• Chate

snälla hjälp mig en fråga ang. glukosbelastning

Hej!

Jag ska på glukosbelastning imorgon klockan 8:00. Det står  på papperet att man ska vara fastande och manfår inte dricka något efter klockan 24:00. Gäller detta vanligt vatten med? Någon som vet??? Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden snälla hjälp mig en fråga ang. glukosbelastning
  • Lövstaäng

Jag gjorde sån för några månader sen. Fick ta max ett glas vatten inom 12 timmar före provet... Lycka till!

• JKMNA

Om du kan så var helt fastande. Men om du blir lite törstig under natten kan du självklart ta en slurk. Det avgör inte det hela. Lycka till och hoppas det går bra imorgon!

• Pernillaa

När det gäller glukosbelastningen ska du vara helt fastande efter kl 24. Alltså får du inte dricka vanligt vatten heller.
    Må vara tufft men det går :).

Alexander 050528 - Mini 100214
  • Mary Jo

Jag gjorde en behandling för 1 vecka sen!Alltså min bm sa oxå att det var från 24 dagen innan. När jag kom till labbet innan så var det fel. *suck* Du MÅSTE vara fastande minst 12 timmar innan alltså har du tid kl 8.00 får du inte äta efter 8 på kvällen! har pappret här framför mig tänkte jag dubbelkollar. Du får inte ens dricka ett glas vatten,blir du hemsk törstig står det att du får fukta munnen med vatten,men du får inte svälja det utan spotta ut det.

• April Mamma

No, inget vatten....jag fuktade bara munnen när jag blev lite törstig. Du får ju dricka den där goda vätskan i mon...Nä,då...ta med en citron så går det lite lättare att få ner.

• Pernillaa
    Mary Jo skrev 2010-01-10 22:44:16 följande:
    Jag gjorde en behandling för 1 vecka sen!Alltså min bm sa oxå att det var från 24 dagen innan. När jag kom till labbet innan så var det fel. *suck* Du MÅSTE vara fastande minst 12 timmar innan alltså har du tid kl 8.00 får du inte äta efter 8 på kvällen! har pappret här framför mig tänkte jag dubbelkollar. Du får inte ens dricka ett glas vatten,blir du hemsk törstig står det att du får fukta munnen med vatten,men du får inte svälja det utan spotta ut det.
    Ptja fast man får inte äta efter kl 20.00 men man får dricka fram tills kl 24. Så står det hos mig iaf. Har gjort två belastningar hittills och då har jag blivit påmind om just dom här tiderna hos bm dagarna innan belastningen :).
    Alexander 050528 - Mini 100214
  • Mary Jo
    Pernillaa skrev 2010-01-10 22:56:23 följande:
    Ptja fast man får inte äta efter kl 20.00 men man får dricka fram tills kl 24. Så står det hos mig iaf. Har gjort två belastningar hittills och då har jag blivit påmind om just dom här tiderna hos bm dagarna innan belastningen :).
    Det fick inte jag göra. då är det olika! För jag hade bara druckit ett glas vatten kl 23.00 (trodde ju att det var från 24.00) och jag fick inte göra belastningen på morgonen!
  • JKMNA

Har själv arbetat med belastningar. Visst ska man följa de riktlinjer man får men tittar man runt om i landet är det faktiskt lite olika. Fasta från 24. Fasta från 20. Max ett glas vatten. Inget vatten alls. Därför vill jag påstå att någon klunk vatten inte gör någon skillnad.

• Mary Jo
    JKMNA skrev 2010-01-10 23:01:01 följande:
    Har själv arbetat med belastningar. Visst ska man följa de riktlinjer man får men tittar man runt om i landet är det faktiskt lite olika. Fasta från 24. Fasta från 20. Max ett glas vatten. Inget vatten alls. Därför vill jag påstå att någon klunk vatten inte gör någon skillnad.
    meh. konstigt att hon var så hård med mig då. ett glas vatten,haha! aja.;)
  • LillaFlingan

här är det fasta (mat&vatten) från 21.30 på kvällen.. man ska vara där kl 8 på morgonen..

gjorde 2st under förra grav, och kommer att få göra 1gg denna gången med i v30 typ..

Svar på tråden snälla hjälp mig en fråga ang. glukosbelastning