Vårdnadsbidrag
Hejsan! Undrar om nån skulle vilja hjälpa mig!!!
Befinner mig i en krånglig situation.
Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag på nyheterna nu i morse fick reda på att det finns ngt som heter vårdnadsbidrag.
Det är så att jag har ensamvårdnad om min 14 månaders dotter.
Hon går på dagis heltid då jag ingår i jobbgarantin och söker jobb på heltid. Har fått en timanstälning, men gud vet när jag får några timmar där. Det är bara strö och knappast ngt man kan försörja sig på. Så känns knappt lönt! Om jag ska vara helt ärligt.
Hur som helst så, nästa vecka tvingas vi i jobbgarantinaktiviteten, att om vi inte hittat jobb eller praktik. Ska vi förflyttas till ngt annat ställe. Då det tycks att vi vart där för länge. Till ett ställe (misstänker för kommunen) där vi tvångplaceras på en praktik där vi kommer att få måla inomhus.
Ser detta som ett straff rent ut sagt. Och inte är det väl vårat fel att det är arbetsbrist och inte hittar ngt jobb?
Tänker att det säkert kommer bli så för min del. Och tänker då, hur vill dom då att vi ska kunna hitta ngt jobb om vi ska vara heltid på en helt onödig praktik som absolut inte under några omständigheter är jobbrelaterat utan just bara för att vi ska ha ngt att göra och ren utnyttjning.
Då ser jag på det som så här. Finns det inga jobb, så kan jag lika väl vara hemma med min dotter och ge henne min tid som hon faktiskt behöver??!!
Men undrar då hur det funkar ihop med andra bidrag.
Har förstått att det inte går att kombinera med aktivitetsstödet såklart.. Men har jag rätt att gå ur det bara sådär`???
Och går det att få försörjningsstöd, bostadsbidrag???
(och jag vet att det gäller att jag inte får ha henne på dagis) det är liksom därför jag tar upp detta för att kunna ge henne tid.. remember?
För om jag ändå kommer får samma inkomst som jag har nu,ser jag ingen mening varför jag ska stå som arbetssökande och vara på en helt onödig praktik.
Hoppas någon har erfarenhet av detta!!!