• Anonym

Byta ombud vårdnadstvist!

Någon här som bytt rättshjälp biträde i vårdnadstvist?och varför?

Jag har ansökt om byte vet inte vad jag gör om jag inte får det.
    jag vill byta pga av:

*Får aldrig tag i honom han hör inte av sig inom en rimlig tid.

*Inget förtroende överhuvudtaget han har ex:gett ut min adress i tingsrättenprotokoll då jag sagt att han inte får för ska söka skyddad.

*Vi har totalt olika syn på vad som är viktigt att framhävda i rätten.EX nämnde han knappt att jag bott på en kvinnojour och det är ju en stor del varför vi är var vi är idag bodde där i 3 månader!

*Intyg och liknande har han inte tagit med fast ja lämnat in i god tid.

*inte engagerad i målet över huvudtaget

jag kan inte ha kvar honom som ombud de kan ha förödande konsekvenser för mig och min son.rädd att jag inte kommer få byta.

• Svar på tråden Byta ombud vårdnadstvist!
  • Anonym

Det är klart att du får byta om du inte är nöjd.
    din beskrivning av din nuvarande advokat passar på min nuvarande advokat.
    Jag själv har sparkat en advokat har ny men han är trög och seg gör inget vet ej vad jag ska göra orkar inte kämpa själv men litar inte på någon.

• Anonym (har rättshjälp)

rättshjälpen är knuten till det ombud som först hjälpte dig söka, man får byta under vissa omständigheter..

sen får man typ inte byta igen då ska det extremt mycket till för att byta. så om du lyckas få igenom ett byte var säker på att den du väljer är bättre.
  • Anonym
    Anonym (har rättshjälp) skrev 2010-01-11 22:02:52 följande:
    rättshjälpen är knuten till det ombud som först hjälpte dig söka, man får byta under vissa omständigheter.. sen får man typ inte byta igen då ska det extremt mycket till för att byta. så om du lyckas få igenom ett byte var säker på att den du väljer är bättre.
    ja har bra skäl-
  • pegga

Men om du inte har skyddad identitet kan inte advokaten undanhålla din adress. Det är inte upp till honom att avgöra det.

• Anonym
    pegga skrev 2010-01-12 08:31:04 följande:
    Men om du inte har skyddad identitet kan inte advokaten undanhålla din adress. Det är inte upp till honom att avgöra det.

Jo för är skriven på en annan adress !!så det kan han visst han kan använda den adressen som finns.

plus att vi hade kommit övens om det för skulle söka skyddad adress!nu kan ja ej det.

• Lilly mama

Du kan byta ombud, men det kan vara lite svårt om du inte har starka skäl. Det blir ju dyrare för staten när en ny advokat ska läsa in sig på målet.

Sen kan en del frustration uppstå när klienter och advokater har olika uppfattning om vad som är rimlig arbetsinsats. Nu vet jag inte hur du upplevt det TS, men när jag var advokat var en del klienter av uppfattningen att det enda jag gjorde var att jobba med deras mål. Det säger sig självt att det inte skulle gå att driva en rörelse på ett mål i taget. Därför kan det bli så att man inte alltid kan få prata med advokaten vid varje tillfälle som man vill det. Det är ingen ursäkt att vara oanträffbar, givetvis, men ibland jobbar man med annat. I bedömningen av vad som är relevant eller nödvändig bevisning kan man också ha väldigt stora åsiktsskillnader. Det är ju där advokatens yrkeskunnande ska fälla avgörandet. Om man inte har förtroende för sitt ombud kan det bli stora problem. Det krävs ju att man litar på ombudet. En förtroendebrist är förödande.

Jag skulle råda TS att kontata ett annat ombud som hjälper henne att byta, om det är möjligt. TS får försöka fråga runt bland bekanta och få tips om bra ombud. Det är svårt att hitta, eftersom det inte bara beror på yrkesskicklighet utan även på personkemi i viss mån.

• Anonym
    Lilly mama skrev 2010-01-12 21:37:56 följande:
    Du kan byta ombud, men det kan vara lite svårt om du inte har starka skäl. Det blir ju dyrare för staten när en ny advokat ska läsa in sig på målet. Sen kan en del frustration uppstå när klienter och advokater har olika uppfattning om vad som är rimlig arbetsinsats. Nu vet jag inte hur du upplevt det TS, men när jag var advokat var en del klienter av uppfattningen att det enda jag gjorde var att jobba med deras mål. Det säger sig självt att det inte skulle gå att driva en rörelse på ett mål i taget. Därför kan det bli så att man inte alltid kan få prata med advokaten vid varje tillfälle som man vill det. Det är ingen ursäkt att vara oanträffbar, givetvis, men ibland jobbar man med annat. I bedömningen av vad som är relevant eller nödvändig bevisning kan man också ha väldigt stora åsiktsskillnader. Det är ju där advokatens yrkeskunnande ska fälla avgörandet. Om man inte har förtroende för sitt ombud kan det bli stora problem. Det krävs ju att man litar på ombudet. En förtroendebrist är förödande. Jag skulle råda TS att kontata ett annat ombud som hjälper henne att byta, om det är möjligt. TS får försöka fråga runt bland bekanta och få tips om bra ombud. Det är svårt att hitta, eftersom det inte bara beror på yrkesskicklighet utan även på personkemi i viss mån.
    Hej.
    skaffat ett nytt ombud som vill hjälpa mig skickat in till tingsrätten.

