• Anonym (Kär)

Hemligt förälskad (långt)

Jag har gått och kärat ner mig totalt i en kollega. Det sa bara klick första gången vi såg varandra (för mig iaf) och jag har haft jättestarka känslor för honom sedan dess. Han är helt otrolig, jag har aldrig mött en man som är så bra/fin/logisk/öppen/driven/hjälpsam/lojal...ja jag kan fortsätta hur länge som helst.
    Problemet är nu att han har flickvän, sambo ja han är FÖRLOVAD! =(

Nu jobbar vi inte ihop längre men vi träffas flera gånger i veckan ändå (han kommer till min stad trotts att vi bor flera mil isär) och hittar på roliga saker bara han och jag. Jag vet inte hur jag ska tolka honom alls, han verkar lycklig i sitt förhållande med sin fästmö, men vi kommer så himla bra överens. Varje gång vi träffas blir jag bara mer och mer kär och det känns så frustrerande att inte kunna få honom. Han har sagt att vi klickar, och att jag är hans typ av tjej, men jag vågar inte tolka det som att han har likadana känslor som mig? Han är inte den typen som skulle vara otrogen mot sin fästmö. Jag brukar inte ha kill-kompisar så jag kanske tänker helt knäppt, men varför vill han träffas så ofta om han inte är intresserad av någon slags relation? (han är ju trotts allt en MAN om man får säga så)

Jag har en tendens att alltid hamna i kompisfacket och alltid vara olyckligt kär i killar jag inte kan få!
    Jag ville mest skriva av mig, jag vet inte hur jag ska göra.
    Borde jag sluta träffa honom helt så att jag kan gå vidare?
    Borde jag shocka honom och berätta hur jag känner?
    Jag respekterar honom för mycket för att förstöra hans förhållande med sin fästmö genom att försöka förföra honom eller liknande desperata försök.

• Svar på tråden Hemligt förälskad (långt)
  • Anonym (svärmor)

Jag var i en sån situation. Vid ett tillfälle när vi var ensamma och jag inte pallade mer sa jag att jag tyckte vi umgicks oftare och intimare än vad som är vanligt mellan kompisar och frågade hur han såg på det. Samtalet som följde redde ut lite iaf.

• Anonym (Kär)

Vad hände sen då, vad sa han?
    Det känns ohållbart i längden, jag vet inte hur länge till jag orkar hålla god min när jag bara vill visa mina känslor öppet för honom.
    Ibland tycker jag att han tittar lite "för intimt" på mig och då väcks hoppet till liv igen.

• Anonym (svärmor)

Han sa att han höll med om det och så tittade vi lite konstigt på varandra. Jag frågade lite om hans tjej och han sa att det var jättedåligt mellan dem vilket förklarade en del.

Jag valde att fråga som jag gjorde eftersom jag inte ville göra det hela till mitt problem genom att säga att jag började få känslor. Istället ville jag fråga honom vad fan HAN höll på med utan att vara anklagande (jag kunde ju ha inbillat mig alltsammans). Lösningen blev att berätta att jag uppfattade vår vänskap som ovanlig och fråga honom om hans åsikt. Om han hade sagt att han umgicks sådär med alla tjejer hade jag väl tvingats bli sträng och fråga mer elakt om flickvännen, men nu behövde jag ju inte det.

• Anonym

Ut med språket- säg vad du känner!

• Anonym (Kär)

Jag är så himla rädd för svaret, jag är 99% säker på att han inte skulle dumpa sin tjej för mig. Jag vill inte förlora honom som vän heller och då blir det väldigt konstigt stämning om jag avslöjar en sån sak.
    Kalla mig fegis men jag tror nog inte jag vågar berätta för honom..

• Anonym (tjejen)

Vad gör att ni ska umgås då? Jobbet som gör det eller är det frivilligt, nåt som ni två vill? Hur förklarar han sig för sin fästmö då? Hur vet du att han inte känner nåt för dig? Han kanske hoppas på mer... Du vet han kan ju ljuga hur bäst han vvill för sin tjej att det vart supertungt på jobbet osv... Fråga honom hur det ligger till, typ planerna på giftermål o så.

