• Anonym

Min avföring är gul.. lite orolig! snälla

Känner mig lite orolig för att min avföring är gul, jag har ätit som vanligt så det ska inte va något problem där.. Den är lite gul-beige! Är det någon som haft detta vid graviditet? Jag misstänker att jag är gravid nämligen!

• Svar på tråden Min avföring är gul.. lite orolig! snälla
  • Anonym (Vera)

jag upptäckte idag att min avföring är jättegul. jag är gravid och det enda jag ändrat i min kost är att jag äter jordnötter. Jag äter i snitt 200 gram jordnötter om dagen. sedan jag började göra det för ungefär 4 dagar sen så har jag en gång om dagen en skitattack. första dagen sket jag 2 gånger och det kändes som en rejäl tarmtömning. Det kanske är fettet i nötterna som får fart på tarmarna haha. Normalt skiter jag en gång var tredje dag. Men färgen? Nån som vet? Kan det vara för att kroppen inte hinner bryta ner maten ordentligt pga allt fett?

• Anonym (Vera)

Vill också tillägga att konsistensen på min avföring inte är diarre. Utan det blir små korvar. Dock väldigt små och väldigt mjuk konsistens.

• Anonym (Vera)

Jag testade googla igen och hittade detta svaret. Frågan var från en kille som börjat på GI-diet och börjat äta lite nötter på morgonen och fått gul avföring.

Svaret
    "Det stämmer att den gula och lösa avföringen sannolikt har att göra med att lever och galla inte har kapacitet efter de behov som råder. Troligtvis finns det ett samband med nötterna du äter och detta. Det kan du enkelt kontrollera genom att inte äta nötter under ett par dagar. Visar det sig att det är så kan du prova med att blötlägga nötterna i minst 30 minuter innan du äter dem och se om avföringen blir mer normal. Räcker det inte med detta bör du överväga att minska dosen nötter alternativt inta bittra örter för att stötta lever och galla vid dessa måltider. Exempel på bra sådana örter är: älggräs, kronärtskocka, maskros och mahonia. Dessa kan finnas i form av te men även i tinktur på flaska. 
    Med vänliga hälsningar, 
    Madeleine"

Jag kommer att skänka min sista dagsranson till min pojkvän. Hälsan först! Hoppas denna tråd kan hjälpa någon annan. Det var därför jag gick tillbaka och skrev in svaret jag googlade fram.
Svar på tråden Min avföring är gul.. lite orolig! snälla