• Emmylou

Bebis rycker i kroppen vid amning/sövning

Sonen på 6 månader rycker i hela kroppen i slutet på amning när han är på väg att somna. Som kramp i hela kroppen, varar kanske 3-4 sekunder. Det händer alltid vid samma amningstillfälle, vid 13-tiden på dagen. Det är också innan han har sin långtupplur på ca 2 timmar. Bara vid det tillfället under dygnet.

Någon som vet varför eller har varit med om samma sak?

• Svar på tråden Bebis rycker i kroppen vid amning/sövning
  • Emmylou

Nej, det är inga små kissryckningar. Dom vet jag hur de ser ut. Det här är större ryckningar i hela kroppen, mer som krampanfall- men det går över som skrivet på ca 4 sek. Någon annan som har någon aning?

• Marlene

Jag kan själv få sånna ryckningar alldeles precis när jag håller på att somna, inte jämt men nångång då och då.

Jag provade googla och det fanns lite träffar på "rycker till vid insomning" 

• Emmylou

Tack för svar. Det är inte ett eller ett par ryck, utan flera rytmiska ryck på rad- mer som kramp. Någon annan som har förslag?

• pensé

vet inte vad det är men min 2a ryckte också en hel del vid/after amning. Såg otäckt ut och ibland försökte jag krama honom o hålla fast honom så han skulle sluta. Det kunde hålla på längre än 4 sek och såg ut som nån spasm. Ingen visste vad det var och efter ett tag gick det bort (kommer inte ihåg hur länge).

• Snöa

Hej!
    Min dotter hade ryckningar vid uppvaknade och insomning när hon var runt 9 - 10 mån. Gick till vår underbara barn läkare efter att vårt BVC nochalerat det hela.

Efter kolla av b.la reflexer så var hon rätt säker på att det var något som vissa barn gör vid insomning och uppvakning innan deras nervsystem är färdigutvecklat. Det försvann inom några månader. Det heter något medicinskt namn som jag tyvärr glömt.
    Så låter som detta, men håll koll och gå till dr. om du är orolig och det ej växer bort!

• Emmylou

Stort Tack IngelaoVince & Snöa! Ska ta upp det med läkaren på 6 mån kontrollen på BVC i slutet av månaden. Skönt att höra att det gått bra med era små!

Svar på tråden Bebis rycker i kroppen vid amning/sövning