• EVIG LÄNGTAN

Gi metoden Recept mm någon som vet...

Hej!
    Någon som vet var man kan hitta recept osv på gi metoden el har egna bra förslag?
    Behöver lite "bättre" mat för att tappa bort mina XX kg
    Tar emot ALLT, även andra tips o så hur man lätt kan tappa kg,

• Svar på tråden Gi metoden Recept mm någon som vet...
  • SweetLilly

Laga vanlig mat, men skippa potatis, pasta osh ris i början, ät mycket sallad. Skippa allt socker och dra ner på vetemjöl, dvs vitt bröd och redning tex.
    Sen lägger du till fullkornsprodukter efter ett par veckor.
    Ät inte allt för söt frukt på fastande mage.

Så gjorde jag och gick ner 25 kg på 6 mån.

• SweetLilly
    SweetLilly skrev 2010-01-11 11:46:45 följande:
    Laga vanlig mat, men skippa potatis, pasta osh ris i början, ät mycket sallad. Skippa allt socker och dra ner på vetemjöl, dvs vitt bröd och redning tex.Sen lägger du till fullkornsprodukter efter ett par veckor.Ät inte allt för söt frukt på fastande mage.Så gjorde jag och gick ner 25 kg på 6 mån.
    kanske skulle tilläggaatt det var enligt GI-metoden men googla på det, finns mycket bra sidor där ute!
  • lunkentuss
    Falafel (mixa kikärtor, lök som stekts mjuk i massor av olja, vitlök, persilja, salt, peppar, spiskummin, koriander o 1-2 st ägg. Klicka ut i stekpanna med olja o stek. Serveras med blandad sallad o en yoghurtsås)

Lax -i stort sett allt med lax -stekt, kokt, i ugn, soppa, paj...

Lite nyttigare pajdeg appropå paj:

4 dl grahamsmjöl
    1 ägg
    1 dl rapsolja
  • lunkentuss
    SweetLilly skrev 2010-01-11 11:47:28 följande:
    kanske skulle tilläggaatt det var enligt GI-metoden men googla på det, finns mycket bra sidor där ute!
    fortfarande så är GI-metoden inte "uteslut kolhydrater"... Man får och ska äta potatis, ris o pasta o bröd. MEN det ska vara 1-2 potatis per måltid eller råris, fullkornspasta o bröd med hela korn. LÅNGSAMMA kolhydrater =) DET är "GI-metoden" =)
  • SweetLilly
    himmelsflickan skrev 2010-01-11 11:49:27 följande:
    fortfarande så är GI-metoden inte "uteslut kolhydrater"... Man får och ska äta potatis, ris o pasta o bröd. MEN det ska vara 1-2 potatis per måltid eller råris, fullkornspasta o bröd med hela korn. LÅNGSAMMA kolhydrater =) DET är "GI-metoden" =)
    jaja men jag menade i början..som jag skrev. Om man vill göra en rivstart i 2 veckor.
  • lunkentuss
    SweetLilly skrev 2010-01-11 11:50:27 följande:
    jaja men jag menade i början..som jag skrev. Om man vill göra en rivstart i 2 veckor.
    kroppen, framförallt hjärnan o musklerna behöver kolhydrater så man ska inte utesluta det till 100%... Däremot minska ner på o byta ut mot fulkornvarianter o inte äta kolhydrater sent på kvällen.
  • SweetLilly
    himmelsflickan skrev 2010-01-11 11:51:20 följande:
    kroppen, framförallt hjärnan o musklerna behöver kolhydrater så man ska inte utesluta det till 100%... Däremot minska ner på o byta ut mot fulkornvarianter o inte äta kolhydrater sent på kvällen.
    Jo i längde ska man äta så¨, men de flesta GI-förespråkare har en s.k rivstart i början som gör att man ska detoxa sig från snabbka kolhyf´drater och socker, sen ska man äta fullkorn och och potatis. men man gör ju som man själv känner.
  • lunkentuss

Fråga : Jag vill gå ner några kilo i vikt och har tänkt att rivstarta efter nyår. Just nu tränar jag pass cirka 2 gånger per vecka, det blir mest pump och step up. Jag äter nog ganska normalt men känner att jag nu skulle behöva en lite puff i rätt riktning. Mitt mål är att hinna med i alla fall 3 pass per vecka och jag tänkte börja konditionsträna lite mer. Hur skulle du råda mig att lägga upp min kost för att få en liten snabb och bra inledning på min viktnedgång.

Svar : När det handlar om några kilon kan du räkna med att du utan problem kan förlora 0,5-1,0 kg per vecka utan att förlora muskelmassa. Med din ökade träningsdos kommer du att få en viss effekt, men den blir givetvis större med bättre kost. Ät mat med långsamma kolhydrater (lågt GI) vilket gör att du kommer att bränna mer fett samtidigt som du håller dig mätt längre. Ät 3-4 måltider per dag och missa aldrig frukost! Att skippa frukost ger en okontrollerad aptit och gör oss tjocka. Ät alltid protein till varje måltid och låt dagens sista mål vara det minsta. På natten är ditt behov av energi som minst vilket gör att mer näring hamnar i fettcellerna sent på kvällen. Har du tränat måste du dock äta en full måltid efter passet även om det är sen, men har du inte tränat räcker det med en kycklingklubba och kokt broccoli eller keso och ett äpple. Drick tre koppar grönt te varje dag utan socker och mjölk. Det både ökar energiförbrukningen och förmågan att bränna fett. Ät kryddstark mat och var generös med chilipeppar, ingefära och vitlök. Välj fullkornsprodukter före andra, eftersom de förstnämnda innehåller lite färre kalorier. Detta var ett axplock av tips, men det finns så mycket mer man kan göra

www.paulun.se/page6302828.aspx

Lite viktnedgångstips.... =)

Svar på tråden Gi metoden Recept mm någon som vet...