• Lucky

Säkerhetsväst till 5åring?!

Nu är det som så att min överlyckliga 5åring har fått plats på ridskola
    Jättekul tycker även jag som ridit i massor med år innan jag fick barn.
    Så nu ska det ju självklart inhandlas en säkerthetsväst, och när jag jobbade i ridsportbutik för x antal år sedan så var det Keflys Air-o-wear som gällde, nu är ju utbudet såå mycket större!
    Vad/vilket märke rekomenderar ni som är i hästsvängen nu? Speciellt ni med egna ridande barn

Danielle i mitt hjärta!
  • Svar på tråden Säkerhetsväst till 5åring?!
  • LillTussa

Vi har kört CRVs västar. Bra i pris och lagomt för den ridning som är i de mindre åldrarna. En väst som är suuuuperskön och lätt och smidigast väntar vi med tills den kan tänkas hålla mer än 1 år.. Viktigast är ju att den är klass 3-märkt, Odiskuterbart.  

• Lucky

Ok, vilka säljer den?
    Jag själv kom aldrig in i att använda väst... köpte en när jag hade en 5åring på foder men den blev hängande...
    Och då så sa "alla" att det absolut räckte med en klass-2 väst... det händer mycket när man inte hänger med...

Danielle i mitt hjärta!
  • tjej87

Jag tyckte att det var mkt smidigare med en säkerhetsväst som har dragkedja än en som bara har kardborrband. Klass 3 tycker jag absolut du ska köpa, dom är inte mkt dyrare än klass 2.
    Jag rider inte längre men hade alltid väst när jag hoppade eller red ut och man vänjer sig snabbt vid den och den blir lika självklar som hjälmen är. Jag hade också en CRV, inköpt på Hööks tror jag. F

råga på ridskolan, dom borde veta eftersom det säkert är många föräldrar som inte kan nått och som frågar dom.

• LillTussa
    Lucky skrev 2010-01-09 23:35:26 följande:
    Ok, vilka säljer den? Jag själv kom aldrig in i att använda väst... köpte en när jag hade en 5åring på foder men den blev hängande... Och då så sa "alla" att det absolut räckte med en klass-2 väst... det händer mycket när man inte hänger med...
    Nej, vi är själva dåliga på att använda. Men vår tjeja har vid hoppning och uteritt. Inte på vanliga dressyrlektioner då vi märkt att det är lätt att börja fuska med hållningen. Klass 3 och klass 2 skiljer inte i pris, märkvärt. Lika bra köpa en ordentlig.
    Håller med Linnea87a: dragkedja är enklare. Särskilt om man lyckats plocka på sig hjälmen först..
  • LillTussa

Vi köpte vår genom Hööks. Men om du inte är så van att prova ut säkerhetsväst rekommenderar jag en ridsportaffär där du kan prova ut storlek. Skiljer det mkt i pris kan man ju beställa. Men be dem visa hur den ska sitta först så har du lite mer koll..

• Lucky

Tack för era svar!

Och jag som inte vill ha med dragkedja... men de kanske oxå har blivit bättre nu... de var sämre då med tanke på tramprisken...

Har provat ut ett antal västar under mina år i affären men det är ju så länge sen... åker kanske dit och kikar
    Men då ska jag kika på CRV oxå, har ju faktiskt fått Hööks här i stan nu!

Danielle i mitt hjärta!
  • LillTussa
    Lucky skrev 2010-01-10 00:21:21 följande:
    Tack för era svar! Och jag som inte vill ha med dragkedja... men de kanske oxå har blivit bättre nu... de var sämre då med tanke på tramprisken... Har provat ut ett antal västar under mina år i affären men det är ju så länge sen... åker kanske dit och kikar Men då ska jag kika på CRV oxå, har ju faktiskt fått Hööks här i stan nu!
    *avis*
    CRV ligger ju lagom i pris för hobbyryttare. 
    Men, du kanske borde vänta med väst tills det börjar bli lite mer ridning av saken, i början här på ridskolan fick de inte rida förrän de kunde sadla själva, tränsa, stallvett, leda en häst etc. Dvs efter en termin, så att du provar ut en väst som är aktuell tänkte jag.. 
  • Lucky
    LillTussa skrev 2010-01-10 00:25:41 följande:
    *avis* CRV ligger ju lagom i pris för hobbyryttare.  Men, du kanske borde vänta med väst tills det börjar bli lite mer ridning av saken, i början här på ridskolan fick de inte rida förrän de kunde sadla själva, tränsa, stallvett, leda en häst etc. Dvs efter en termin, så att du provar ut en väst som är aktuell tänkte jag.. 

Fast jag vet att hon kommer att få börja rida med en gång, har fått utskick om hur allt ska gå till men det hinns nog inte bli nån innan första ggn så då kan jag kika lite på de andras(om de har vill säga) Vilket fall så är det ju inte så vildsint ridning i början...
    Och CRW-västen verkar ju inte finnas i mindre än xs=120 vad jag hittade och det låter ju som typ 120cl... eller är jag ute och cyklar... kan bli stort, hon är bara 110cm... jaja, jag får kika...
    Danielle i mitt hjärta!
  • LillTussa
    Lucky skrev 2010-01-10 00:31:24 följande:
    Fast jag vet att hon kommer att få börja rida med en gång, har fått utskick om hur allt ska gå till men det hinns nog inte bli nån innan första ggn så då kan jag kika lite på de andras(om de har vill säga) Vilket fall så är det ju inte så vildsint ridning i början... Och CRW-västen verkar ju inte finnas i mindre än xs=120 vad jag hittade och det låter ju som typ 120cl... eller är jag ute och cyklar... kan bli stort, hon är bara 110cm... jaja, jag får kika...
    Ja, vi hade inte första året i alla fall. Utan när det börjades med hoppning och lite mera tuff ridning med galopp och sånt. 
    xs- är inte det i vuxenstorlek? Ah, måste kolla våran, men den är i stallet! Men det är ju andra mått som anges.. Äh, kolla in och fråga nån kunnig o uppdaterad.. Vi har ju som bara köpt nu allt eftersom hon vuxit och i princip sluta tänka utan bara gör.. Haaha.. 
  • Lucky

Nä, det stod att det var barn-stl, men jag ska definitivt gå och kika runt lite innan köp! Går nog till mina gamla kollegor och rådgör

Nä, jag förstår det när man är inne i det så går man på autopilot!
    Tack för dina svar!

Danielle i mitt hjärta!
  • LillTussa
    Lucky skrev 2010-01-10 00:42:44 följande:
    Nä, det stod att det var barn-stl, men jag ska definitivt gå och kika runt lite innan köp! Går nog till mina gamla kollegor och rådgör Nä, jag förstår det när man är inne i det så går man på autopilot! Tack för dina svar!
    Jo kolla.. Det är ju bäst det blir rätt först, en väst som sitter fel gör större skada vid olycka än att vara utan.. 
    Jo varsågod, hoppas jag kunde hjälpa dig lite i alla fall..
  • curiosa

Jag har haft crw till min dotter sen hon började som 5 åring. Stlmässigt har det funnit så det passat sen dess.

• Lucky
    curiosa skrev 2010-01-12 21:25:07 följande:
    Jag har haft crw till min dotter sen hon började som 5 åring. Stlmässigt har det funnit så det passat sen dess.
    Så bra! Ska kika på dem
    Tack!
    Danielle i mitt hjärta!
Svar på tråden Säkerhetsväst till 5åring?!