• Linnea H

Laga tänder med guld istället för plast?

Jag har en del stora gamla lagningar i kindtänderna, en av dem har gått sönder och måste lagas igen. Den är av plast och tandläkaren sa att de går sönder efter några år när de är så stora. Jag är lite trött på det och det kostar ju en del också.

Jag har hört att det är mycket hållbarare att laga med guld (mycket dyrare också). Någon som vet mer? Har gjort det själv eller jobbar med det? Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Laga tänder med guld istället för plast?
  • Fotavtryck

kan dom inte göra en rotfyllning? Dom är ju mycket mer hållbarare. Jag har två st o aldrig haft problem med dom.

Det första jag tänkte på när jag läste att du var nyfiken på att laga med guld, var att tänk när du är död o det står nån gam där o ska dra ut dina tänder bara för att det är guld i dom. hämskt.

• Novemberstjärnan

Menhir här fl kan kanske hjälpa dig. Denna person har bra svar på frågor. Gästboke henne och fråga, hon är tandläkare! Om hon nu inte hittar tråden..

• Linnea H

Tack för svar!
    Jo rotfyllning går ju men känns lite onödigt om det inte behövs. Den görs ju också med plast vanligtvis.
    Att någon drar ut mina tänder när jag är död oroar jag mig inte för, det är nog bättre för miljön än att de sitter kvar om man kremeras.

Jag ska inboxa Menhir och fråga, tack.
    Har mailat min tandläkare men inte fått svar, vill ha andra åsikter än hennes också.

• Menhir
    Novemberstjärnan skrev 2010-01-11 08:25:28 följande:
    Menhir här fl kan kanske hjälpa dig. Denna person har bra svar på frågor. Gästboke henne och fråga, hon är tandläkare! Om hon nu inte hittar tråden..
    *tackar och rodnar lätt*

Rotfyllning ska man bara göra om man absolut måste - det innebär att tanden försvagas rejält. Men ibland är alternativet att plocka bort tanden istället och det kan ställa till med ännu mer bekymmer på sikt (granntänder flyttar sig etc).

Att någon plockar döingar på guldtänder hoppas jag inte förekommer, däremot har jag hört om personal på krematoriet som plockar bort guldkronor innan askan hälls i urnan...

Men till ämnet: idag är det ofta låg guldhalt i metallkeramik-kronor som det heter, guld är för mjukt ensamt. Man kan också använda titan eller kobolt-krom som också har sina för- resp nackdelar och ens tandläkare är den som bäst avgör vilket som passar.

Man formar till tanden (med borr) o tar avtryck som skickas till tandtekniker som gör kronan i form av en innerhätta som det bränns tandfärgat porslin på. Ofta blir de snygga som attan! Är det långt fram i munnen gör man nästan alltid kronorna helt i porslin och beroende på bettet kan man ofta även göra det på tuggtänderna.

Anledninge till att det håller bättre med kronor är dels att det är hårdare och dels att "hättan" håller ihop tanden så att små sprickor inte kan vandra vidare.

Vill minnas att www.ptl.se har rätt bra info om olika behandlingar.

Menhir, leg tandläkare
  • Linnea H

Tack snälla för att du tog dig tid att svara!!

En fråga till om du orkar: det är alltså kronor som gäller? med porslinsfasad? Jag hade fått för mig liksom "ifyllningar" som man gjorde m amalgam.

Tack för länktipset också!

• Menhir
    Linnea H skrev 2010-01-13 23:46:37 följande:
    Tack snälla för att du tog dig tid att svara!!En fråga till om du orkar: det är alltså kronor som gäller? med porslinsfasad? Jag hade fått för mig liksom "ifyllningar" som man gjorde m amalgam.Tack för länktipset också!
    Om det saknas mycket av tanden eller om det som är kvar utsätts för ogynnsam belastning är kronor det absolut bästa (näst efter sina egan, inakta tänder förståss!).

Porslinsfasader är som en "lösnagel" man limmar på tanden och är mest för syns skull, kronor är lite större ingrepp men håller längre.

Man kan göra fyllningar i guld också, är rätt ovanligt idag och vinsterna är inte lika stora som att göra kronor eftersom man inte får den "sammanhållande" kraften på tanden. Ellr fyllningar (kallas inlägg/inlay eller onlay beroende på utsträckning) av keram (ska man vara petig är det nämligen keramer man använder, inte porslin som har lite annan kemisk sammansättning).

Kronor är alltså antingen helt i "porslin" eller en osynlig metallinnerhätta med påbränt porslin. Vilket man gör beror på estetiska krav, belastning etc etc. Lite förenklat: ju snyggare desto mindre hållbart men om det inte är en framtand är de "fulast" kronorna helt tillräckliga, få som inte är tandläkare kan se skillnad på dem (jag satte fast en på maken i somras och han såg inte förrän jag pekade vilken det var).
Svar på tråden Laga tänder med guld istället för plast?