sa även att de kan läcka MER efter sterilisering... Nej och åter nej, tänkte jag.... Men inflammation kunde hon ju inte heller få gå med så vi steriliserade henne och efter det har hon inte läckt knappt alls!
    Kanske kunde den där tabletten vara något för din hund? Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette men prata med din veterinär så vet hon eller han säkert. Då kan ni ju också undersöka så det inte beror på något annat kroppsligt.

• Lathundarna

Jag hade tagit hunden till veterinär för att utesluta fysiskt samt för att få bolla med dem om vad det kan tänkas vara.

• tomcar1

Kan ju bero på sjukdom, alltså livmoderinflammation, urinvägsinfektion m.m. Eller också protesterar hon mot något. Tycker ni ska kolla upp detta så snart det bara går hos vet.
    /tomcar1

• kutiom

Ja, min vovve blev dålig och kissade då helt plötsligt inne. Akut livmoderinflamation och jag fattade så trögt att det höll på att gå riktigt illa. Nu klarade hon sig men kolla med veterinär för hundar är duktiga på att dölja när de mår dåligt.

• inyourface

Om hon kissar mkt när hon kissar, är det inte protest-kiss. Då är det helt enkelt för att hon inte kan hålla sig. Som dom andra skrivit, ta henne till en veterinär, hundar, speciellt äldre hundar skäms ofta något fruktansvärt när dom gör ifrån sig inomhus, så skäll inte på henne. De gånger hon har kissat, har det då varit på tex en tröja eller något annat mjukt? För djur som har ont kissar ofta på mjuka saker, för att dom liksom tror att det ska göra mindre ont då.
    Min väns hund blev bara 7 år när han blev riktigt senil/dement och började kissa inne, han fick leva med det eller avliva hunden. Eftersom hunden själv hade ont så fick han avliva honom.

Ta henne till en veterinär, hellre en gång för mkt än en gång för lite.

En krigare slåss inte för att hon hatar de som står framför henne, utan för att hon älskar dom som står bakom.
  • tomcar1

TS.....hur har det gått ?

• antitanten

Gå till veterinär. FÖr att utesluta ev urinvägsinfektion, livmodercancer eller annat.
    Äldre tikar kan också reagera med kissande om dom är skendräktiga.
    Njurproblem kan var en orsak men oftast urinvägsinfektion eller blåskatarr.
    Förslappad muskulatur i blåsan.
    Finns många fysiska orsaker till beteendet, men sjäLvklart även många psykiska orsaker.

Som sagt, veterinärbesök och provtagning.

• antitanten
    antitanten skrev 2010-01-14 21:26:57 följande:
    Gå till veterinär. FÖr att utesluta ev urinvägsinfektion, livmodercancer eller annat.Äldre tikar kan också reagera med kissande om dom är skendräktiga.Njurproblem kan var en orsak men oftast urinvägsinfektion eller blåskatarr.Förslappad muskulatur i blåsan. Finns många fysiska orsaker till beteendet, men sjäLvklart även många psykiska orsaker.Som sagt, veterinärbesök och provtagning.
    Kom på en annan sak.... äta snö ute är inte så bra tyvärr. I synnerhet inte om det är snö som är i anslutning till där bilar kör eller står.
    Glykolrester, bensin eller dieselrester i snön gör att hunden kan få förgiftning.
    Min förra hund fick det och det upptäcktes tyvärr för sent.
    SOm sagt, veterinär och kolla ... dels urinen och dels blodprpov  för att kolla proteinhalten i blodet. Skulle proteinhalten i blodet vara mycket förminskad eller noll så är det uteslutande urinen och njurarna som är boven i dramat . Ju förr man får veta, desto större är chansen att det går att behandla och kurera hunden.
Svar på tråden Snart 8 årig tik som plötsligt börjat kissa inne