• Jordgubbssmak

Knölar i armhålan på fjärde dagen?

Är det någon som har erfarnehet av detta?
    Jag födde barn i söndags och i torsdags (fjärde dagen efter förlossningen) när mjölken rann till ordentligt upptäckte jag knölar i båda armhålorna.
    En stor (som en lite spelkula ungefär) i den ena och 3 små i den andra. De är inte röda, varma eller ömma och ganska mjuka.
    Jag ringde vårdcentralen som tyckte jag skulle avvakta och se om det var försvunna till måndag då de kunde ha med att mjölken dragit igång att göra.
    Knölarna är fortfarande kvar, varken större eller mindre och fortfarande oömma.
    Givetvis oroar jag mig massvis och nojar över att dö ifrån min lille nyfödde i nån cancer. Jag ska ringa vårdenralen igen i morgon men vill ändå höra om nån kan "lugna mig" med en liknande upplevelse?

• Svar på tråden Knölar i armhålan på fjärde dagen?
  • J Anttila

Fick oxå så, det enda rådet jag fick vara att ducha varmt och masera så att jag löste upp knutorna. Ungefär behandla som om det vore en mjölkstockning.

ERIK Mammas lill hjärta
  • Flickan och kråkan

Det är ganska vanligt att få knölar både i brösten och armhålorna när man ammar....även under graviditet. Jag har också knölar i armhålorna. Det är obehagligt! Jag kollade upp dem under förra amningen = 1½ år sedan, mammografi och UL. Försvann inte under min nya graviditet och är där fortfarande....lillebror är 8 månader nu och ammas mycket.

Om de är kvar tycker jag absolut att du ska kolla dem, man ska alltid kolla knölar, men försök att inte skrämma upp dig själv. Med största sannolikhet är det inget onormatl, men bättre att kolla en gång för mycket .

• Familytime

Det kan vara så att din kropp har en infektion, de körtlarna kan svullna upp om man har en förkylning eller annan infektion som pågår i kroppen. Det är ingen fara, det är i alla fall inte cancer så du ska inte dö ifrån din bebis. Ta kontakt med vårdcentralen om du är orolig, annars kan jag garantera dig att de kommer gå över inom 1-2 veckor när infektionen förmodligen går ur kroppen.

• Jordgubbssmak

Tack för svar! :)

J Antilla, gjorde dom ont? Hjälpte det och i så fall hur lång tid tog det innan de försvann?

Frösöblomster, fick du nån förklaring till vad det var? Gör dina ont?

Familytime, jag är lite snörvlig men känner mig inte alls sjuk. Hur kan jag vara säker på att det inte är cancer?

• Lejonninnan

Det fick jag också. En jättestor i ena armhålan. Eftersom den fanns redan innan förlossningen fick jag taget ett vävnadsprov som visade att det var bröstvävnad.

Att den gjorde ont och växte efter förlossningen, berodde på mjölkproduktion och sedan mjölkstockning... Det lade sig dock efter ett par veckor. 

• Flickan och kråkan
    Jordgubbssmak skrev 2010-01-10 19:39:50 följande:
    Frösöblomster, fick du nån förklaring till vad det var? Gör dina ont?
    Nej, egentligen inte....förklaring alltså. I armhålan var det ju lymfkörtlar som kändes och i bröstet bröstkörtlar. Läkaren kunde inte se något onormalt alls utan sa bara att det var alldeles normal och vanligt, men sa även att det var bra att jag kollat upp det och skulle göra det igen om något nytt dök upp.

Jag förstår din oro till fullo. Knölar är obehagligt. Tycker jag fått mer nu med andra barnet, men känner mig lugnare nu. Det var ju trots allt bara 1½ år sedan jag undersöktes ordentligt....och de känns likadana. Kollar kanske upp det igen när jag slutat amma och om de inte går tillbaka alls. 

De gör inte alls ont på något sätt.
  • eilien

Hade oxå armhålorna fulla med knölar, var kvar på BB när de uppstod och de kännde på dem och sa att det var mjölkkörtlar, försvann efter ett par dagar
    .

• meya

Jag upptäckte knölar i armhålan ganska tidigt under graviditeten. Blev mer och mer orolig och tänkte att jag måste kolla upp dem. Bm trodde inte att det var nåt farligt, så jag bestämde mig för att kolla upp dem efter amningen. De kunde även ömma då och då... Nu är lillen 4½ månad och knölarna är borta! Det måste ha varit nån slags mjölkkörtlar. När vår stora kille föddes, för 5 år sen, så hade jag en knöl i armhålan som läckte nån sorts vätska när jag klämde där. Nån sa då att det var mjölk... Konstigt, men det försvann som tur var
    Jag tror inte att du behöver vara ett dugg orolig, men känner du att du inte kan slappna av så kolla med amningshjälpen som brukar finnas på bb...

• Jordgubbssmak

Tack, ni anar inte hur skönt det är att läsa att fler haft så här!
    Jag ska ringa vårdcentralen igen i morgon o se om de vill kolla upp mig.
    Det konstiga är att hon jag prata med i fredags svara mig att det inte fanns mjölkkörtlar i armhålan. Ändå är ni ju många som fått besked om precis tvärtom.
    Det känns ju logiskt att det har nått med amningen att göra eftersom det kom samma dag mjölken rann till ordentligt.

• Jordgubbssmak

I dag är de nästan borta, men jag kan kanske ana lite kvar där den störtsta var så jag avvaktar någon dag till och ser om den går bort helt, annars får jag kontakta sjukvården igen.

• Rigmor Mortis

Jag tror det är mjölkkörtlar, jag har haft skitonda knölar efter båda barnens födelse. De har försvunnit efter ett tag. 

• Babybalo

Min son är 20 månader men jag ammar honom fortfarande på kvällar och morgnar. Dock ammar jag bara från det vänstra bröstet, då han vid ca 9 månader plötsligt  ratade det högra av någon anledning.
    I slutet av november upptäckte jag av en slump två knölar i vänster armhåla. Blev fullständigt livrädd och bokade tid till bröstmottagning. Där fick jag göra mammografi, UL och punktion på en av knölarna. Tack o lov så visade de sig vara godartade lymfkörtlar. Oroar mig trots detta lite över körtlarna eftersom jag egentligen inte fått någon förklaring till varför de svullnat. Kanske är det bara amningen som orsakar någon slags reaktion?

• andeta

Direkt efter våran dotter föddes så fick jag en stoooooor pingisboll stor knöl i högerarmhåla... ont som faaaaan!
    Har jag varje gång jag har mens också... försvinner när mensen minskar och lika var det med det här också.. minskade med dagarna.

Svar på tråden Knölar i armhålan på fjärde dagen?