• Akinna

varför är det plågeri att hunden har skor och jacka en kall vinter som denna???

Trött på alla dumma komentarer som man kan läsa en del på nätet om att det är djur plågeri bara för  att man klär sin hund i jacka och skor

Jag anser att man är mer en djurplågare om man ser att sin hund får köldkramp i tassarna och ignorerar och detta gäller inte bara SMÅ hundar utan även stora.

Och dessutom låter hundarna gå i salt som finns på vägarna det e elakt mot hunden och den får ont kopiösa smärtor..

Är jag då djurplågare för att min hund har skor?? den slipper köldkramp och slipper sprickor jag anser mig mer som djurvän som bryr mig om min hund och tar därmed mitt ansvar !!

• Svar på tråden varför är det plågeri att hunden har skor och jacka en kall vinter som denna???
  • Jezamine

Min hund har värmetäcke.Och skor kommer att inhandlas på söndasgöppen djuraffär.

• Lathundarna

Jag tror det sitter i detaljerna. Skyddsskor och täcken är för mig helt okej eftersom det fyller en funktion, men ser jag någon som t ex dragit på sin hund en jeansväst som uppenbart inte fyller någon funktion mer än för att ge "gullpoäng" - då går det (i mina ögon) bort.

• parvati

Skor förstör hundens balansinne, jag har aldrig hört någon veterinär eller någon som är kunnig på hundar rekommendera skor! Däremot finns det bra salvor att köpa. Ytterkläder ska vara gjorda för hunden först och främst och inget jävla bling-bling.

Jag såg en hund som inte kunde stå på fötterna för att han hade gummistövlar på tassarna. Stackars hund för ja det är en hund.

• hundpuss
    parvati skrev 2010-01-09 21:37:43 följande:
    Skor förstör hundens balansinne, jag har aldrig hört någon veterinär eller någon som är kunnig på hundar rekommendera skor! Däremot finns det bra salvor att köpa. Ytterkläder ska vara gjorda för hunden först och främst och inget jävla bling-bling.Jag såg en hund som inte kunde stå på fötterna för att han hade gummistövlar på tassarna. Stackars hund för ja det är en hund.
    Klart det finns de som är kunniga som rekomenderar någon typ av skor/tasskydd. Flertalet hundspannsförare använder just det till sina hundar.
    Jag väntar på att min hunds tasskydd ska komma i posten. Alltid fungerar inte salvor, det hjälper tex inte mot mängder med vägsalt.
  • Rintintin

Jag vet inte riktigt vad jag tycker i den här frågan. Men under alla år jag har haft hund så har det varit tillräckligt med att regelbundet smörja trampdynorna på vintern. Men om det är så att hunden har väldigt lätt att få sprickor är det ju en sak.
    Det jag motsätter mig med att klä hundar är de hundägare som genom att klä sina husdjur försöker förmänskliga dem.

• parvati
    Vision400 skrev 2010-01-09 21:39:32 följande:
    Klart det finns de som är kunniga som rekomenderar någon typ av skor/tasskydd. Flertalet hundspannsförare använder just det till sina hundar. Jag väntar på att min hunds tasskydd ska komma i posten. Alltid fungerar inte salvor, det hjälper tex inte mot mängder med vägsalt.
     Den enda hund i skor jag sett var stackarn i gummistövlar och sydväst. Det såg inte ut att vara någon lycklig hund...Jag hörde kennelklubbens chef prata om hur man skyddar hunden i kylan och han nämde bara salvor. Nu googlade jag lite snabbt och såg att någon rekomenderade avklippta fingervantar för hundar. Är tasskydd ngt liknande? För att sätta små mini- kängor på hundrar tror jag inte på.
  • Lathundarna
    parvati skrev 2010-01-09 21:37:43 följande:
    Skor förstör hundens balansinne, jag har aldrig hört någon veterinär eller någon som är kunnig på hundar rekommendera skor! Däremot finns det bra salvor att köpa. Ytterkläder ska vara gjorda för hunden först och främst och inget jävla bling-bling. Jag såg en hund som inte kunde stå på fötterna för att han hade gummistövlar på tassarna. Stackars hund för ja det är en hund.
    Som sagt, det verkar hänga på detaljerna. Om nån säger att de såg en hund med skor till mig så tänker jag omedelbart på skyddstossor som man använder t ex vid skada, köldkramp, etc. Andra kanske tänker på just gummistövel. Samma sak med det skrivna ordet. När det är skivet ord är det väldigt svårt att direkt begripa vad "kläder på hundar" innebär - det krävs i stort sett förtydligande från den som skriver om det.
  • Lathundarna
    parvati skrev 2010-01-09 21:45:53 följande:
     Den enda hund i skor jag sett var stackarn i gummistövlar och sydväst. Det såg inte ut att vara någon lycklig hund...Jag hörde kennelklubbens chef prata om hur man skyddar hunden i kylan och han nämde bara salvor. Nu googlade jag lite snabbt och såg att någon rekomenderade avklippta fingervantar för hundar. Är tasskydd ngt liknande? För att sätta små mini- kängor på hundrar tror jag inte på.
    www.hundspa.se/catalog/images/tasskydd.png
    www.hannaholmberg.se/tasskydd2%201.jpg

Och så vidare, och så vidare
  • BlommyNess12
    parvati skrev 2010-01-09 21:45:53 följande:
    Detta är tasskydd http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10964&art=2047966
  • parvati
    Lathunden skrev 2010-01-09 21:47:11 följande:
    Som sagt, det verkar hänga på detaljerna. Om nån säger att de såg en hund med skor till mig så tänker jag omedelbart på skyddstossor som man använder t ex vid skada, köldkramp, etc. Andra kanske tänker på just gummistövel. Samma sak med det skrivna ordet. När det är skivet ord är det väldigt svårt att direkt begripa vad "kläder på hundar" innebär - det krävs i stort sett förtydligande från den som skriver om det.
    Jag säger nog hundtäcke också är jag gammal? Det tyckte Kennelklubbens ordförande sällan behövdes det också istället ska man hålla igång hundarna. Uppenbarligen finns det folk som sätter skor på hundar och även på katter.
Svar på tråden varför är det plågeri att hunden har skor och jacka en kall vinter som denna???