• Agnes01

Nässpraysberoende?

Hej !!

Är det nogon som har ett bra tips på hur man blir av med snuvan? Använt nässpray alldeles för länge nu men är så tät på nätterna att jag bara vaknar av att man inte kan andas.. Är gravid i 10:e veckan och vet inte riktigt vad jag kan göra för att bli av med det..
    Någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Nässpraysberoende?
  • Loth

Testa att skölja rent näsborrarna med koksalt? :) Det har hjälpt mig många gånger då jag varit på väg att åka på bihåleinflammation... Usch!

♥ BF 090510 ♂ ♥
  • Agnes01
    Loth skrev 2010-01-10 18:05:35 följande:
    Testa att skölja rent näsborrarna med koksalt? :) Det har hjälpt mig många gånger då jag varit på väg att åka på bihåleinflammation... Usch!
    Det skall jag göra,, tack:)
  • casham

annars finns det kortison nässpray som man kan få utskrivet (eller om dom är receptfia nu) så försvinner besvären :)

• Agnes01
    casham skrev 2010-01-10 18:40:03 följande:
    annars finns det kortison nässpray som man kan få utskrivet (eller om dom är receptfia nu) så försvinner besvären :)
    Jo har hört det men är lite nojjig om man kan använda dem när man är gravid ,, men får kolla... Tack för tipset....
  • Kevlarsjäl

Tabletter Sinova + Renässans nässpray röd (främst riktad till graviditetsnästäppa). Funkar oftast bra för mig. Renässans kan du använda hur mycket du vill, det är ej beroendeframkallande. Sinova kan du också använda när du är gravid.

• Casey

Det är ok att använda kortisonsprayen vid graviditet, jag fick själv utskrivet vid 1:a graviditeten. det räddade min mentala hälsa... Jag fixar INTE att vara täppt.

• casham

jag fick det också utskrivet vid min första graviditet :) fixade inte heller att jämt vara täppt i näsan!

• icka76

En fråga, är det Nasonex ni menar när ni pratar om kortisonnässpray? Har för mig att det står i Fass att man inte ska använda den vid graviditet.

• Pionan

Jag kör på med nässprayet. Gjorde det graviditet 1 också och använde aldrig nässpray efter förlossningen.  Klarar inte att vara täppt.

• Kevlarsjäl
    icka76 skrev 2010-01-11 09:59:15 följande:
    En fråga, är det Nasonex ni menar när ni pratar om kortisonnässpray? Har för mig att det står i Fass att man inte ska använda den vid graviditet.
    På FASS står det följande angående Nasonex:

Graviditet och amning

Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare vid mer än tillfällig användning under graviditet.

Okänt om mometasonfuroat går över i modersmjölk. Rådgör därför med läkare före regelbunden användning under amning.

• icka76

Detta hittade jag på FASS

Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser. Under graviditet bör, tills ytterligare erfarenhet föreligger, Nasonex ges först efter särskilt övervägande.

• Agnes01
    icka76 skrev 2010-01-11 12:15:57 följande:
    Detta hittade jag på FASS Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser. Under graviditet bör, tills ytterligare erfarenhet föreligger, Nasonex ges först efter särskilt övervägande.
    Ok,, jo man blir ju lite skeptisk faktiskt,, känns inte som att det är värt att chansa.. även om det är mest riktat mot djurförsöken..
  • 0220

Min bm rekomenderade rinicort aqua. Dom hjälpte, har använt dem under två perioder i min graviditet. Det tar tyvär några dagar innan man märker resultat men dom ska var ok att anv under en längre tid.

• pensé

Var också beroende av nässpray när jag var gravid (2ggr). jag gjorde spm så att jag lät bli på dagen, sprayade 1 gång innan läggdags och så fick jag väl vara beroende :) Efter förlossningen slutade jag och efter någon vecka eller 2 var jag avvänjd och "normal" igen. Lycka till! Det är hemskt att vara täppt!

• Mad as snow

Jag blir alltid beroende av nässpray varje gång jag är förkyld, och det tar 1-3 dagar att bli av med det. Mitt enda förslag är att du biter ihop och står ut, för sedan är det faktiskt över. I mitt fall har det aldrig hjälpt med några substitut alls, utan bara att "tända av" så att säga.

Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Blissphemy

Kortisonspray (Rhinocort aqua) hjälper inte ett dyft på mig. Det enda som hjälper är Otrivin och den missbrukar jag under hela graviditeten.

Renässans Mentol kan upplevas som om den nästan hjälper lite...

Svar på tråden Nässpraysberoende?