• nexie

istället för tårta??

Nu behöver jag tips på vad man kan göra istället för tårta till födelsedagskalaset. Är inte så förtjust i tårta och då vill jag göra nåt jag gillar när jag fyller år

Innan har det blivit kladdkakor, citron och marängpaj (lutar åt det nu också men tänkte höra efter andra tips), parfait i olika smaker, alltså söker jag andra tips än det!

• Svar på tråden istället för tårta??
  • Majsan70

Man kan ju göra alternativa tårtor med maräng o med olika krämer i om man inte gillar det här med sockerkaksbotten.

Annars är ju kladdkaka o marängsviss gott. Kladdkaka går ju att alternera ganska mycket oxå. Glasstårta är ju oxå gott o glassbombomber.

• Maria40

Fruktblandning brukar vi ha istället för tårta.
    Blanda ner det du vill ha i en skål. Jag brukar blanda fäska frukter; banan, apelsin, kiwi, vindruvor och på burk; aprikoser, ananas mm.

Till det glass eller/och vispgrädde för de som vill ha.

• nexie
    Maria40 skrev 2010-01-10 15:45:08 följande:
    Fruktblandning brukar vi ha istället för tårta. Blanda ner det du vill ha i en skål. Jag brukar blanda fäska frukter; banan, apelsin, kiwi, vindruvor och på burk; aprikoser, ananas mm.Till det glass eller/och vispgrädde för de som vill ha.
    Ja det brukar vi också ha ibland, men ett tips tillbaka är att ha vaniljkesella med lite rivet limeskal till! Det är också kanongott!
  • Maria40

Måste testa, men vispar du vaniljkessellan eller låter den vara som den är?

• gravid84

Min personliga favorit är en marängrulltårta som jag brukar göra. Superenkel men framförallt SUPERGOD! Man gör en marrängbotten i en långpanna i ugnen. Vänder den upp och ner, brer på grädde, hallon och blåbär. Lindar in den i folie och sen in i frysen, kan förvaras där flera dagar, sedan tas den fram ca4h före servering. Den blir seg och god och jag har än så länge bara hört goda ord om detta bakverk!

Ingredienser i marängtårtan är bl.a. kokmarsan pulver, det som gör den seg och därmed världens godaste (enligt mig) ;)

• nexie
    Maria40 skrev 2010-01-10 16:45:36 följande:
    Måste testa, men vispar du vaniljkessellan eller låter den vara som den är?
    Jag har haft den som den är, det är mumsmums, man kan ju skippa limen med om man vill eller inte har det hemma.
    gravid84 skrev 2010-01-10 16:51:09 följande:
    Min personliga favorit är en marängrulltårta som jag brukar göra. Superenkel men framförallt SUPERGOD! Man gör en marrängbotten i en långpanna i ugnen. Vänder den upp och ner, brer på grädde, hallon och blåbär. Lindar in den i folie och sen in i frysen, kan förvaras där flera dagar, sedan tas den fram ca4h före servering. Den blir seg och god och jag har än så länge bara hört goda ord om detta bakverk!Ingredienser i marängtårtan är bl.a. kokmarsan pulver, det som gör den seg och därmed världens godaste (enligt mig) ;)
    hmm... ja den lät inte helt fel, jag gillar glass efterrätter så det har det blivit några gånger men den här varianten var ny, hur gör du den då, med kokmarsanen menar jag?
  • Ciliam

Valfria frukter och bär, skär i lagomt stora bitar riv rejält mycket choklad, gärna vit och strö över. In i ugnen och grädda en stund. Vispa grädde till. Åt nyligen det här med hallon, jordgubbar, banan och kiwi. Supergott!  

• nexie
    Ciliam skrev 2010-01-10 22:39:16 följande:
    Valfria frukter och bär, skär i lagomt stora bitar riv rejält mycket choklad, gärna vit och strö över. In i ugnen och grädda en stund. Vispa grädde till. Åt nyligen det här med hallon, jordgubbar, banan och kiwi. Supergott!  
    Ja det är ju också gott, hade vi på nyår! Mycket goda tips här, får se vad det blir kom med mera!
  • gravid84
    nexie skrev 2010-01-10 20:30:53 följande:
    Jag har haft den som den är, det är mumsmums, man kan ju skippa limen med om man vill eller inte har det hemma. hmm... ja den lät inte helt fel, jag gillar glass efterrätter så det har det blivit några gånger men den här varianten var ny, hur gör du den då, med kokmarsanen menar jag?
    Nu har jag letat fram receptet :)

6 äggvitor och 4,5dl socker vispas till en fast smet (bunken ska gå att vända upp och ner utan att innehållet rinner ut, så elvisp rekommenderas) :)

När smeten är fast tillsäts två påsar kokmarsan (marsanen ska säljas i en kartong med flera små påsar i, viktigt det där så att det inte blir fel. Fel marsan gör nämligen att det blir heltokigt)

Denna smet bres ut på ett bakplåtspapper i en långpanna (över hela bp-pappret). In i ugnen 25 min på 175°.

När marängbotten tagits ut från ugnen ska den kallna tills den är nästan kall, dock inte helt. Den vänds upp och ner på förslagsvis en ren kökshandduk eller något annat hållbart. Detta är inte det lättaste men det gör inget att den går sönder lite. Därefter brer man på vispad grädde och bär på ungefär halva marängbottnen och det alltså på "avig-sidan" som nu är uppåt. Därefter rullas den ihop till en "rulltårta", man börjar där grädden och bären ligger och det är nu man får svar på varför man bara ska bre på bär och grädde på hälften, jo fyllningen förskjuts! När den är färdig sätts den in väl försluten i frysen och tas som sagt fram ca 4h innan servering!

Lycka till och jag lovar! Du kommer inte bli besviken :)
  • Ahdela

Helt klart Frozen cheesecake med hallon/blåbärs sås ovanpå!!!

• myntizen

Röstar också för frozen cheesecake, pannacotta eller någon mousse av något slag!

• tjej87

Hemmagjord "daimglass". Vispa vaniljsås och blanda med daimkulor/hackad daim och marshmallows. Jättegott och man kan även ha i andra smaker som man gillar, tex är hackad mintchocklad eller hackade nötter goda att ha i också :) Servera med blandad frukt :)

• ludentass

Man kan göra sara bernhard bakelser, mycket gott. Lite jobba att göra dem med man kan ju göra dem i förväg så slipper man en massa jobb på kalasdagen.

När jag gör tårta så har jag ibland yoghurt emellan och den blir väldigt god med det samt lite nyttigare än vanlig trditionell. När jag gör det så använder jag danonino barnyoggi som är lite krämigare och väldigt smakrik!{#lang_emotions_dreamer}

• MalinNiklasHarryBebis

jag gjorde äpple muffins, och vaniljsås
    man kunde bara ta muffinsen om man ville, det var omtyckt i alla fall :)

Svar på tråden istället för tårta??