• Ina 67

Vad heter det när barnet dör i magen?

Jag undrar vad det heter när barnet dör i magen, heter det intra - uterint eller?
    Till oss sa de att det var PSD, men jag vet att det heter något annat och det står något oläsligt på läkarintyget.
    Jag tänkte att jag skulle försöka hitta lite fakta, det som finns.
    Är det någon som vet någon bra sida där man bla kan läsa om orsaker som ålder, vikt mm. Inte bara ATT det påverkar utan VARFÖR det påverkar, det är sådant jag skulle vilja veta.

• Svar på tråden Vad heter det när barnet dör i magen?
  • krakel

oj det där gick lite fort,, fanken hatar när det skickas fast man inte är klar,,

jo intra uterin foster död bebben dör i magen men de har väl som till så många andra sagt att anledningen till att er bebis dog är PSD??

Min bebis dog ockå i magen ,,intra uterin foster död som det så snyggt heter men vår orsak va moderkaks avossning...

ja så i alla fall hoppas att du hittar lite fakta...

• sisådär

Jag har letat lite på nätet efter intrauterin fosterdöd. Det mesta som är skrivet är väldigt fackmannamässigt och svårtolkat för oss ickemedicinare.

Vissa forskare hävdar att man med åldern löper större risk att drabbas av komplikationer som leder till intrauterin fosterdöd. Någon direkt förklaring till varför hittar jag inte. Någon nämner att man kanske oftare har sämre fysik, högre blodtryck, lättare får infektioner etc som påverkar barnet. Ungefär detsamma gäller hög vikt (Högt blodtryck, diabetes)
    Kända anledningar till intrauterinfosterdöd är: att moderkakan av olika anledningar inte fungerar längre, infektioner: urinvägsinfektioner (obehandlade), e-coli bakterier, GBS bakterier m.fl, missbildade organ hos barnet, förlossningen sätter igång spontant för tidigt, risk med att gå "över tiden"-ökad risk för överburna barn. Vissa forskare menar att vanliga infektioner som "femte sjukan" (vanlig barnsjukdom) kan leda till fosterdöd. Några tror att magsårsbakterier kan leda till barnets död.

Ändå får de flesta av oss inte reda på vad det är som var anledningen till vårt barns död och då tror jag att man kallar det "plötslig spädbarnsdöd".

• Ina 67

Isvatten: Ja, så kanske det är. Jag får nog aldrig något svar, jag letar efter en nål i en höstack.
    Men det är ju det om det finns något som jag tex skulle kunna göra för att det inte ska hända igen så vill jag ju i alla fall ha försökt. Min ålder kan jag inte göra något åt, men om det finns andra saker som jag kan påverka så vill jag i alla fall försöka.

• Brodsmulan

Intra uterin fosterdöd, står för att barnet/fostret dött inuti livmodern (intra - inuti, uterin/uterus - livmoder).
    Så står även på våra papper och vår kille dog p.g.a. att moderkakan blivit felbildad från start och blott vägde 200g mot normala 6-700g och tog ut sig själv i multipla infarkter (proppar).

Ålder - kan väl mest vara äggen som är påverkade p.g.a. att du har ett visst antal från början.

Vikt - är mest under förlossningen som övervikt är mindre bra som jag förstått då det normalt är ganska trångt/svullet och som jag förstår så blir det än mer/värre om man är överviktig. Undervikt/Diet vill jag varna för.. jag fick när jag miste min son gå på strikt diet p.g.a. övervikt och dessutom köra två grova pass styrketräning i veckan under de första 16v, sen gav jag upp då det hade varit en hel del blödningar och i v16 fick jag ordentliga förvärkar, dieten höll jag men ingen träning. Detta tror jag har stor orsak till att min pojke gick bort, detta kan inte ha varit bra för bildningen av moderkakan, men man tror ju faktiskt att läkarna vet vad de talar om.. men jag har alltså aldrig förr tränat och då tror jag att det är farligt att börja med hårdträning när man är gravid.

Kan också tillägga att en annan orsak till att det tog slut när det gjorde avr att jag började äta järntabletter i v31 (v35 somnade han stilla) och med mitt hb-värde så finns forskning på KI som säger att det är rent av farligt att äta järn om man har en ingångsvärde på högre än 146 i hb, jag hade på honom 151 och på pojken jag precis fått 153 och har som lägst legat med pojken jag miste 140 och på den jag nu har 129 men då har jag ätit trombyl för att tunna ut blodet vilket är något som är vanligt att man har trögflytande blod om man har högt hb och blir än mer trögare om man äter järn, därav medicineringen.

• sisådär

Ina 67!

Jag förstår och håller med dig. Allt man kan göra för att påverka inför en annan graviditet vill man ju göra. Har det gjorts en obduktion på ert barn? Undersökning av moderkakan?

