• theresa87

3 fönster på rad+altandörr vad för gardiner

Hej!

Behöver lite tips och ideér på hur vi ska göra med vårt vardagsrum.

Har en villa från 1969, flyttade in för ca månader sedan. men mitt ständiga problem är vardagsrummet, och vad vi ska ha för gardiner.

Det sitter 3 fönster + 1 altandörr tillsammans, det blir ca 4.5meter totalt och hela väggen är ca 6 meter. men jag kan inte komma på vad vi ska ha för gardiner, panelgardiner  blir inte bra tycker inte jag iaf. 

någon som har tips och ideér??

• Svar på tråden 3 fönster på rad+altandörr vad för gardiner
  • Lilla trynet

Jag skulle vara utan gardiner om jag var du.

• theresa87

har funderat på det... men tycker att det blir så kalt... och sen blir det full insyn + massa sol som gassar in :)

• Lilla trynet

Skulle det inte kunna kompenseras med växter?

• uniMog

om det finns utrymme på sidorna om fönstren på båda sidor skulle jag ha en längd på varsin sida (stången går alltså en bra bit utanför fönstren) och en någonstans i mitten. Hängande rakt ner bara.

Annars en kappa. även om jag ogillar kappor.

Eller dubbla stänger och flera smala längder som kan hänga lite slarvigt omlott och assymetriskt

I can Cum Lauder
  • Älskade Ängel

Förslag 1: Ha två stycken hanklängder, kanallängder eller allra snyggast öljettlängder.

Förslag 2: Kolla i mitt galleri, du kan ha en rak kappa (finns på jotex) och paneler el annat på sidorna.. Kappan gör att det blir lite mer ombonat o är den rak så känns det lite modernare.

Lycka till!!

• Cecese

Vi har en lång vägg i vardagsrummet bestående av 1 stort fönster, altandörr och sen 3 stora fönster på rad. Är runt 8 meter "glasvägg" med typ 20 cm mellanrum mellan fönstren. Vi har en lång, ganska bred/hög (kanske 80 cm) gardinkappa som täcker hela väggen. Vi har funderat på andra lösningar men inte kommit på nåt bra än iaf.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • mammatotoo

Hemtex har enfärgade "linne-liknande" gardiner som är färdigsydda o 3 meter långa.
    Sätt dom högt under tak och rynka ihop dom...
    Jag skulle hänga en längd mellan varje fönster

• theresa87

funderar på det ni skriver här :) många bra tips

mammatotoo; vi har inget mellanrum mellan fönstrena (ingen vägg alltså) de sitter ihop med bara karmen mellan

• mammatotoo

Men visst var det väldigt stora fönster...då tror jag det kan funka iallafall!

• Samsmamma

jag har liknande i köket, och har ratat panelgardiner då det ser konstigt ut (enligt mig) eftersom dörren går längre ner än fönstrena.. så nu har jag köpt en gardinkappa, helt rak (som en panelgardin på fel ledd) och det blev jättefint.

• Flippen

Jag hade nog satt upp lamellgardiner eller tunna vita skira garndiner som är ihopsamlade på kanske 3 ställen, som du sedan kan dra för om du vill ha insynsskydd.

Nytt år - Nya möjligheter!
Svar på tråden 3 fönster på rad+altandörr vad för gardiner