• Oktober84

ngn mer med kort menscykel?

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i ca 1 och ½ år, men av olika anledningar har det inte blivit något. Dels för att han reser som säljare och att min menscykel är så förbannat kort...

Därför skriver jag här, för att se om det finns fler som kämpar som vi gör. Min mens kommer var 18:de dag ungefär, plus eller minus någon dag.
    Har pratat med kvinnokliniken för att se om det kan ha någon inverkan på att det än så länge inte blivit något.

Fick av dem förklaringen att ägglossning sker ca 14 dagar innan mens, vilket gör att jag i stort sett har ägglossning nästan samtidigt som jag har mens.
    Så nu har jag börjat med ältester för att se, och ahr använt dem de tre senaste cyklerna, och mycket riktigt, dagen min mens i regel tar slut, då har jag äl...

Finns det fler som sitter i min/vår sits? Som kanske vill hjälpa och stötta varandra i den här ganska ovanliga sitsen?

• Svar på tråden ngn mer med kort menscykel?
  • Oktober84

Jag puffar igen...
    Finns det verkligen ingen mer som mig?

• totten86
    L och M skrev 2010-01-11 11:28:47 följande:
    Jag puffar igen...Finns det verkligen ingen mer som mig?
    min har efter ja slutat med cerazette sen 3 mån tillbaka blivit 20 dagar iställer för 26
  • DevilsDaughter

Det positiva är ju att du får fler försök än normalt eftersom du har en så pass kort cykel. Sa kvinnokliniken något om att just det att man har mens påverkar fertiliteten? För man behöver ju ha ägglossningsflytningar för att kunna bli gravid, som du då måste ha samtidigt som mensen? Hur har du gjort tidigare för att försöka bli gravid? Tänkte eftersom du innan inte vetat om när du har ÄL, om du inte haft sex under din mens innan så kan det ju vara därför ni inte lyckats ännu.

Jag har en cykel på 26 dagar, men tyvärr så har jag ägglossning på dag 16-17 vilket vissa månader ev ger ägget för kort tid på sig att fästa.  

• MissNice

Åhhh...jag har oxå extremt kort cykel. AS jävla skit jobbigt. :( 

Kanske oxå ska testa me stickor varje dag, för att kolla upp när den infaller. 
    Va till Gyn innan jul och då fick jag provera för att skjuta upp den och få en längre cykel. Fungerade i en cykel, sen kom mensen tillbaka "förtidigt" ( innan jag ätit upp kuren) ....
  • misseve

Jag har även väldigt kort menscykel, fick det efter jag åt cerazette som gjorde att jag fick väldiga biverkningar. =/

• Oktober84

Hej, såg nu att det äntligen fanns några fler som sitter i samma sits...

Som svar till Devilsdaugther; jo man kan se det som tur för att man får fler försök, men det gör också att min äl är samtidigt som min mens, ja givetvis så gick de igenom alla förutsättningar för att man ska kunna bli gravid, men stundtals känns det hopplöst!

MissNice; ja de sa till mig att visst du kan få provera eller liknande, men risken är väldigt stor att det fungerar under den tiden som du äter tebletterna, men sen är risken att den drar tillbaka sig igen ( eller gör som den gjorde för dig)

Nu är det bara att hålla tummarna denna 20dagars perioden igen, kanske vi lyckades denna gång

• MrsL1989

Här är en till med extremt kort menscykel!
    Mina menscykler varierar mellan 14-18 dagar ungefär! Jättejobbigt.. Vi har försökt bli gravida i ett år nu men ingenting händer förutom att jag har mens på tok för ofta!
    Jag var hos gyn och berättade om mina problem och hon gav mig provera, de funkar inte alls för mig! Jag får mens av dom men jag hinner få mens IGEN innan det är dags att börja på nästa proverakur! Skitstörande..
    Ska ringa till gyn igen tänkte jag och höra om det inte finns nått annat de kan göra??!!
    Hoppas ni lyckas snart! :)

• MissNice

ja precis....man får mens innan man "ska" äta igen...hur sjukt är det då?

Just nu peppar peppar, va det längesen jag hade mens.  ( länge för mig alltså...kort cykel för "Normala")
  • MrsL1989
    MissNice skrev 2010-03-16 21:44:22 följande:
    ja precis....man får mens innan man "ska" äta igen...hur sjukt är det då? Just nu peppar peppar, va det längesen jag hade mens.  ( länge för mig alltså...kort cykel för "Normala")
    Det är sjukt.. Förstår liksom inte hur det kan bli så.. Skulle vilja ha ett svar på vad som är fel! Usch, det är ju inte precis kul att få mens 3-7 dagar efter äl.. Men men.. Jag blir superglad om jag t.ex får min mens på dag 25 då det är länge för mig :)
  • Oktober84

Hur går det för er tjejer?

Jag sitter här och håller mina tummar tills de blir blå, mensen ska komma till helgen, men vill verkligen att den uteblir nu.
    Orkar snart inte mer, man känner sig hjälplös, för de på gyn kan inte ge några konkreta svar eller någon vettig hjälp, hur ska man orka fortsätta?

Jaja, håller tummarna för er andra också

• MrsL1989
    L och M skrev 2010-03-22 10:00:53 följande:
    Hur går det för er tjejer? Jag sitter här och håller mina tummar tills de blir blå, mensen ska komma till helgen, men vill verkligen att den uteblir nu. Orkar snart inte mer, man känner sig hjälplös, för de på gyn kan inte ge några konkreta svar eller någon vettig hjälp, hur ska man orka fortsätta? Jaja, håller tummarna för er andra också
    Det funderar jag också på! Jag ger snart upp nu! Orkar inte ha det såhär längre.. Ska be gyn att kolla upp detta riktigt.. Antar att de kan ta blodprov och se vad det är som inte stämmer.. Antagligen är väll mina hormoner i obalans! :(
    Men jag hoppas varje månad på att vi ska få vårt plus :)
    Känns skönt att det är fler som är i samma situation!
    Håller mina tummar för dig, hoppas att din mens inte kommer..
  • Ericha

De på kvinnokliniken pratar strunt om de säger att de flesta har ÄL 14dgr innan mens. Jag har ÄL ca 11dgr innan mens, vilket innebär att jag har ÄL på dag 16-17 i min cykel som är 28 dgr.  Normalt har man ÄL 10-16dgr innan mens. Har man mindre än 10 dgr från ÄL till mens kan man få problem att bli gravid då ägget inte får tillräckligt med tid att fästa. Det kan man lösa med t.ex Pergo.

Har du testat med ÄL-stickor för att ta reda på när du har ÄL? För att ta reda på det efter min p-spruta så började jag med stickor, men eftersom det tog så lång tid började jag tempa och det är något jag verkligen kan rekommendera. Då vet man när man har ÄL och kan på så vis pricka in de mest fertila dagarna. Finns t.ex www.fertilityfriend.com och flera trådar här på FL där folk tempar o peppar varandra för att bli gravida.

Om man aktivt försökt bli gravid i mer än 1 år har man rätt till fertilitetsutredning.

Svar på tråden ngn mer med kort menscykel?