Mina skäl:

*olika syn på vad som är viktigt framföras i rätten
    *inget förtroende
    *totalt oengagerad(vet att han har fler men skiter fullständigt i oss)
    *Går ej få kontakt med ringer ej tillbaka inom rimlig tid eller överhuvudtaget
    *yrkar på saker vi ej kommit överens om

m.m
  • Anonym (besviken)
    Lilly mama skrev 2010-01-12 21:37:56 följande:
    Du kan byta ombud, men det kan vara lite svårt om du inte har starka skäl. Det blir ju dyrare för staten när en ny advokat ska läsa in sig på målet. Sen kan en del frustration uppstå när klienter och advokater har olika uppfattning om vad som är rimlig arbetsinsats. Nu vet jag inte hur du upplevt det TS, men när jag var advokat var en del klienter av uppfattningen att det enda jag gjorde var att jobba med deras mål. Det säger sig självt att det inte skulle gå att driva en rörelse på ett mål i taget. Därför kan det bli så att man inte alltid kan få prata med advokaten vid varje tillfälle som man vill det. Det är ingen ursäkt att vara oanträffbar, givetvis, men ibland jobbar man med annat. I bedömningen av vad som är relevant eller nödvändig bevisning kan man också ha väldigt stora åsiktsskillnader. Det är ju där advokatens yrkeskunnande ska fälla avgörandet. Om man inte har förtroende för sitt ombud kan det bli stora problem. Det krävs ju att man litar på ombudet. En förtroendebrist är förödande. Jag skulle råda TS att kontata ett annat ombud som hjälper henne att byta, om det är möjligt. TS får försöka fråga runt bland bekanta och få tips om bra ombud. Det är svårt att hitta, eftersom det inte bara beror på yrkesskicklighet utan även på personkemi i viss mån.
      Det är det svåraste att hitta rätt i detta samhälle.
    Jag själv har haft en jurist, jag gjorde hela jobbet då han fick sparken, sen har jag hittat en Advokat på nätet/har hemsida/ det gick fort hon ansökte om rättshjälp men första möte hadefick jag ont i magen av henens nekande, inget var intresant för henne , men efter förhandlingen kom droppen och sist när jag fick faktura för utlagt arbete , men det blev fel summa, hon fick sparken och det meil jag skrev skcikade hon till domstol oc sa upp sig själv, jag fick förfrågan om jag har ny men jag svarade nej , jag ska vara mitt eget ombod.,
    men tiden gick och jag blev utsatt för all möjliga trakaserier av ex och hans familj så jag orkade inte mer, och fick tips av en från kvinnojouren att dne advokat är bra men frågade aldrig på vilket sätt.
    Jag har träffat en ny advokat den som är bra, det kändes att han drog djävulen ur mitt hjärta på första mötet , han ansökte om rättshjälp och jag fick den igen, han har fått all info och trodde jag han ska läsa och få lite kött på bena men nej ,
    Min advokat har grävt min egen grav och försvara mitt största fiende.

Nu är är förtvivlad över hela rättsvesendet och advokaten och felaktiga beslut fattar inte att jag lurades är så jävla trött på allt.
    Nu är det dags igen antigen att vara min egen ombud elelr söka nytt, den här litar jag inte på orkar inte göra hans jobb också.
    Känner  du bra advokat i malmö skriv gärna.
  • Anonym
    Anonym (besviken) skrev 2010-01-14 22:24:09 följande:
      Det är det svåraste att hitta rätt i detta samhälle.Jag själv har haft en jurist, jag gjorde hela jobbet då han fick sparken, sen har jag hittat en Advokat på nätet/har hemsida/ det gick fort hon ansökte om rättshjälp men första möte hadefick jag ont i magen av henens nekande, inget var intresant för henne , men efter förhandlingen kom droppen och sist när jag fick faktura för utlagt arbete , men det blev fel summa, hon fick sparken och det meil jag skrev skcikade hon till domstol oc sa upp sig själv, jag fick förfrågan om jag har ny men jag svarade nej , jag ska vara mitt eget ombod.,men tiden gick och jag blev utsatt för all möjliga trakaserier av ex och hans familj så jag orkade inte mer, och fick tips av en från kvinnojouren att dne advokat är bra men frågade aldrig på vilket sätt.Jag har träffat en ny advokat den som är bra, det kändes att han drog djävulen ur mitt hjärta på första mötet , han ansökte om rättshjälp och jag fick den igen, han har fått all info och trodde jag han ska läsa och få lite kött på bena men nej ,Min advokat har grävt min egen grav och försvara mitt största fiende.Nu är är förtvivlad över hela rättsvesendet och advokaten och felaktiga beslut fattar inte att jag lurades är så jävla trött på allt.Nu är det dags igen antigen att vara min egen ombud elelr söka nytt, den här litar jag inte på orkar inte göra hans jobb också.Känner  du bra advokat i malmö skriv gärna.
    förråde din egen advokat dig???
Svar på tråden Byta ombud vårdnadstvist!