Jag tror att det är enda vägen att gå för att hitta förklaring. Ger inte dessa undersökningar något klart svar så får vi kanske aldrig veta...

Vår obduktion har hitintills bara gett svaret att jag hade bakterier i moderkakan och att lillan hade navelsträngen kring halsen (3varv) och att hon slagit så mycket volter i magen att hon fått en knuta på navelsträngen. Läkaren vill/kan inte säga vad som ledde till hennes död.

Jag är också äldre - det kan man inte göra något åt. Annars kan man försöka undvika bakteriella infektioner: tex att inte utsätta sig för kattavföring, inte städa toaletter, nogrann hygien vid matlagning, genomstekt kött och sköljd sallad. Inte gå hem till barnfamiljer där det härjar infektioner.
    Jag badade varmt badkar kvällen innan min lilla dog. Jag har fått för mig att det ledde till att bakterier vandrade upp i moderkakan. Jag vet inte. Kommer inte att bada mer om jag någonsin blir gravid igen.
    Ja, herregud vad jag skulle bli nojig om jag blev gravid igen.

Tänk om vi fick en till chans och allting gick bra...

• Ina 67

Ja, funderar så man nästa blir tokig gör jag ju.
    Josefine obducerades men där fanns inga svar enligt läkaren, och inte heller på de blodprover som togs både på henne och på mig. Det finns inget svar där.

Faktorer som jag tror kan ha påverkat, som jag har hittat nu är som "Bordsmulan" skriver om hb-värdet jag hade ett ingångsvärde på 148 det skönk visserligen sedan och jag skulle äta järntabletter, men jag åt också Mitt val kvinna under tiden och de innehåller ju också järn.
    När jag väntade sonen för 10 år sedan åt jag inga järntabletter.
    Det hela är min teori att det kanske kan ha påverkat. Jag var också utsatt för femte sjukan väldigt mycket under graviditeten. De säger att det inte ska påverka om man inte själv får det. Men jag jobbar på förskola med små barn och vi hade flera fall av femte sjukan, så jag utsattes ju hårdare en vad man tex gör om sitt eget barn blir sjukt.

Jag vet inte vad moderkakan ska väga i vecka 35.
    På journalen står det att den vägde 410g, 3 navelkärl, placenta fullständig, hinnor fullständigt.

Jag tror inte heller att det är klokt att börja hårdträna under en graviditet om man inte gjort det innan. Att äta rätt är väl okej men att hålla diet, nä det tror inte jag heller är bra. Till mig sa BM att jag max fick gå upp 9kg, jag gick upp mer allt kom den sista månaden, innan hade jag bara gått upp några kg. Pga ständiga sammandragningar och foglossning blev jag tidigt sjukskriven, och detta gjorde att jag tappade all kondis eftersom jag inte kunde göra någonting i stort sett.

Så nu försöker jag gå ner i vikt, går prommenader för att få lite kondis.
    Jag kommer inte att äta järntabletter vid en ev ny graviditet. Jag kommer förmodligen att vara "skit" jobbig att ha att göra med under en ny graviditet.

• Brodsmulan

Ina.. som jag förstått ska moderkakan vara fullbildad, dvs. 6-700g i v35. Din var alltså också lite liten. Järntabletterna om du har det höga hb't och trögre blod ökar risken för infarkter i moderkakan, alltså blodproppar. Så om du hade proppar i moderkakan kan du med läkare göra upp om att äta Trombyl, vilket många får göra, men tyvärr inte innan något hänt. Även de som haft havandeskapsförgiftning äter ofta Trombyl då dessa tabletter enligt forskning sänker risken, jag har fått h-f i 2 av mina 3 'fullgågna' graviditeter. Miste även vårt första barn men det redan i mitten av graviditeten, troligen blev det helknas på moderkakan då och Ludwig säger läkarna var ett mirakel i sig, normalt brukar barnen om moderkakan är så liten inte klara sig förbi v30 och i v31 när vi va in så var han fullt normal (men som kommit fram i efterhand så var han -10%, vilket läkaren först såg då i v31 men inte dubbelkollade utan när hon hade bläddrat lite i sina papper så var han 'nog' normal), i v35 när han föddes var han -38%. Hade ett extra ul kunnat rädda honom.. ingen vet.. det hade troligen blivit gjort i v34 så chansen för att han skulle överleva var nog ganska liten då det gick så fort på slutet.
    Vad gäller vikt så är jag rätt överviktig med mina då vid inskrivningen 94kg till 170cm därför blev jag satt på diet/träning, gick upp totalt under hela graviditeten enbart 5kg och de kilona kom inte förrän efter v25, började med att gå ner 5kg istället.
    Det fanns inga fel på Ludwig heller, förutom att han var på tok för liten. Så av 5 graviditeter har jag iallafall 3 barn, men vi vill skaffa fler barn och vi vägrar låta rädslan för att mista förgöra hoppet.. men däremot så vet vi nu vad man kan begära och vad man kan undvika.