Jag hade börjat med "Du är precis som jag önskar en kille ska vara" eller "jag vet inte hur jag ska hitta en sån kille som matchar dig"

Allvar kör på...

• Anonym (förlovad)
    haha handlar det här om mig eller? jag är förlovad och är lycklig med min fästmö, men en tjej som inte jobbar kvar nu är underbar. jag är också otroligt logisk/fin/öppen osv ;)
    men skämt åsido, andra detaljer stämmer inte så det jag är säkerligen INTE den kille TS tänker på. men jag kan ju förklara det från min (och kanske den killens?) sida.
    jag är som sagt förlovad och trivs bra, men tjejen på jobbet var för bra för att släppa taget om. ja, moralister kan skrika att jag vill ha kakan och äta den. men jag bedrar inte min fästmö, hon vet att jag vill ha kvar andra tjejer i mitt liv och hon vet att jag träffar dem ibland. jag är helt öppen mot alla inblandade, och då är det upp till dem att vara öppna mot mig med hur de känner.
    jag kan inte vara förlovad med två, och vill vara trogen mot min fästmö, så då får jag välja att ha relationen till t ex tjejen på jobbet på en annan, aceptabel nivå. som en vän t ex. för mig handlar det om att vissa människor gillar jag så mycket att jag vill ha dem i mitt liv. då får jag anpassa relationerna så att det funkar.
    sen kan gnällspikar tycka att jag borde "nöja mig" med min fästmö eller nåt liknande, men såna åsikter tar jag inte åt mig av. jag har hittat två grymma tjejer och vill ha båda intill mig.
    TS: om han är en smart och öppen kille så borde du kunna prata med honom om det här. om det viktigaste för dig är att få ha kvar honom som vän så blir er relation antagligen starkare av att ni vet lite om varandras inre liv. förhoppningsvis är han så respektfull att han försöker hantera och underlätta situationen för dig. har han huvudet på skaft så borde han kunna handskas med det faktum att du gillar honom.
    vill du absolut ha honom för dig själv och knuffa bort hans fästmö så är det en annan sak, då kanske du ska tänka ut en grymmare plan, eller helt enkelt försöka tona ner er relation. för är han som mig så vill han inte slänga bort nån av er.
  • Anonym (Kär)

Tack för era svar och åsikter!

Vi träffas för att vi båda vill precis som normala vänner, går ut och käkar osv. Hans tjej ringer minst 1 gång varje gång vi är ute och ska fråga vad vi gör. Uppenbarligen vet hon ju om att han träffar mig, kanske det gör henne orolig/svartsjuk. Jag måste ju faktiskt erkänna att vår relation är lite skumm, men det kanske bara är för att jag inte brukar umgås med killar.

Vi har så himla roligt ihop, jag har aldrig träffat en man jag verkligen kan prata med och som verkligen LYSSNAR, har moral och som är smart! Jag vill verkligen inte förlora honom som vän, men jag vet att jag inte kan hålla händerna borta länge till om vi skulle hamna i soffan.

Det intressanta är ju hur han känner för mig, och det är jag väl för feg för att fråga honom. Det känns som att äntligen träffa sin själsfrände men tvingas inse att han redan valt kvinnan i sitt liv.

• Anonym (svärmor)
    Anonym (Kär) skrev 2010-01-10 15:11:35 följande:
    Tack för era svar och åsikter! Vi träffas för att vi båda vill precis som normala vänner, går ut och käkar osv. Hans tjej ringer minst 1 gång varje gång vi är ute och ska fråga vad vi gör. Uppenbarligen vet hon ju om att han träffar mig, kanske det gör henne orolig/svartsjuk. Jag måste ju faktiskt erkänna att vår relation är lite skumm, men det kanske bara är för att jag inte brukar umgås med killar. Vi har så himla roligt ihop, jag har aldrig träffat en man jag verkligen kan prata med och som verkligen LYSSNAR, har moral och som är smart! Jag vill verkligen inte förlora honom som vän, men jag vet att jag inte kan hålla händerna borta länge till om vi skulle hamna i soffan. Det intressanta är ju hur han känner för mig, och det är jag väl för feg för att fråga honom. Det känns som att äntligen träffa sin själsfrände men tvingas inse att han redan valt kvinnan i sitt liv.
    Har han gjort nåt som är över gränsen?

