Vad betyder en "viftande" svans?
När en katt "viftar" på svansen..
Vad betyder det?
När en katt "viftar" på svansen..
Vad betyder det?
Leka eller arg/irriterad beroende på sammanhanget... Iaf verkar våra katter använda sin svans på det sättet :)
att det är irriterad
Mina katter gör så när de är irriterade.
Ja just det, om de är leksugna så kan de oxå vifta på svansen!
min ena katt gör så när den är glad och leker... den andra när hon är arg, irriterad.
Min katt viftade endast på svansen när han var irriterad eller lite arg.
Det beror nog på situationen också. Stämmer väl som folk här säger, att katten kan vara irriterad eller arg... men åtminstone en av mina katter viftar lite filosofiskt på svansen när han ligger i sängen och så och är vaken. Då verkar det inte bero på något särskilt, utan han bara viftar lite fundersamt på svansen.
En klart irriterad katt skulle jag säga. Redo att anfalla om så behövs.
min brukar komma mot mig i sängen spinnandes för fullt med värsta sängkammarblicken och buffa med huvudet - och vifta på svansen
Glad/busig eller irriterad. Om bara svanstippen viftar är den nöjd. Som jag förstått det.
Min katt--som visserligen beter sig mer som en hund i alla lägen-- viftar på svansen när vi kommer hem.. han springer o möter oss i hallen, viftar på svansen och stryker sig mot mina ben alt hoppar upp i sambons knä.'
När han ligger i knät och blir klappad viftar han hej vilt på svansen och även när han sitter o tittar ut och mest ser filosofisk ut......
Det är nog väääldigt individuellt, tidigare hade jag hört det där med att de bara viftar då de är irriterade eller på väg att anfalla, men det tror jag inte är något allsmäktigt svar.. man får lära känna katten helt enkelt.