• minimilla

Suck..detta med 6 års trots... :-(

Min dotter fyller 6 i maj och hon har varit inne i sin 6 års trots i ca ett halvår! E sååå trött på det! Från att ha varit som en ängel, go och hjälpsam och artig till et MONSTER!

Det är uppkäftighet och eleka kommentarer till alla i familjen för att sen helt plötsligt bli go och hjälpsam igen.. Så e det dagarna i ända.

Bråk och tjat..och hon kan inte sitta still...Någonsin! Tjat vid maten, tjat vid nattningen, tjat vid påklädningen. Försöker få henne att iaf sitta still i soffan och inte på huvudet eller uppe på kanterna på soffan...

Hon har kommentarer som t ex "jag har inget att gööööra" och "Nu e jag arg på dig" när vi t ex bråkat.

Jag har sagt att det är OK att KÄNNA så men man kan inte BETE sig hur som helst. För att det sårar andra människor eller att det gör en arg.

Ibland känner man sig som en urusel förälder.

Saken är ju den oxå att hennes pappa och jag är skilda och ibland e det svårt att kombinera våra två hem o regler.

Hur gör ni andra med barn i 6 års trotsen?

• Svar på tråden Suck..detta med 6 års trots... :-(
  • Majsan70

Jag försöker tänka som så att hur jobbigt jag än tycker det är...så är det 10 ggr värre för henne.

• minimilla

Ja...jag vet.. Minns sj i tonåren.. hur det var! Suck o detta kallas ju den "lilla tonåren".

• Fröken Rosenknopp

Jag började fundera på ifall det var nån trotsålder vid 5 också, för min äldsta pojk beter sig exakt likadant och han blir inte 6 förens i november. Kan det vara en tidig 6-årstrots kanske...? Häärligt med de här trotsåldrarna, tycker ni inte!?
    Gaaaah!!

• Majsan70
    Fröken Rosenknopp skrev 2010-01-10 14:33:34 följande:
    Jag började fundera på ifall det var nån trotsålder vid 5 också, för min äldsta pojk beter sig exakt likadant och han blir inte 6 förens i november. Kan det vara en tidig 6-årstrots kanske...? Häärligt med de här trotsåldrarna, tycker ni inte!? Gaaaah!!
    Försök att tänka på det som utvecklingsfaser istället. Låter så mycket trevligare och med ett positivt betingande blir ju den jobbiga perioden lite lättare.
  • Fröken Rosenknopp
    Majsan70 skrev 2010-01-10 14:34:59 följande:
    Försök att tänka på det som utvecklingsfaser istället. Låter så mycket trevligare och med ett positivt betingande blir ju den jobbiga perioden lite lättare.
    Klokt!
  • Majsan70
    Fröken Rosenknopp skrev 2010-01-10 14:36:45 följande:
    Klokt!
    Haha, har lärt mig genom åren vet du. Tre barn varav det minsta som just nu är mitt i 6 års åldern med alt vad det innebär.
  • Millans hustru

Vi har en period av otroligt mycket fajtande o diskuterande. Men jag ser att när jag inte är en stöttande förälder som vänligt men väldigt tydligt o fyrkantigt står emot så förvärras allt till kaos för dottern. hon behöver fyrkantighet o hon behöver lyftas i allt positivt som hon också gör. Vissa stunder, ibland DAGAR, så tapapr jag fullständigt bort mig o bara försöker allt på en gång alltifrån att avra schysst pedagogisk, till tålmodig eller tjatig, till arg! Då blir det en stor ond spiral som JAG måste ta ansvar för att stoppa istälelt för att fortsätta gå på dotterns beteende. Det löser inget, att prova tusen avrianter helt enkelt 8i alal fall itne hos oss) utan tålamod, vänlighet o tydlighet. O rätt tajta ramar just nu runt alltiop, funkar bra. då blir det stadigt för fian. O jag slösar mindre energi på frustration, bara köper läget o tar det för vad det är. Tufft fö mig, men framför allt supertuff period för vår flicka, jisses. Senär vi två föräldrar, tack o lov. o kan bolla med varann, det hjälper massor.
    Men att komma ihåg att lyfta allt allt positivt som bara går, känns som en viktig lärdom under den här perioden. För när man har det jobbigt (det gäller ju både vuxna o barn) så behöver man få veta att man ÄR bra.

• Millan77
    Fröken Rosenknopp skrev 2010-01-10 14:33:34 följande:
    Jag började fundera på ifall det var nån trotsålder vid 5 också, för min äldsta pojk beter sig exakt likadant och han blir inte 6 förens i november. Kan det vara en tidig 6-årstrots kanske...? Häärligt med de här trotsåldrarna, tycker ni inte!? Gaaaah!!
    Min dotter kom in i trtsen vid 2 års ålder o har aldrig kommit ur den{#lang_emotions_wink}
    Det e bara olika saker hon trotsar om.....{#lang_emotions_laughing}

Sonen e precis som TS, han sitter hellre på huvet i soffan eller hänger i taklampan än att sitta på rumpan{#lang_emotions_smile}

Inte alltid lika roligt alla dagar.

Vi är oxå separerade, o det e verkligen olika regler hos oss.
    Tror att barnen tycker det e tråkigare här med alla dessa regler, men vet ju att det e bättre i längden.
    Hoppas bara att barnen nån gång ska förstå det{#lang_emotions_laughing}
  • minimilla
    Majsan70 skrev 2010-01-10 14:34:59 följande:
    ja..jag försöker verkligen det. Men iblande är det så svårt att se ett slut på det här!

Iofs så tyckte jag när 2 års trotset oxå kom! ,-)

Och nu har vi fått tillökning i familjen med. Jag har inte märkt ngn negativ förändring...än iaf. Hon vill mest hjälpa till och är så go mot honom!
  • Majsan70
    minimilla skrev 2010-01-10 14:52:35 följande:
    ja..jag försöker verkligen det. Men iblande är det så svårt att se ett slut på det här!Iofs så tyckte jag när 2 års trotset oxå kom! ,-)Och nu har vi fått tillökning i familjen med. Jag har inte märkt ngn negativ förändring...än iaf. Hon vill mest hjälpa till och är så go mot honom!
    Hah jag vet hur det är...har ju som sagt tre barn...en sexåring o två barn i tonåren...
Svar på tråden Suck..detta med 6 års trots... :-(