• sanna88a

hel kyckling i ugn - när är den klar?

har en hel kyckling inne i ugnen, men jag vet inte hur man ser att den är klar.
    det jag har gjort är att sticka en kniv i den, och då rann det ut väldigt mycket saft.

någon som vet hur jag ska göra?

• Svar på tråden hel kyckling i ugn - när är den klar?
  • sanna88a

glmde skriva att den har varit inne i en timme nu.

• supersemlan

När saften är klar är den färdig. Är saften rödaktig behöver den en stund till. Ett annat sätt att kolla är att ta tag i lårbenet (med lite hushållspapper, så att du inte bränner dig ) och vrida om, om den släpper från köttet ska den vara genomstekt. 

• sanna88a
    supersemlan skrev 2010-01-10 14:12:22 följande:
    När saften är klar är den färdig. Är saften rödaktig behöver den en stund till. Ett annat sätt att kolla är att ta tag i lårbenet (med lite hushållspapper, så att du inte bränner dig ) och vrida om, om den släpper från köttet ska den vara genomstekt. 
    tusen tack! :)
  • supersemlan

En timme är nog för kort, jag brukar låta kyckling (som ofta väger runt 1,3 kg) steka i ungefär 1 h 30 min (i glasform med lock).

• sanna88a
    supersemlan skrev 2010-01-10 14:13:35 följande:
    En timme är nog för kort, jag brukar låta kyckling (som ofta väger runt 1,3 kg) steka i ungefär 1 h 30 min (i glasform med lock).
    ja, jag kollade nyss och den var inte klar, för benet gick inte att vrida om. men jag tror att ca en halvtimme till blir alldeles lagom :)
  • sanna88a
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-10 14:26:11 följande:
    Skaffa en digital termometer, ett kök utan termometer är som grogg utan sprit.
    eh nej, jag lagar alltid mat utan termometer. finns alltid andra sätt att lösa det på.
  • mimmi14

1 1/2 timme brukar vara lagom för en hel kyckling, ca 30 min per kg

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • Ulf Harrys Farsa
    sanna88a skrev 2010-01-10 15:38:45 följande:
    eh nej, jag lagar alltid mat utan termometer. finns alltid andra sätt att lösa det på.
    Jag vidhåller att ett kök utan termometer inte är utrustat nog.

Det går inte att få en helstekt oxfilé perfekt utan termometer, jo med en jävla massa tur då kanske.

och samma gäller en bra och rätt tillagad fågel.
  • supersemlan

Jag har visserligen en termometer, men jag använder den inte på kyckling. Det går så bra så att laga kyckling utan termometer. Men det är klart att OM man har satsat pengar på en oxfilé och tänker helsteka den, är investeringen i tryggare händer med en termometer...

• TittaTi
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-10 19:36:04 följande:
    Jag vidhåller att ett kök utan termometer inte är utrustat nog.Det går inte att få en helstekt oxfilé perfekt utan termometer, jo med en jävla massa tur då kanske.och samma gäller en bra och rätt tillagad fågel.
    Var ska man sätta termometern och vid vilken temp är en kyckling klar?
  • Ulf Harrys Farsa
    TittaTi skrev 2010-01-10 20:20:02 följande:
    Var ska man sätta termometern och vid vilken temp är en kyckling klar?
    kyckling: 75 grader (cirka)
    Vildfågel: helst 83 (om man inte vill få några konstiga bakterier)
    sätt den i mitten av det fetaste låret.

eller så drar man ut den ur ugnen då och då och sticker en tjock typ virknål i låret och kollar saften som skall vara helt klar. (rosa = eventuellt toalettbesök)
Svar på tråden hel kyckling i ugn - när är den klar?