Gå ut och äta kan man göra med kompisar av båda könen utan att det är något märkvärdigt men äter han middag med dig lika ofta som med fästmön är det skumt.

Jag har sagt till tjejkompisar att "vi klickar" utan att mena något erotiskt, har han sagt annat i den stilen som gör det mindre oskuldsfullt?
  • Anonym (förlovad)
    Anonym (Kär) skrev 2010-01-10 15:11:35 följande:
    Tack för era svar och åsikter! Vi träffas för att vi båda vill precis som normala vänner, går ut och käkar osv. Hans tjej ringer minst 1 gång varje gång vi är ute och ska fråga vad vi gör. Uppenbarligen vet hon ju om att han träffar mig, kanske det gör henne orolig/svartsjuk. Jag måste ju faktiskt erkänna att vår relation är lite skumm, men det kanske bara är för att jag inte brukar umgås med killar. Vi har så himla roligt ihop, jag har aldrig träffat en man jag verkligen kan prata med och som verkligen LYSSNAR, har moral och som är smart! Jag vill verkligen inte förlora honom som vän, men jag vet att jag inte kan hålla händerna borta länge till om vi skulle hamna i soffan. Det intressanta är ju hur han känner för mig, och det är jag väl för feg för att fråga honom. Det känns som att äntligen träffa sin själsfrände men tvingas inse att han redan valt kvinnan i sitt liv.
    Vet du själv vad du vill? Är det en oförklarlig lust att typ ligga med honom eller har du nån plan? Är det otänkbart för dig att bara fortsätta med vänskapen och uppskatta den? Problemen uppstår ju så snart någon (du, han eller hans tjej) vill förändra alltihop och antingen förhindra att ni träffas eller utveckla relationen till nåt mer "traditionellt". Om du kan stå ut och trivas så är kanske en djup vänskap klokast? 
    Jag tror att en stor del som spökar är det här "killar och tjejer kan inte vara vänner" och att om en tjej och en kille verkligen gillar varandra så måste de bli ihop.
    En förklaring till att ni trivs så bra kan vara just att ni inte är tillsammans så ni slipper en massa bagage. Ni har inte en massa förutfattade meningar om vad ni ska ha varandra till. Sånt kan ju vara väldigt skönt. Är man tillsammans så kommer det tyvärr automatiskt en massa idéer om vad som är rätt och fel, som ofta skymmer den där spontana glädjen i att umgås.
    Han kan vara lycklig med sin sambo och ändå vara väldigt nyfiken på dig. Det är helt logiskt i mina ögon, så er relation är inte nödvändigtvis så konstig. Det är ju väldigt enkelt egentligen. Han gillar sin sambo, han gillar dig.
    Om du inte törs fråga honom vad han känner så kan du inte veta, och då är allt som återstår för dig att själv avgöra vad du vill ha av honom och fundera på om du får ut det. Vill du ha en pojkvän kanske han inte är ett alternativ.
  • Anonym (Kär)

Tack "förlovad", det känns som att jag har fått lite att tänka på nu! Jag tror att det är bäst att jag inser att han är förlovad och lycklig. Och nöjer mig med en god vän!
    Jag tror det ligger mycket i det du säger, man vill ha det man inte kan få!
    Sålänge han inte gör några närmanden så tänker jag inte paja hans förhållande. Jag är inte ute efter att bli nån älskarinna heller, det är allt eller inget.

• Anonym (förlovad)

Kan du tänka dig att bara vara vän (om än en mycket god vän)?

Om han (återigen) är som jag så vill han säkert få detta att funka utan konflikter och han är säkert också medveten om att det kan krävas en kompromiss. För att det ska funka krävs att båda aktivt jobbar för det och inte utnyttjar lägen då den andre kanske är svag.

• ardath bey

Säg att du vill träffa hans fästmö också och se hur han reagerar på det. Det kan säga en del om vad han vill...

Svar på tråden Hemligt förälskad (långt)