• sisådär

Jag hade också ett högt ingångsvärde: 148 i Hb. Blev rekommenderad järntabletter i v 27 ca. Åt tidigare "mitt val" som innehåller järn.
    Jag hade också mycket sammandragningar och "kramper" kring livmodern de sista tio veckorna. Min läkare sa att man har det vid infektioner (hade urinvägsinfektioner 2 ggr). Jag arbetar också på förskola och blev smittad av streptococker (svinkoppor) under graviditeten. Många infektioner alltså.
    Undrar varför inte vi som arbetar med så stora barngrupper kan få havandeskapspenning. Tänk vilka smittor vi utsätter oss själva och fostret för.

• sisådär

Jag har hittat en länk som behandlar graviditet och infektioner:
    www.medscinet.se/infpreg/
    Här kan man se vilka infektioner som är skadliga och vad man gör om man smittats.

• Brodsmulan

Här har ni en länk till KI (Karolinska Inst) och Olof Stephanssons studie: info.ki.se/news/media_services/press_releases/2000/Barn_se.html

Deras sammanfattning:
    "I Sverige rekommenderas sedan länge kvinnor att äta järntillskott under graviditeten, såvida de inte har höga Hb-värden. Resultaten från denna studie ger inte skäl till att ompröva gällande rekommendationer för järntillskott under graviditet. Vår tolkning av forskningsresultaten är att gravida kvinnor med höga Hb-värden inte bör äta järn. De kvinnor som har högt blodvärde i tidig graviditet bör betraktas som riskgraviditeter och följas extra noggrant under graviditeten. Detta för att man skall kunna upptäcka avvikelser i tillväxt som värsta fall kan leda till fosterdöd."

Jag skrev faktiskt och frågade Olof om hans studie och svaret jag fick av honom är som följer:

"Hej Cissi,
    Beklagar förlusten av ditt barn. Här kommer lite information som kan hjälpa dig. I min studie fann jag att kvinnor med högt Hb i tidig graviditet (> 145 g/l) löpte högre risk för fosterdöd jämfört med kvinnor med lägre Hb. Jag hade inte möjlighet att studera järnbehandlingens effekter. Det som visades var att de med högt Hb hade en ökad risk ffa för fosterdöd med tillväxthämning som du råkade ut för. Att moderkakan var liten med proppar styrker detta. Íngen kan säga huruvida järnet spelar roll i ditt fall. Däremot har du som har högt Hb en ökad grundrisk. Det som är bra inför denna graviditet är att ta Trombyl och att följa tillväxten under graviditeten. Du bör med din läkare diskutera dina blodvärden och ev järnbehandling. Vad som är viktigt att veta är att återupprepningsrisk för fosterdöd är extremt låg. Detta beror förmodligen för att man följs nogrant under graviditeten. Det jag tycker är viktigt är att du får bra hjälp av din läkare på spec-mvc och att ni tillsammans lägger upp riktlinjer inför denna graviditet.
    Hoppas du blir hjälpt av detta mail.
    Olof Stephansson, läkare."

Isvatten.. kikade in lite hos dig och såg att lilltösen var ditt tredje barn och förvärkar är vanligare ju fler barn man får, i både min fjärdeo ch femte gravidtet började förvärkarna redan i v16 och i fjärde regelbundet från v30 och i femte regelbundet från v27, närj ag kom in på sista nu för igångsättning, fick bara gå 39v av säkerhetsskäl så var jag redan öppen 2cm och det är väldigt vanligt för omföderskor, man bruakr säga att det går fortare och fortare men sanningen är att man är mer förberedd innan.

• sisådär

jag tänkte på det du sa Brödsmulan, om att det är vanligt att omföderskor är "öppna" innan förlossningen börjar. I sådana fall borde det ju inte alls vara bra att tillexempel bada. Risk för infektion borde ju finnas då. (Jag tror att min tjej dog pga e-koli bakterier - de fanns i moderkakan). Jag har frågat mina läkare om detta, min ingen har sagt att man ska undvika bad...

Däremot verkar diskussionen kring högt Hb vara viktig. Vet man om detta på mödravårdcentralerna? Hur pass insatta är våra barnmorskor i ny forskning?

En annan fråga: Blev ni ordinerade Folsyra? Min svägerska förlorade sitt första barn pga folsyrebrist - kan leda till elaka ryggmärgsbråck o missbildningar. Varken jag eller min syster har blivit ordinerade folsyra, blev ni det?

