-
-
Svar på tråden Hur länge äta Folsyra?
-
Min BM rekommenderar att fortsätta även under amningen, alltså hela grav i första hand!
-
..och min BM ansåg att det inte fanns någon anledning för mig att fortsätta med Folsyran nu vid träff vecka 17 (16+1).
-
Kanske är de första 12veckorna som är bra att äta det iaf?
-
va konstigt att alla bm säger olika, när jag fråga min så fick jag som svar "så länge du vill..."
-
Enlig boken" gravid vecka för vecka" behöver man bara ta folsyra tom graviditets v.14 om det nu är för att minska risken för ryggmärgsbråck. Dock har jag läst att gravida och ammande kvinnor rekomenderas att äta folsyra alt livmedel som innehåller folsyra bla grön grönsaker, såsom spenat och broccoli. Jag får i mig folsyra via min mammavitaminer som jag äter samt genom kosten. Jag är gravid i v.25. Dock har jag inte varit slaviskt noga med folsyran efter v.14.
-
Jag åt bara fram till v 12 för att jag fick inte ner dom.
-
Det är väl så att fram till v 14 äter man för att minska risken för ryggmärgsbråck, det rekommenderas ju även innan man blir gravid. Efter det är det mer som ett allmänt tillskott som är bra tydligen. Jag åt det inte under den första delen av grav (förutom via vanliga vitamintillskott). Efter v 20 kände jag mig nedstämd och väldigt trött. Fick då rekommendationen av BM att ta folsyra tillskott mot nedstämdhet. Jag vet inte om det är vetenskapligt belagt men faktum är att jag nu i v 30 mår mycket bättre...
-
Här (Västernorrland) säger bm att det inte är så noga (dock innan man blir gravid) men söderut säger dom hela graviditeten..Så jag vet inte vad jag ska svara..Du får fråga din bm..
-
Folsyra bör man se till att alltid äta oavsett om man är gravid eller inte. Sen är det ju extra bra i början och innan graviditet. Men folsyra är viktigt för alla jämt!
-
Min barnmorska har frågat från ca v 20 och framåt (är i 31 nu) "du äter väl inte folsyra längre förstås?". Jo, det gör jag svarar jag varje gång och då rycker hon på axlarna och säger ok. Varför inte tänker jag, skulle det vara skadligt skulle man ju hört talas om det.
-
Enligt dietist är det under de första 12-13 veckorna som folsyrabrist kan innebära skador på barnet så efter det kan man sluta. Det är dessutom inte så vanligt att man har en brist så skulle man inte äta det då heller så är det inte hela världen. Det är bara en billig försäkring för att undvika skador. Alla äter inte folsyra, ffa inte i andra länder.
Men det är inte dokumenterat att det ska vara skadligt att fortsätta under hela graviditeten. Så de flesta äter nog upp den burken som de har hemma. -
Tillägger att jag pratar om folsyratillskott. Att man får i sig folsyra är såklart viktigt ändå. Det finns naturligt i maten vi äter så det är inget man behöver fundera på.
-
Min barnmorska sa att jag kunde byta till mitt val kvinna runt vecka 12-13. Då gjorde den ingen nytta längre tyckte hon. Så jag bytte, utgår ifrån att hon vet vad hon gör. Annars stryper jag tanten
-
Funka inte på mig emot nedstämdhet, min BM sa inget om de heller. Va superdeppig trots att ja knapra pillrena. Fast de kanske e olika för alla, som med det mesta!! Tur att det hjälpte för dig iaf =)Efter v 20 kände jag mig nedstämd och väldigt trött. Fick då rekommendationen av BM att ta folsyra tillskott mot nedstämdhet. Jag vet inte om det är vetenskapligt belagt men faktum är att jag nu i v 30 mår mycket bättre...
-
Min barnmorska rådde mig att äta folsyra genomhela grav. för att det skulle hjälpa blodbildningen. Tänk, vad olika det kan vara!
-
Frågan e om man kan lita på allt Bm säger, min e ganska gammal o ja undrar om hon verkligen förnyat sina kunskaper de senaste 20 åren. Hoppas verkligen att dom får gå kurser lite då o då för att hänga med i allt som nu ändras/utvecklas. Vill inte få samma behandlig som innan kriget jue
-
JAg åt folsyra fram till v 14 sen hade jag uppeålol tills jag var hos BM v 20 då sa hon att jag borde börja med dom igen för kroppen och bebisen kunde tillgodo göra sig järnupptaget mkt bätre. Bara nyttigt hela grav sa hon så , då började jag med dom igen.
-
Min BM sa att jag skulle äta det till v. 12 om jag ville. Hon sa även att det hade varit bra om jag hade ätit det under den ägglossning jag hade när jag blev gravid. Men det hade jag inte, jag började äta när jag visste att jag var gravid.