Urkass flyttstädning, vad göra!!!
Vi har köpt en bostadsrätt precis och håller på att flytta in på riktigt nu.
Vi har köpt en bostadsrätt precis och håller på att flytta in på riktigt nu.
Usch vad besviken jag hade blivit. Att det är super rent är ju det bästa av allt när man flyttar
Jag skulle ha försökt kontakta säljaren el mäklaren i första hand för att se om något kan gjöras direkt. Om inte så hade jag dokumenterat allt slarv med foton och sedan städat själv, om jag nu skulel vara tvungen att flytta in direkt.
Visst kan man ha olika "krav" på vad som ska räknas som flyttstädning, men av det du räknar upp så anser jag att allt det ska städas ordentligt.
Jag hade skrivit upp hur många timmar jag fått lägag extra på städning, och sedan krävt ersättning för det.
Lycka till!
Har ni betalat slutlikvid? Står det något om städning i köpavtalet? (hittade porrtidningar och frottéhandukar i garderob i br när jag flyttade in...)
Hej!
Låter som en konstig mäklare. När jag sålde min lägenhet fick jag ett papper av mäklaren där det stod tydligt vad som menas med flyttstädning. Det finns normer för det. Flyttstädning är ju lite speciellt t.ex. fönster ska putsas, fläktar och ventiler ska rengöras, rengöring av tak i kök ska ingå samt att man tar bort fronter och rengör under badkar m.m. Listan är rätt så lång.
Jag skulle prata med mäklaren igen och inte nöja mig med det svaret. Räkningen för städningen ska säljaren betala. Ta gärna bilder så att du kan dokumentera felen!
Vi har fotograferat det vi tyckt eftersom vi inte har någon möjlighet att städa senare, men det var bra det där med att kolla hur många timmar städningen tog, det skall jag också skriva upp.
Ingen mer som varit med om samma sak?
Några vänner till oss var som ni inte alls nöjda med städningen när de flyttade in i sitt radhus. Ventiler var inte avtorkade, badrummen inte ordentligt städade, kylskåpet inte urtorkat, etc. De kontaktade mäklaren omedelbart och paret som sålt radhuset fick valet att städa samma dag eller betala för en städfirma. De valde att komma dit och städa samtidigt som mina vänner höll på att flytta in. Smått jobbig situation, men det var inga problem alls när de ringde mäklaren. Även om de fått sin betalning vill de flesta (i alla fall de seriösa) mäklarna göra ett bra jobb även emot köparna.
Stå på er.
Det ska vi!
Då jag sålde min bostadsrätt i okt 2009 så besikda köpre min städning innan jag över lämnde nyckalar. Så där av uppståd inag som helst problem för mig. detta var tydiligt från så väl märklaren som köpre och mig som säljera att vi gemanst köpre & säljare skulle beiskad ur stäningen.