• salamanca

Foglossning & bälte samt andra tips?

Vilket bälte skall man ha & vad skall jag tänka på?

Börjar bli riktigt jobbigt nu, snart kan man väl inte göra någonting längre...
    Tackar för all hjälp
  • Svar på tråden Foglossning & bälte samt andra tips?
  • Sophiebysophie

Jag hade också svåra foglossningar i min graviditet, blev sjukskriven från vecka 20 då jag har ett tungt jobb.

Det jag kan rekommendera är en TENS apparat, som man i alla fall i våran kommun kan låna gratis hos sjukgymnastiken, man får ringa dit och boka ett möte med en sjukgymnast. I vissa kommuner vet jag att man får hyra den.
    Om du ska ha en sådan apparat så rekommenderar jag att köpa självhäftande plattor till den på apoteket, i stället för att hålla på med kolplattorna, som man behöver kontakt gel och tejp. Dom självhäftande är mkt bättre och smidigare och kan användas länge om man är noga med skötseln.
    TENS är en apparat som ger elektriska stötar eller vad man ska säga, jag satte plattorna runt höfterna och satte på apparaten, dom första minutrarna tog jag inte så intensiva impulser, men efter en stund ökade jag på, blev mer och mer tålig så sen kunde jag ha ganska högt. Jag hade den ofta, flera ggr om dagen. Man kan ju ha den i bälte eller i fickan så man kan göra annat samtidigt.

För mig va det värst med att ligga och sova, då gjorde det som ondast, så jag va uppe o nattvandrade mycket, gud så trött man var!

Det jag kan säga som är positivt är i alla fall att foglossningssmärtorna försvann typ direkt efter förlossningen, eller ja runt där i alla fall, och sen har jag inte haft dom!

• SeeSo

Boka id till en sjukgymnast så hjälper han/hon dig med att prova ut ett fogbälte som passar. Jag köpte ett från dem (300 och tycker att det fungerar jättebra! Visst, ont gör det ändå, men inte i närheten av vad det gör utan.

• salamanca

Ok, tack för tips! Tens maskin kan jag nog låna från en kompis. Prova ut ett bälte blir nog värre, trodde att det bara var att köpa ett på nätet. Vi måste flytta utomlands igen så jag kommer ha min förlossning där ( 11 mars ). Får se om det finns där eller om jag hinner hitta något här innan vi åker ( onsdag).

Min smärta sitter i svanskota & uppåt. så fort jag rör mig så strömmar det ut i höfter & rygg. Skall börja använda sittring också.
    Något man bör undvika?
    Några tips inför flygresan? flyger ensam med vår 14 månaders, huga.
  • Sophiebysophie

Jag köpte foglossningsbälte hos barnmorskemottagningen, dit man går när man är gravid alltså, står helt still vad det heter, men i alla fall där. Dom visade hur det skulle sitta, betalade runt 300:- Tyckte inte det hjälpte, det som det gör är att trycka ihop alltihopa så man kan känna sig lite mindre instabil, men ta bort nån smärta det hjälper inte.

Som sagt mitt tips är TENS, det va det ända som lindrade mina smärtor, det va skönt också.

Har provat akupunktur men det funka inte heller.

• Poooh

Förutom bälte ska du träna! Jag har gjort övningarna i boken "Mammapraktika" som för övrigt är min "bibel" under graviditeten. Övningarna är mycket enkla och jag har gjort dem varje/varannan dag och märker direkt att jag blir sämre om jag inte gjort dem. Så trots lite träningsvärk i början så är hjälper de! Och visst är det väl skönt att kunna påverka sin situation själv också?!

Lycka till!!
  • SpecialK

Jag hörde om någon som fick glidlakan till sängen, något jag tänkte höra med min sjukgymnast om nästa gång, för det gör ju såååå ont när man måste vända sig, och vända sig måste jag typ göra var 5:e minut nu när allt känns obekvämt.

• salamanca

Tack för alla svar!

Nu har jag massa jag kan prova =)
Svar på tråden Foglossning & bälte samt andra tips?