• Ina 67

Ja, jag blev det, men åt jag 2 tabletter av mitt val kvinna varje dag så räckte det. Det innehåller tillräckligt med folsyra då för att uppfylla dagsbehovet.
    Jag undrar också om BM vet om riskerna med högt Hb- värde.
    Jag hittade en sida om femte sjukan men jag blev inte klok på om det bara gällde om man själv blev sjuk, att riskerna då ökade eller om det också gäller om man är utsatt för smitta.
    Ja ni det är inte lätt det här.

• Dharma

Hej tjejer.
    Det känns som det finns en hel del man kan göra för att förebygga. Men att det är lite svårt att hålla koll på allt. -Äta rätt (vad det nu innebär). -Få i sig folsyra. -Få i sig järn (men inte för mycket!). -Akta sig för bakterier. -Bada eller inte?! Det finns lite för mycket att ta ställning och akta sig för. Jag blir i alla fall mest orolig och bekymrad för vad jag skulle göra en eventuell nästa gång. Eller vad säger ni?

• Brodsmulan

Dharma gumman.. vet du, lagom är bäst.. man kan inte stirra sig blind på risker heller. Är ungefär som alla de olika fiskarna man kan och inte kan äta.. man bör undvika blyfisken, resten kan man äta med 'sunt förnuft'.

Här blir vi också ordinerade folsyra, men både på Ludwig och Jocke så började jag äta folsyra redan innan jag var gravid iom att det var helt planerade graviditeter, men på Rasmus & Morgan åt jag enbart vitamineral å om de innehåller folsyra vet jag inte, men det gjorde jag enbart från v15 ungefär och då är ju allt redan bildat.
    Och nej, jag tror inte bad ska vara skadligt, inte om det är dina egna bakterier, däremot att bada på badhus är nog inte bra alls. Men visst man bör nog kanske undvika då man inte är helt säker.

• Brodsmulan

Vad gäller hb värde så hänvisade jag denna gången bm till KI's studie.. hon sa mest bara att ja, men det står faktiskt också att det finns inget skäl att ändra nuvarande regler om järn, det var liksom inget snack om att jag inte skulle äta järn men läkaren sa sen att det är igen fara iom att Trombylen gör sitt jobb och hbt droppar också massa p.g.a. Trombylen.

• barnsäng

Oj det blev inget för att min lilla valp klev omkring på tangenterna...sorry.

Jo det är inte någon fara att bada om det inte är så att vattnet har börjat sippra. Alltså fostervattnet. För när fosterhinnan brister så blir det ju öppet in till amnionsäck, bebis, navelsträng etc. Bakterier tar sig lätt in genom "kanalen" efter vattenavgång.

Sen är det ju lite knepigt det där med vattenavgång. På mig brast det inte så att det rann rakt ut. Det började sippra lite när jag vred på kroppen. Sen fortsatte det på det sättet tills en dag då det bara rann massor. Jag var uppe på förlossningen 2 dagar före bf för misstänkt vattenavgång. De kunde inte riktigt konstatera att det var så. Jag fick svaret att det knappast var så. Knappast betyder "nästan inte"...

Dom följande dagarna vågade jag inte bada för att jag hade hört att man inte ska göra det ifall fostervattnet har gått. Jag ringde givetvis flera gånger för att fråga om det som fortsatte att sippra kunde vara vatten. Och dom sa att det troligen var urin. Suck...

4 dagar efter bf var jag uppe igen för värkar och sammandragningar. Det fortsatte sippra ur mig fast nu ännu mer än förut.Men jag födde inte vår son förrän 4,5 dygn senare. Då fanns det inget vatten kvar. En infektion som vi i folkmun kallar mördarbakterien hade tagit vår sons liv och nästan mitt

• barnsäng

En annan sak som jag tänkte på. När det finns misstanke om att barnet kan ha dött av en infektion eller någon annan form av bakterie etc så har sjukhuset rutiner som måste följas. Det ska tas prover från urin, blod och cervix bland annat. Det måste tas innan dom sätter in eventuella andra mediciner. På mig "glömde" dom ta de viktiga proverna som dom har PM på att dom måste följa. Jag har fått ta reda på väldigt mycket själv. Jag har ringt runt till olika instanser, läst vartenda litet papper som har med detta att göra. Jag har sedan samlat all information som jag har läst mig till eller fått av expertis och sedan ställt ett stort antal frågor till sjukhuset. Jag har fått svar på mina frågor. Men de har varit en aning luddiga. Så jag har ställt nya frågor på svaren jag har fått. Lite turbulent men så har det varit för att jag ska kunna få reda på det som dom inte "kunde" svara på...men som dom nu har svarat på. MAO så kanske man i slutändan måste vara kunnig inom detta område för att man ska få sina svar och det är f-n inte så lite jobbigt att röra runt i allt sånt här när man har förlorat sitt barn.

• sisådär

Jag har hört att magsårsbakterier också kan ställa till det vid en graviditet...

Svar på tråden Vad heter det när barnet dör i magen?