• Familj Lo

Hur förklara att mammas vän är mammas flickvän?

Hej
    Vet inte riktigt om det är hit man hör eftersom jag inte är insatt för fem öre i detta.

Det jag undrar är hur man ska förklara att mammas kompis är mammas flickvän?

Jag har en 3åring tillsammans med mitt ex (man).
    Nu har jag träffat en kvinna som jag känner väldigt mkt för och hon har träffat min son några gånger. Dock då har vi hållt det på en "kompisnivå" i närheten av han.

Jag vet inte alls hur man ska försöka göra så att han förstår att hon är mer än en vän. Hu förklarar man eller visar att det går att vara kvinna/kvinna eller man/man?

Har han sett två killar på stan har jag bara sagt dom tycker om varandra och han har inte undrat nått mer eller brytt sig alls.

Har ni några tips på hur man börjar lite smått smått. Eftersom det är den första personen för mig efter förhållandet med hans pappa har han ju även det att tänka på att det inte är mamma och pappa.

Oj detta blev väldigt rörigt =) Hoppas ni förstår vad jag menar och kanske kan ge några råd på vägen...

• Svar på tråden Hur förklara att mammas vän är mammas flickvän?
  • Linisen80

hej...

först grattis till din kärlek!!

ja har träffat en tjej för lite mera än månad sen o ja har sagt till min son att mamma är kär i anna..inga konstigheter där..han fundera bara att kan man vara kär i en tjej??
    o ja svra ja på de..lika kill o kille...
    låt de komma natuligt o gör inge konstigheter..elias tycker inte att de är konstigt..

kram Lina

• Jessa med 3

Svara på de frågor som dyker upp - det brukar funka i alla lägen! Barn frågar så mycket de känner att de behöver veta.

Min 5-åring såg Bonde söker fru, när den homosexuelle hästbonden ligger i en säng och kramas med sin vän - enda kommentaren var: det där är två killar! Ja, sade jag. Är de kära? Ja. Jaha - då blir det inga bebisar!

• Miss Lau

Nu är jag visserligen gift med en man men min uppfattning är att de flesta barn vet att man kan bli kär i båda könen, och att det inte är något konstigt med det. 

Så jag tycker du kan göra på samma sätt som om det vore en ny man du träffat. Förklara att mamma träffat en ny människa som du ät kär i helt enkelt
    Lycka till!
  • krut34

Själv lever jag i en heterosexuell relation, men har lesbiska vänner. Min son på 4 frågade någon gång när han var ungefär tre (och sedan har det kommit upp igen ett par ggr med anledning av att de nu väntar barn) om två tjejer kan vara en familj, eller något liknande. Vi svarade ja och mina kompisar kramade om varandra.

Nu på senaste tiden har frågat om två killar också kan vara kära i varandra, hur bebisen kom in i min väninnas mage osv. Vi har inte gjort en stor sak av det. Agerat som om det är så naturligt som det är. På bebisfrågan svarade vi att de fått lite hjälp på sjukhuset för att få spermien att träffa ägget. Han har nöjt sig med det svaret.

Det finns en del barnböcker om familjer med enbart en vuxen och regnbågsfamiljer som ni kanske kan läsa för att han ska få bekanta sig med att familjer kan se ut på olika sätt? Om det bara är en mamma och barn i boken kan ni kanske prata om att den andra föräldern bor på annat håll (som barnets pappa), är på jobbet, kan vara en kvinna eller man. Fråga vad han tror och berätta att det lika gärna skulle kunna vara en person av samma kön som den förälder som är i boken. Då vet han det.

Min erfarenhet är att det är vi vuxna som krånglar till det och tror att det ska vara komplicerat för barnen. De är ofta öppna för mycket mer än vi. Det går nog bra. Lycka till med sonen och kärleken!

• Egalia

Jag har ju min dotter ihop med min fru så jag är ju inte riktigt i din situation men jag har en vän som har en fyraårig dotter från ett tidigare heterosexuellt förhållande. Min vän träffade en tjej för ett par månader sedan och gjorde som du, började med att låta sin dotter lära känna hennes tjej ett tag. Och sedan förklarade hon att de var ihop och var kära i varandra. Det var inget konstigt alls för barnet - visa själv att det är den självklaraste sak i världen så kommer det nog att bli bra. Lycka till!

• Skutt

Säg som det är:) Det gjorde jag och det var inga  problem.

Lycka till och grattis till kärleken.

Kram Skutt

• mamma04barn

hej jag tror att det bästa är att vara ärlig o ta frågorna när de kommer. själv lever jag i heterosexuellt förhållande men tror inte att man ska konstla till det utan försöka att va uppriktig kram

• Familj Lo

Tack alla ni som har skrivit!!
    Jag har nu med insett man inte ska göra nån skilland på om det är en kille eller tjej man ska presentera som sin kärlek.
    Han kommer att märka det till slut =)

• Simultankapacitet

hej! lite samma här i början.. fast jag sa som det var till min 4 åring,efter att hon fått träffa X ett tag,att jag var kär i X . Det var coola bananer, dottern tycker att det är märkligare med killar som har flätor (hon såg en bild på snoop doggy dogg i ett tidningsreportage och tyckte det var helt galet), än 2 people falling in love. mycket ligger kanske i hur man Tror att barnet ska reagera,men kids är ju underbara på alla vis och har de inte växt upp i en miljö där varenda kotte är "främlingsfientlig", så är det ju nära på 0x0 problem :)

lycka till! <3 

Svar på tråden Hur förklara att mammas vän är mammas flickvän?