Rosa30 skrev 2010-01-11 19:25:55 följande:
Jag har läst sammanfattningen av rapporten, och tror att det kan värt att veta att man infört mycket strikta regler för att undvika nepotism och könsdiskriminering till följd av den här undersökningen av vetenskapsrådets tidigare utdelningsförfarande:
www.nature.com/nature/journal/v387/n6631/full... (Nature är en av de två främsta naturvetenskapliga tidskrifterna, så det är hög kvalite på undersökningen om nån skulle få för sig att det bara är "genusflum") I ovanstående artikel gick man igenom alla ansökningar, och kom fram till att kvinnor var tvungna att publicera ca 2.5 ggr bättre än männen för att få sin ansökan beviljad. Det var också tydligt att släktskap med framstående forskare gav en stor fördel när det gällde att få anslag. Detta blev lite av en skandal och gjorde att vetenskapsrådet gjorde om sitt bedömningssystem. Det är möjligt att medvetenheten om detta har fått pendeln att slå över, men jag har även läst en rapport som starkt kritiserar ett liknande poängsystem som används för att betygsätta kvalitén på forskning som har använts i Lund. När oberoende utvärderare gick igenom samma ansökande blev bedömningarna helt annorlunda. Det visade sig att utlandsfödda (speciellt utomeuropeiska) och kvinnor generellt sett fick betydligt sämre poäng....
Tack för intressant svar, vill bemöta det på ett par punkter. Länka gärna till det övriga du refererar till.
1. Wennerås och Wold har inte undersökt forskningsanslag under ett antal år, deras undersökning baseras på tillsättandet av 20 forskarassistenttjänster inom medicin under 1994.
2. Det framkom kritik mot deras slutsatser i stort sett direkt, där det påpekades att de la alldeles för stor vikt vid en enskild faktor vid bedömning av vetenskaplig kompetens. Wennerås och Wold utgår från en enda faktor där MFR säger sig utgå från flera faktorer. Vem som har rätt och fel kan vi inte utläsa i det tillgängliga materialet. Dock vill jag baserat på ett mycket begränsat underlag inte såga Wennerås och Wolds slutledningar; däremot anser jag att de inte tagit hänsyn till de faktorer som MFR anser sig använda.
Sen kan man fråga sig varför de inte undersökte andra år; varför valde de just 1994?
Kuriosa:
Wold och Wennerås har blivit hedersdoktorer för sitt arbete om forskningsanslag med följande delmotivering:
"Med kvantitativa vetenskapliga metoder har de tydliggjort hur förutfattade meningar och personliga relationer påverkar bedömningen av forskares kompetens och hur detta systematiskt missgynnar kvinnor."
Jag vill specifikt peka på punkten om att personliga relationer skulle missgynna kvinnor systematiskt. Detta är nämligen falskt baserat på deras eget arbete. De kommer fram till att personliga relationer ger en fördel oavsett kön (vilket i sig är en slutsats med låg bäring då de saknar viktiga variabler). Hur man då kan promovera dessa två med den delmotiveringen är inte bara obegripligt utan även direkt ohederligt av dem själva och mycket betecknande för hur den akademiska världen är på väg att spåra ur totalt.
Kritik som går att hitta på nätet: