• Indiansommar

Tänkte laga lite matlådor och frysa in, tips på receopt önskas!!

Tänkte vara lite duktig och göra iordning lite matlådor som vi kan ha med till jobbet. Jag har kassler, köttfärs, falukorv och kycklingfiléer. Har du något smarrigt recept på mat jag kan laga som funkar att frysa??

Just nu gör jag en smarrig kött & korvgryta som jag ska ha paprika & lök i, och ris till!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-09 20:03
    Jag vill gärna ha recepten!!! Jag är så dålig på att hitta på själv! Skriv åtmindstonde hur ni gör även om ni inte skriver att ta 1 tsk av ditten och 1 krm av datten!!!

Gärna recept på sånt som man inte kanske gör ofta som köttfärssås och korv stroganoff!

• Svar på tråden Tänkte laga lite matlådor och frysa in, tips på receopt önskas!!
  • guldrosen1

Köttfärspaj, eller tacopaj, kan man ju göra.
    Kycklinggryta med champinjoner och paprika med curry i, är gott.
    Korvstroganoff är smidigt. lök och tomatpure eller krossade tomater brukar jag ha i.

• Buggster

pasta och köttfärssås är världens enklaste ju och kan bli riktigt gott om man har i rätt grejor. Jag brukar göra min riktigt mätktig med massa i, rivna morrötter, svamp, creméfraiche, ingen krossadtomat utan bara tomatpuré, och sen vad fantasin tillåter.

Annars är Chili con carne också riktigt bra, och då behöver man ju bara en brödbit till.

Kycklingryta med kokosmjölk och jordnötssmör är helt underbart och  kan man lätt äta många dagar i rad, och sen krydda med Chili efter smak!!

Någr exempel!!

• Fenomen a

gryta med potatis kyckling o curry ha i lte äpple och massa goda kryddor

• Indiansommar

Hur gör du kycklinggrytan med kokosmjölken? Jag har aldrig lagat thai mat, för det är väl tahi med kokosmjölk och jordnötssmör osv??

• Sodaspring

Kycklinggryta med kokosmjölk och grönsaker.

Brukar blanda kokosmjölk med red currypaste. Steka/woka kyckling och wokgrönsaker och blanda i kokosmjölken. Ibland har jag i nudlar i grytan för att det blir enklare så, men ibland serverar jag med ris till. Det är gott som matlåda eftersom det är så mycket vätska i.
    (jag gör denna gryta med fisk och quorn också, det blir lika gott.)

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Indiansommar
    Fenomen a skrev 2010-01-09 20:00:41 följande:
    gryta med potatis kyckling o curry ha i lte äpple och massa goda kryddor
    Hur gör du den??
  • Buggster

ja det är väl lite thai över det hela.

Kycklingfilé som du skivar i bitar...sen kan du ju bara steka på dom lite lätt, inte ett måste du kan koka dom också ju. 1-2 burkar kokosmjölk beroende på hur mycket du gör...lite vatten för att binda samman och kanske lite grädde kan vara gott. Sen har du i de grönsaker du vill ha, brukar ha morot, purjo behövs inte såå mycket egentligen, broccoli kan vara gott också. Sen en burk jordnötssmör, med krossade nötter då...Det är också efter smak som man får ha i det ju...Alla är inte lika glada för det. Låt det koka ihop och götta sig och ha eventuellt i lite curry, brukar vara gott, men då currypasta som man köper på burk. Riktigt riktigt gott....

Ett annat gott kyckling/kokosrecept som är thai är en soppa. Du gör likadant från början som med grytan men har en burk kokosmjölk och sen en halv-en hel burk vatten på det, sen i med kycklingen strimlade morrötter, paprika, purjo och Chili. I det sen nästan en hel flaska med Heinz chilisauce. Också efter smak. Låt allt koka ordentligt och ha till sist i ett-två paket vanliga äggnudlar, låt det koka nån minut, inte för länge nudlarna får inte bli överkokta. Sen är det klart att servera. Grymt gott nu när det är kyligt ute!!

• Fenomen a
    Indiansommar skrev 2010-01-09 20:01:28 följande:
    Hur gör du den??
    Stek lök 1 msk curry 0,5 msk koriander 0,5 msk spiskummin men vitlök på låg värme ca 5 min ha i äpple kyckling potatis(morot palsternacka) stek ca 2min i med grädde eller vatten så det täcker koka länge. (jag brukar göra egetarisk har  linser istället och kokar i ca 1h)  kcklingen kankse blir seg om man kokar länge?
Svar på tråden Tänkte laga lite matlådor och frysa in, tips på receopt önskas!!