• Lanloun

Kan man koka fryst lax? Snabba svar tack!

Kan man koka fryst lax?? Hur lång tid bör en bit koka?

• Svar på tråden Kan man koka fryst lax? Snabba svar tack!
  • Birgitta2

Tina den först - SEDAN koka. Det borde räcka med tio minuters koktid.

• Lanloun
    Birgitta2 skrev 2010-01-10 10:30:51 följande:
    Tina den först - SEDAN koka. Det borde räcka med tio minuters koktid.
    Vad händer om man kokar den fryst? Jag har inte tid att tina den, tänkte äta om en timme.
  • Birgitta2
    Lanloun skrev 2010-01-10 10:32:46 följande:
    Vad händer om man kokar den fryst? Jag har inte tid att tina den, tänkte äta om en timme.
    Det tar längre tid, och jag kan tänka mig att den blir seg. Är den förpackad i sin plast från affären så kan du lägga den i kallt/ljummet vatten i en kastrull (med plasten på) så tinar den på en halvtimme.
  • Pappa G

Är det hel lax alltså?

Visst går det, men den lär nog bli torr och tråkig på utsidan och halvgrå i mitten..

• LAV0LINA

Hoppar in med en liknande fråga - kan man ugnssteka frysta laxfiléer??? Eller bör man tina först?

• Lanloun

Det är en fryst laxbit i plastförpackning.

Tinar den verkligen på en halvtimma? Ska prova...

• carola1977
    LAV0LINA skrev 2010-01-10 10:36:30 följande:
    Hoppar in med en liknande fråga - kan man ugnssteka frysta laxfiléer??? Eller bör man tina först?
    Jag har ett recept där man stoppar dem i ugnen direkt från frysen och häller en sås över. Det blir väl lite mer vätska då än om man tinar dem innan. De ska stå inne ca 30 minuter enligt det receptet.
  • Birgitta2
    LAV0LINA skrev 2010-01-10 10:36:30 följande:
    Jag hade INTE gjort det. Jag tinar alltid maten innan tillagning. Å andra sidan, man slänger ju i frusen pytt och frysta färdiga köttbullar i stekpannan.
  • LAV0LINA
    carola1977 skrev 2010-01-10 10:39:04 följande:
    Jag har ett recept där man stoppar dem i ugnen direkt från frysen och häller en sås över. Det blir väl lite mer vätska då än om man tinar dem innan. De ska stå inne ca 30 minuter enligt det receptet.
    Perfekt, jag ska också ha en sås över!
    Enkelt om man slapp tina det innan
  • carola1977
    Lanloun skrev 2010-01-10 10:32:46 följande:
    Micra i några minuter på upptiningsläge. Annars lägg i vatten.
  • Pappa G

Så gott som all fisk har ju ganska kort tillagningstid.
    Tillagar man den fryst, så måste ju längre tid till för att den inte ska bli rå i mitten.
    Därmed så blir den ju lätt torr och seg i ytterskiktet.

Man kan ju komma runt problemet om man tillagar fisken i någon vätska eller sås.

• mamsett

Det går kanon att koka laxen när den är fryst, gör det alltid! Blir som vanligt tycker vi, vet fler som gör så!

• Lanloun
    mamsett skrev 2010-01-10 10:43:00 följande:
    Det går kanon att koka laxen när den är fryst, gör det alltid! Blir som vanligt tycker vi, vet fler som gör så!
    Tack för ditt svar Det behövs inte så länge va ?
  • Trulsa1985

Jag har kokat lax fryst, tycker inte det är så stor skillnad... Men har du inte micro då och kan tina den där i??

• mamsett
    Lanloun skrev 2010-01-10 10:55:06 följande:
    Tack för ditt svar Det behövs inte så länge va ?
    Det går snabbt att koka, jag sätter på laxen samtidigt som potatis o de e fördiga samtidigt i stort sätt om inte laxen e färdig lite innan.

Min son älskar lax o jag tycker det är smidigt o snabblagat
  • norgesessan

Jag kokar alltid från fryst, blir alldrig segt, blir bara perfekt...När den behöver tinas (nr den ska ugnsbakas i folie) så tinar jag den i vatten, det går snabbt...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • frukarlssonn

Jag har kokat lax i 12 min ca och på frågan om fryst laxfilé så har jag ugnsstekt den i ca 20-25 min.

♥ Olivia 090610 ♥
Svar på tråden Kan man koka fryst lax? Snabba svar tack!