nexie skrev 2010-01-10 20:30:53 följande:
Jag har haft den som den är, det är mumsmums, man kan ju skippa limen med om man vill eller inte har det hemma. hmm... ja den lät inte helt fel, jag gillar glass efterrätter så det har det blivit några gånger men den här varianten var ny, hur gör du den då, med kokmarsanen menar jag?
Nu har jag letat fram receptet :)
6 äggvitor och 4,5dl socker vispas till en fast smet (bunken ska gå att vända upp och ner utan att innehållet rinner ut, så elvisp rekommenderas) :)
När smeten är fast tillsäts två påsar kokmarsan (marsanen ska säljas i en kartong med flera små påsar i, viktigt det där så att det inte blir fel. Fel marsan gör nämligen att det blir heltokigt)
Denna smet bres ut på ett bakplåtspapper i en långpanna (över hela bp-pappret). In i ugnen 25 min på 175°.
När marängbotten tagits ut från ugnen ska den kallna tills den är nästan kall, dock inte helt. Den vänds upp och ner på förslagsvis en ren kökshandduk eller något annat hållbart. Detta är inte det lättaste men det gör inget att den går sönder lite. Därefter brer man på vispad grädde och bär på ungefär halva marängbottnen och det alltså på "avig-sidan" som nu är uppåt. Därefter rullas den ihop till en "rulltårta", man börjar där grädden och bären ligger och det är nu man får svar på varför man bara ska bre på bär och grädde på hälften, jo fyllningen förskjuts! När den är färdig sätts den in väl försluten i frysen och tas som sagt fram ca 4h innan servering!
Lycka till och jag lovar! Du kommer inte bli besviken :)